Categories: اخبار نساجی

شافعی: با واگذاری‌ رددیونی مخالفیم

 

 

واگذاری ۵ هزارمیلیاردتومان از سهام شرکت‌های ایدرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری ۵ هزارمیلیاردتومان از سهام شرکتهای زیرمجموعه ایدرو خبر داد و گفت: کلیه واگذاری‌های سال گذشته ایدرو در قالب رد دیون بود که ما با این نوع واگذاری موافق نبودیم.

به گزارش مهر، غلامرضا شافعی دیروز در یک نشست خبری در آستانه روز ملی صنعت و معدن گفت: تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان سهام شرکت های ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) واگذار شده و ۱۹۰۰ میلیارد تومان بابت رد دیون بوده که با این امر موافق نیستیم. ایدرو ۱۹۳۳ میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری در دست اجرا دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ایدرو در مجموع و در قالب طرح ۳۹ طرح همکاری صنعت و دانشگاه ۱۷ طرح نوآوری در حوزه صنایع پیشرفته، ۱۰ طرح بازسازی و نوسازی، ۲۴ طرح سرمایه گذاری و ۲ طرح مناطق ویژه اقتصادی در دست اجرا و سرمایه گذاری دارد که ۶۷۱ میلیارد تومان از این مبلغ باید امسال تامین اعتبار شود.

وی ادامه داد: ۱۷ پروژه در قابل پروژه های نوآوری در حوزه صنایع پیشرفته به ارزش ۳۱.۵ میلیارد تومان در ایدرو تعریف شده و در دست اجرا است. شافعی افزود: ۲۴ طرح با مشارکت بخش خصوصی با اعتبار بالغ بر ۱۷۴۹ میلیارد تومان که ۱۲ طرح در حوزه صنایع پیشرفته و ۱۲ طرح در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته است.

شافعی ایجاد یا مساعدت در ایجاد شهرک های فناوری و مناطق ویژه اقتصادی را از دیگر ماموریت‌های محوله از سوی دولت به ایدرو خواند و افزود: شهرک هایی در شهرهای شیراز، جهرم و گرمسار ایجاد شده و یا در دست ایجاد است و شهرک کاوش در جاده کرج قزوین نیز با رفع مشکلات قانونی مربوط به انتقال زمین بزودی توسعه می یابد و برای این کار ایدرو اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان اختصاص داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران حوزه فناوری و یا مشارکت با صاحبان دانش فنی گفت: این امر از طریق طرح های صنایع نوین و شرکت گسترش کارآفرینی – تابعه ایدرو انجام می‌گیرد که شرکت گسترش کارآفرینی ۴۳ طرح با مبلغ بیش از ۹۳ میلیارد ریال را در دو سال گذشته مورد حمایت قرار داده است. لیکن اخیرا سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته شرکت گسترش کارآفرینی را منحل سازد و این ماموریت مستقیما از طریق دپارتمانی در داخل ایدرو انجام شود.

وی با اشاره به پروژه های پیمانکاری در دست اجرای سازمان گسترش افزود: اصلی ترین این پروژه ها، توسعه میادین گازی پارس جنوبی (فازهای ۱۴ و ۱۷-۱۸) با اعتباری بالغ بر ۹.۵ میلیارد دلار است. رئیس ایدرو با اشاره به لزوم تجدید نظر در سیاست های سرمایه گذاری صنعتی در کشور اظهار داشت: ایدرو مجاز است با دارندگان دانش فنی تا ۴۹ درصد مشارکت کند لیکن در این موارد که زیر ۵۰ درصد سهم داریم و بویژه در صنایع نوین که اصلا مجاز به سرمایه گذاری بالاتر نیستیم طبعا اختیار مدیریتی در اختیار کسی است که بیش از ۵۰ درصد سهام را داراست که در نتیجه با مباحث متعددی روبرو می شویم.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اقدامات ایدرو در صنایع دریایی گفت: در حوزه صنایع دریایی ایزوایکو در فاز ۱۴ درگیر ساخت سکوهای دریایی است و همچنین یکی از ۳ کشتی که برای ساخت آن با کشتیرانی قرارداد داشته تحویل داده و سومین کشتی را هم به آب انداخته و اکنون در مرحله رفع اشکال است. ایزوایکو قرارداد ساخت ۲ نفتکش با شرکت ملی نفتکش دارد که آنطور که باید به خوبی پیش نرفته است.

شافعی ادامه داد: در زمینه ایجاد دو حوض خشک ساخت و تعمیر کشتی تاکنون ۲۶۵ میلیارد تومان و ۶۵ میلیون دلار هزینه شده که بخشی از آن توسط دولت و بخشی هم توسط ایدرو تامین شده و اگر ۱۲ میلیارد تومان دیگر تامین شود حوض ها تکمیل خواهد شد. البته در کنار این دو حوض خشک باید ماشین سازی بزرگی ایجاد شود تا بتوان به این صنعت خدمات مناسبی ارائه کند.

وی گفت: از سال‌ها پیش برای توسعه صنعتی کشور مناطق اصفهان، اراک، تبریز، سرچشمه کرمان، تهران و اسفراین در خراسان شمالی انتخاب شد که در اسفراین مجتمع صنعتی فولاد ایجاد شده و برای تکمیل آن ۹۴ میلیون یورو گشایش اعتبار شد که ۶۴ میلیون یورو محقق شده و برای بقیه این مبلغ یعنی ۳۰ میلیون یورو که با مشکلات تحریم روبروست اقداماتی در دست انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره خصوصی سازی اظهار داشت: مبلغ کل واگذاری شرکت های ایدرو از سال ۶۹ تا ۹۲ به میزان ۳۲۵۳ میلیارد تومان بوده که با ارقام مربوط به رد دیون به ۵ هزار میلیارد تومان می رسد و کلیه واگذاری های سال گذشته ایدرو در قالب رد دین بوده که خوشبختانه مجلس در سال جاری آن را منع کرده است.

شافعی رد دیون را روش خوبی برای واگذاری ندانست و افزود: لکن دولت از این شیوه استفاده کرده و ۱۹۰۰ میلیارد تومان شرکت هایی از ایدرو به ارگان‌هایی مانند بانک ها، شهرداری ها و سازمان‌های تامین اجتماعی رد دین کرده است. وی در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع که جزو ماموریت های ایدرو است، اظهار داشت: در دوره های اخیر ۴ شرکت دولتی برای نوسازی و بازسازی به ایدرو واگذار شد که یکی از آنها کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با بیش از ۵۰ سال سابقه و اولین شرکت نیشکری ایران است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مالکیت این شرکت با وزارت صنایع و معادن نبود و با وزارت جهاد کشاورزی بود. کار بازسازی این شرکت از بعد واگذاری به ایدرو در چندسال اخیر تقریبا انجام گرفته و ۲۴ هزار هکتار زمین دارد که ۱۲ هزار هکتار قابل کشت است و ظرفیت اسمی در حدود ۱۰۰ هزار تن تولید شکر دارد. سال گذشته ۴۱ هزار تن شکر تولید کرده و پیش بینی می شود سال زراعی جاری ۷۸ هزار تن شکر تولید کند.

وی تصریح کرد: اگر منابع کافی در اختیار باشد تولید این شرکت را می توان به ۱۵۰ هزار تن رساند. قند یاسوج نیز از ۴ شرکت یاد شده بود که در چند سال پیش تعطیل شده بود بعد از آنکه به شرکت نوسازی داده شد اکنون شکر خام را تصفیه می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که با چغندری که از منطقه گرفته می‌شود تولید از چغندر را هم از سر بگیرد.

به گفته شافعی، دو کارخانه نساجی قائمشهر و بافت بلوچ نیز برای بازسازی به سازمان یاد شده سپرده شده‌اند که در کارخانه بافت بلوچ با انجام دو کار جنبی تلاش شده تا از فضای همان کارخانه درآمدزایی شود و توسعه صورت گیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

4 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago