Categories: اخبار نساجی

شرایط اقتصاد کشور غیرعادی است

 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: بخش‌خصوصی، کشور فاقد یک نظام تشکلی منسجم و کارآمد است ؛ تشکل‌ها باید آماده پذیرش مسئولیت‌های ناشی از اصل ۴۴ باشند.

محمدرضا باهنر عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ایران با تأکید بر اعتقاد مجلس به بخش‌خصوصی کشور اظهارداشت: من به بخش‌خصوصی اعتقاد دارم و این بخش می‌تواند نقش بزرگی در انجام کار کارشناسی و جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای تهیه و تصویب قوانین و سیاست‌ها ایفا کند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در خانه ملت با انتقاد از وضعیت تشکل‌های بخش‌خصوصی، کشور را فاقد یک نظام تشکلی منسجم و کارآمد دانست و گفت: تشکل‌ها باید توانمند شده و برای پذیرش مسئولیت‌های ناشی از اصل ۴۴ آمادگی لازم را پیدا کنند.

وی ادامه داد: اتاق در این راستا وظیفه مهمی به‌عهده دارد، در عرصه کشاورزی نبود تشکل‌های قوی و موازی‌کاری تشکل‌ها بخشی از مشکل است که اتاق‌ها باید به آن سامان دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن غیرعادی توصیف کردن شرایط اقتصادی کشور،تصریح کرد: هرچند مشکلات بسیار بزرگ است، اما راه‌حل‌های شناخته شده‌ای نیز وجود دارد و تنها با کمک یکدیگر و کار کارشناسی قادر به حل این مشکلات خواهیم بود ؛ سنگینی مشکلات نباید ما را از توجه به نقاط ضعف داخلی و علاج آن‌ها باز دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به گزارشی که در مورد خطرات تداوم بحران ارومیه اعلام شد، به وضع نامناسب سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و توضیح داد: مسأله آب، بهره‌وری آب و محیط زیست باید مورد توجه باشد، در دوره تغییر اکولوژیک، مسایلی مانند ریزگردها هم فوریت دارد و اتاق باید در این صحنه حضور کارشناسی قوی داشته باشد.

برنامه های بلند مدت نباید به فراموشی سپرده شود

در ادامه این جلسه محمد نهاوندیان،رئیس اتاق ایران نیز عزم اتاق در توانمندسازی داخلی برای پاسخ‌گویی بهتر به مأموریت «مشاور سه قوه» را جدی تلقی کرد و کار ارزش‌مندی که در خانواده کشاورزی و آب اتاق در حال انجام است را شاهدی بر این مثال دانست.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور به بیان برخی از مشکلات بخش کشاورزی و همچنین سیاسی شدن فضای اقتصاد کشور، عدم توجه به حل ریشه‌ای را یکی از آسیب‌های ناشی به کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در چنین فضایی، این احتمال وجود دارد که مسائل بلند مدت و مهم مانند آب، محیط‌زیست و کشاورزی نیز به فراموشی سپرده شود.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران، بر هم زدن توازن در اقتصاد و کشاورزی و به‌ویژه برخورد سرطانی با بخش‌های مختلف به صورت مجزا، یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی هم‌چنین با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص توانمندسازی بخش‌خصوصی، حمایت از سازماندهی توانمند بخش‌خصوصی را لازمه تحقق این امر عنوان و تصریح کرد: به‌طور قطع تفرقه در این ساختار، آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران و به بخش کشاورزی وارد می‌کند و لازم است که مجلس در این زمینه با هر نگاه تفرقه افکنانه به‌طور جدی مقابله کند.

نهاوندیان در پایان بر ضرورت پی‌گیری و نظارت قوانین خوب مصوب مجلس تأکید کرد و گفت: «در غیر این‌صورت یأس و نا امیدی بر اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.»

طرح انتزاع متوقف شود

در ادامه محسن جلال‌پور، نائب رئیس اتاق ایران، به ارائه گزارشی از وضعیت طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی پرداخت و به موضوعات تضعیف موقعیت کشور در مذاکرات در صورت تفکیک مدیریت واحد تجارت خارجی و اخطار نسبت به پی‌گیری روند وحدت ساختار بخش‌خصوصی از طریق تعدد اتاق‌ها اشاره کرد.

وی هم‌چنین خواستار متوقف شدن بررسی طرح انتزاع در مجلس در شرایط بد اقتصادی فعلی شد.

گزارش اتاق از تبصره ماده یک قانون بهبود کسب و کار

محمدحسین کریمی‌پور، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ایران نیز گزارشی از فعالیت اتاق در اجرای تبصره ماده یک قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در طول ۵ ماهی که از ابلاغ آن می‌گذرد، ارائه کرد و گفت: در راستای اجرایی شدن این تبصره، دفتر ساماندهی کشاورزی و آب در اتاق ایجاد شد.

وی گفت: این دفتر در فرصت سه ساله قانون به تقویت کمیسیون‌های استانی، بهینه سازی ساختار تشکلی، نظام‌مند کردن ارتباط با حاکمیت و ساماندهی ارتباطات بین‌المللی بخش‌خصوصی می‌پردازد.

وی یادآور شد: هم‌چنین مطالعات تطبیقی برای احداث «مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب» با الگوگیری از تجارب جهانی و نیاز بومی در حال اجرا است.
وی افزود: این دفتر در موضوعات روز با همکاری تشکل‌ها و استان‌ها نسبت به تدوین گزارشاتی برای دفتر رهبری، سه قوه و مسئولان اقدام کرده که منشاء برکاتی بوده است.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل‌ها در خصوص لزوم التزام عملی دولت و مجلس به حفاظت منابع آب، تقویت نظارت مجلس، تمرکز قوانین به موضوع خود، ناهم‌خوانی آمار تولید، بی‌توجهی به نظرات کارشناسی در برخی تصمیمات، پتانسیل ثروت آفرینی بعضی محصولات کم آب بومی چون انجیر، زرشک و عناب، لزوم بازنویسی قانون پنجاه ساله غذا، ضعف مدیریت اجرایی، اختلال در تأمین کود، خوراک دام، بحران ارومیه و طرح توسعه سیب‌زمینی و مدیریت مصرف برنج مطالبی را عرضه داشتند.

در این جلسه هم‌چنین بسته جدید بورس کالا برای معاملات آتی ذرت از سوی معاونت بورس کالا ارائه و معرفی شد و انجمن تازه تأسیس گردو نیز گزارش تولید و بازار گردو را به حاضران ارائه کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

13 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

14 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

15 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

2 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

2 روز ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

3 روز ago