اخبار فرش ماشینی

در دو سال اخیر نسبت به سال های قبل واردات و صادرات پوشاک کاهش یافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‏بررسی آمار مبادلات پوشاک طی ۵ سال اخیر نشان می دهد که واردات پوشاک در سال ۸۲ معادل ۶ میلیون و ۴۴۹ هزار دلار بوده و در سال ۸۳ با بیش از ۳ برابر رشد به رقم ۱۹ میلیون و ۷۱۸ هزار دلار رسیده است.
این رقم در سال ۸۴ با رشدی معادل ۳۰ درصد به ۲۸ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار رسید و در حالی که انتظار می رفت در سال ۸۵ نیز شاهد رشد واردات پوشاک باشیم، به یک باره رقم واردات با ۴ برابر کاهش به ۷ میلیون و ۶۳۸ هزار دلار در سال ۸۵ رسید. هر چند این رقم در سال ۸۶ با حدود دو برابر رشد نسبت به سال ۸۵ به ۱۲ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار افزایش یافت ولی همچنان با رقم افزایشی واردات که از سال ۸۲ آغاز شده و سال ۸۴ به بالاترین میزان خود رسیده بود فاصله دارد. میزان واردات پوشاک در دو ماهه اول سال ۸۷ نیز یک میلیون و ۷۰۴ هزار دلار بوده که پیش بینی می شود در صورت ادامه روند کنونی، واردات پوشاک نه تنها از سال ۸۴ بلکه از سال ماقبل خود نیز کمتر باشد. واردات پوشاک طی دو سال اخیر در حالی سیر نزولی داشته که میزان صادرات آن هم کاهش یافته است.
صادرات پوشاک: در سال ۸۲ به میزان ۲۳۷ میلیون و ۱۲۲ هزار دلار پوشاک به خارج از کشور صادر شد که حدود ۱۸۰ میلیون دلار آن مربوط به ۵ کشور آذربایجان، عراق، افغانستان، امارات و قزاقستان بود. میزان صادرات پوشاک در سال ۸۳ با ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به رقم ۱۶۱ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار رسید که ۵ کشور عمده خریدار پوشاک ایران در این سال آذربایجان، افغانستان، گرجستان، قزاقستان و امارات بودند. عراق در سال ۸۲ که ۴۶ میلیون و ۱۳۲ هزار دلار پوشاک از ایران وارد کرده و در رده دوم قرار داشت، در سال ۸۳ تنها با واردات ۶ میلیون و ۷۸۵ هزار دلار به رتبه ششم تنزل یافت. در سال ۸۴ صادرات پوشاک به خارج از کشور بدون کاهشی محسوس ۱۶۰ میلیون و ۷۲۴ هزار دلار بود و در این سال عراق با واردات ۲۶ میلیون و ۴۲۴ هزار دلار پوشاک دومین کشور وارد کننده پوشاک از ایران در سال ۸۴ بودند و امارات متحده عربی که طی سال های ۸۲ و ۸۳ همواره در بین فهرست ۵ کشور عمده خریدار این محصول از کشورمان قرار داشت در سال ۸۴ در رتبه یازدهم جای گرفت.‏ صادرات پوشاک در سال ۸۵ نسبت به سال ماقبل آن (۸۴) با حدود ۱۷ درصد کاهش به ۱۳۱ میلیون و ۵۶ هزار دلار رسید که بیشترین میزان آن به عراق با ۳۴ میلیون و ۷۷۲ هزار دلار، آذربایجان با ۲۶ میلیون و ۷۸ هزار دلار، افغانستان با ۲۱ میلیون و ۷۳۹ هزار دلار، قرقیزستان با ۱۱ میلیون و ۸۰۳ هزار دلار و قزاقستان با ۹ میلیون و ۳۹۳ هزار دلار بود. در سال ۸۶ به میزان ۱۱۷ میلیون و ۴۲۵ هزار دلار پوشاک به خارج از کشور صادر شد. دو ماهه اول امسال نیز میزان صادرات پوشاک ۶ میلیون دلار بود.

عمده ترین کشورهای صادر کننده پوشاک به ایران: طی سالهای ۸۲ تا ۸۴ کشورهای متحده عربی، چین و ترکیه همواره ۳ کشور عمده صادر کننده پوشاک به ایران بودند به طوری که در سال ۸۲ معادل ۳ میلیون و ۱۱۸ هزار دلار از چین و ۲۲۱ هزار دلار از ترکیه وارد کشور شد.‏ در سال ۸۳ نیز ۹ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار از امارات متحده عربی، ۳ میلیون و ۴۷۵ هزار دلار از چین و ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار دلار پوشاک از ترکیه وارد ایران شد. در سال ۸۴ سه کشور امرات، چین و ترکیه مجموعاً ۲۴ میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند که سهم امارات ۱۵ میلیون و ۳۸۶ هزار دلار، چین ۷ میلیون و ۶۵ هزار دلار و ترکیه یک میلیون و ۷۴۰ هزار دلار بود. در سال ۸۵، امارات، چین، ایتالیا، سه کشور عمده صادر کننده پوشاک به ایران بودند و ترکیه تنها با صادرات ۳۵۷ هزار دلار پوشاک به ایران بر خلاف سالهای قبل در رده چهارم قرار گرفت و ایتالیا با صدور ۵۹۱ هزار دلار پوشاک در این سال جای ترکیه را گرفت. در این مدت ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار پوشاک از امارات و ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار از چین وارد شد.‏ ‏۳ کشور عمده صادر کننده پوشاک بین المللی ایران در سال ۸۶ امارات، چین و سوئیس بودند که در مجموع بیش از ۹ میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند و ایتالیا و ترکیه به ترتیب با صدور یک میلیون و ۱۴۵ هزار دلار و ۶۱۸ هزار دلار پوشاک به ایران در رده های بعدی قرار گرفتند. در دو ماهه اول امسال نیز امارات، چین و ایتالیا ۳ کشور عمده صادر کننده پوشاک به ایران بودند.‏
‏(منبع: گمرک ایران)‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×