Categories: اخبار نساجی

شرایط فعلی مدیران ریسک‌پذیر، جرات دار و امیددهنده می خواهد

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی، ما مدیرانی می‌خواهیم که دارای روحیه بالا، ریسک‌پذیر، جرات دار و امیددهنده باشند نه مدیران منفعل، محتاط و ترسو، گفت: نباید اجازه جنگ “حیدری- نعمتی” در اقتصاد را بدهیم.

یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کشور به مراتب بهتر از دوران جنگ تحمیلی است، گفت: اگرچه در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله، امکانات کشور به مراتب کمتر از وضعیت فعلی بود ولی به دلیل تدابیری که فرماندهان جنگ نظامی داشتند، کشور توانست با ابداعات و ابتکارات ویژه، مقابله به مثل کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: بر همین اساس، در برخورد با جنگ اقتصادی نیز اگرچه هنوز تجربیات لازم را جمع‌آوری نکرده‌ و به تازگی به تمرین لفظ اقتصاد مقاومتی برخاسته‌ایم، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که دشمن در حال حمله است و ما در حال تمرین هستیم.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که هم اکنون کشور در بخش‌هایی همچون مدیران اجرایی و فضای تصمیم‌گیری، تدابیر و حتی ساماندهی برخی موضوعات، با مشکلات جدی مواجه است، بنابراین فردی هم اکنون باید عملیات اجرایی کشور را به دست گیرد که روحیه تدافعی و نه روحیه منفعل داشته و با برنامه پیش رود.

در جنگ اقتصادی هستیم

به گفته آل‌اسحاق، اولین حرف این است که در شرایط مقابله، بی‌روحیه نمی‌توان کار کرد، این در شرایطی است که در وضعیت جنگ نیز روحیه در برآورد توان دفاعی، سه چهارم از قدرت مقابله و جنگ را شامل می‌شود؛ چراکه در مقابله و جنگ یکسری عوامل روحی و یک سری عوامل نظامی وجود دارد که مجموعه عوامل همچون مقدار سلاح، نوع سلاح، تعداد نیروی انسانی، سرباز و افسر، موقعیت جغرافیایی و نظام مدیریتی، آموزش، لجستیک و فرماندهی عوامل عمده برآورد توان نظامی هستند.

وی ادامه داد: در این میان عامل روحیه به تنهایی سه چهارم این توان را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع، وزن این روحیه سه چهارم مجموع وزن عوامل مذکور است. این مسئله عینا در جنگ اقتصادی نیز تکرار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: در جنگ اقتصادی، اگر افرادی بخواهند این فضا را مدیریت کنند، باید روحیه داشته باشند، چراکه در غیر این صورت، هر چقدر توان اقتصادی از جمله ارز، وضعیت جغرافیایی طلایی در منطقه و نیروی انسانی نخبه وجود داشته باشد؛ نمی‌توان از آن استفاده کرد.

به اعتقاد وی، مشکل اصلی این است که مجموعه کسانی که می‎خواهند مدیریت کشور را بر عهده داشته باشند، از این عامل روحیه به خوبی استفاده نمی‌کنند، چراکه هم اکنون یکسری از مدیران منفعل شده‌اند و حتی یکسری دیگر نیز که منفعل نیستند، انرژی لازم را به لحاظ روحی ندارند.

آل‌اسحاق گفت: بر همه نظام مدیریتی واجب است که فضای امید را تقویت کنند؛ چراکه هم اکنون مشکلی که وجود دارد،  فضای روحی است که متاسفانه در نظام مدیریت اقتصادی امروز، فضای مناسبی نیست؛ چه مدیران خصوصی و چه دولتی و چه تصمیم‌گیران هم اکنون روحیه لازم را ندارند در حالی که این اشتباه است.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که دلیلی بر وادادگی و ناامیدی نیست و برعکس، اگر درست نگاه کنیم و واقعی باشیم، ما نقاط قوت به مراتب بالاتری از نقاط ضعف خود داریم. بنابراین، دست‌اندرکاران، تاثیرگذاران، احزاب و گروهها باید روحیه امید را در خود تقویت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون در اینکه ما در جنگ هستیم، شکی نیست و در اینکه ما بالقوه‌های بسیاری هم داریم، شکی نیست؛ بنابراین سئوال اساسی این است که چرا باید با انفعال پیش رفت، آیا در این شرایط به اهداف می‌رسیم.

وی اظهار داشت: تنها در سایه اقتدار و روحیه قوی ممکن است بتوان بر این جنگ پیروز شد؛ در عین حال اگر قرار است به توافقاتی با جامعه بین‌المللی برسیم باید از موضع روحیه قوی باشد نه از موضع انفعال؛ لذا هر گونه روحیه انفعالی، هرگونه روحیه بی نشاطی و روحیه کم‌امیدی هم اکنون سم است.

آل‌اسحاق گفت: در این شرایط، اگر مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور، اگر در زمان چالش خود را ببازند؛ کشور دو روزه از دست می‌رود؛ بنابراین باید با توان بیشتر وارد صحنه شد و جدای از شعار، واقعیات کشور به گونه‌ای است که زمینه امید را فراهم می‌کند، این یک شعار نیست.

مدیران محتاط و ترسو نمی خواهیم

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، ما مدیرانی می‌خواهیم که روحیه بالا و امیددهنده داشته باشند نه مدیران منفعل. مدیران ریسک پذیر می‌خواهیم نه مدیران محتاط و در نهایت مدیران جرات‌دار می‌خواهیم نه ترسو؛ چراکه مدیران کم‌جرات، به درد این مقطع از عمر کشور نمی‌خورد.

آل‌اسحاق گفت: مدیران بانکی کم‌جرات نمی‌توانند حلال مشکلات امروز بانکی باشند. یک مسئول مدیر بانک تصمیم‌گیر که محتاط، ترسو یا تحت تاثیر قرار گرفته باشد، نمی‌تواند تصمیمات انقلابی بگیرد؛ بنابراین باید افرادی قبول مسئولیت کنند که جرات ریسک داشته باشند.

وی اظهار داشت: البته فضا نیز نباید به گونه‌ای باشد که جرات را از این افراد بگیرد، نمی‌شود یک فضای عدم جرات را ساخت و انتظار داشت که افراد جرات‌دار، تصمیمات ریسکی بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: هم اکنون اختلاس بانکی شرایطی را بوجود آورده که اتوماتیک وار، جرات از تصمیم گیران بانکی گرفته شده است، در حالیکه باید به صراحت به سیستم بانکی گفت که هم اکنون وقت آرام حرکت کردن نیست و باید جرات داشته باشند.

وی اظهار داشت: مدیری که پشت گیشه بانک نشسته است، باید بداند که اگر درست تصمیم گرفت، جایی هست که از او حمایت کند؛ بنابراین باید مدیران اندکی ریسک پذیر باشند؛ چراکه نمی‌شود انتظار داشت که افراد بجنگند ولی روحیه نداشته باشند. این یک آسیب است.

اعتقاد وزیر اسبق بازرگانی، هم اکنون وقت عافیت‌طلبی نیست؛ باید به این باور رسید که در جبهه جنگ اقتصادی، ممکن است فردی گلوله بخورد؛ در عین حال هم مدیر و فرمانده جنگی لازم است که افسران خود را در جنگ نگاه دارد و البته جرات کند که پیش رود.

وی اظهار داشت: افراد عادی هم اکنون به درد مدیریت کشور نمی‌خورند؛ شرایط عادی نیست و مدیران عادی هم کارآمد نیستند، بلکه باید مدیرانی چابک، صاحب سبک و ریسک‌پذیر وارد میدان شده و مدیریت را به عهده گیرند.

آل‌اسحاق گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هم اکنون باید اختلاف‌نظر و سلیقه‌ها را از حوزه اقتصاد بیرون کشید. درست است که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است که افرادی را به اختلاف سلیقه وا می‌دارد؛ ولی این موضوع نباید در حوزه اقتصاد وارد شود.

نباید اجازه جنگ “حیدری- نعمتی” را در اقتصاد داد

وی افزود: در شرایط جنگ اقتصادی امروز، نباید همانند جنگ نظامی، فردی اعمال سلیقه کند و همانطور که اگر یک جریان سیاسی در خط مقدم جبهه می ‌رفتند اجازه جنگ حیدری- نعمتی به آنها داده نمی‌شد، هم اکنون نیز در حوزه اقتصاد نباید اجازه جنگ “حیدری- نعمتی” داد. این به خصوص در مقابل دشمن جایز نیست.

آل‌اسحاق گفت: باید قبول کرد که در حوزه جنگ، شهید هم وجود دارد، تلفات و خسارت نیز حتمی است، بنابراین چطور ممکن است در حوزه نظامی، ریسک کنیم؛ اما در حوزه جنگ اقتصادی هزینه را قبول نکنیم، اگر در جنگ هستیم باید هزینه را نیز قبول کنیم، البته نباید همه هزینه ها را مردم بدهند و نظام هزینه قبول نکند.

سود و زیان تحریمها

وی اظهار داشت: شرایط جدید تحریم، ۱۵ میلیارد دلار به ما ضرر زده است در حالی که ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را بالا برده است. ۱۵ میلیارد دلار را تولیدکننده می‌پردازد و ۸۰ میلیارد دلار در جیب دولت می‌رود؛ این صحیح نیست.

آل‌اسحاق گفت: این ۱۵ میلیارد دلار را باید به طریقی به ملت بازگرداند؛ نظام بیمه‌ای کشور در حوزه‌های مختلف باید توسعه یابد؛ چراکه برای قبول هزینه‌های ریسک حاصل از جنگ اقتصادی باید نظام بیمه‌ای خود را تقویت کنیم  تا هزینه‌ها را بپذیرد.

به اعتقاد وی، مجلس باید کمک کند تا ذخایر صندوق توسعه ملی به کمک تولید کشور بیاید، این در شرایطی است که هم اکنون هزینه های ارزی و ریالی کشور افزایش یافته است. در شرایط عادی با ۱۰ درصد گشایش اعتبار صورت می‌گرفت اما هم اکنون به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است که مجلس و نظام بانکی باید برای این امر فکری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: هم اکنون ممکن است که یکسری از حرفها، حق باشد ولی هم اکنون وقت بیان آنها نیست، چراکه مجموعه نظامات بین‌المللی می‌خواهند به هر دلیلی اقتصاد ایران را قفل کنند؛ ما نباید هم جهت با آنها شویم.

وی اظهار داشت: این یک اشتباه فول است که هم اکنون در کشور در حال شکل‌گیری است که هر کس تحت عنوان دقت و دلسوزی بیشتر سعی دارد که پیچ را سفت‌تر کند. این موضوع ما را به بیراهه می برد و اهداف دشمنان را محقق می کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

3 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago