Categories: اخبار نساجی

شرکت های آلمانی به بازار ایران چشم دوخته اند

 

    روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «در حالی که شرکت های آلمانی به علت تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا -به خاطر رفتار روسیه در قبال اوکراین- از کسب و کار در در این کشور دلسرد شده اند، با رسیدن اخبار امیدوارکننده از توافق هسته ای ایران و غرب نسبت به کسب و کار در ایران و حضور در بازار پرسود این کشور دلگرم شده اند.»

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران و به نقل از وال استریت ژورنال, مقامات صنعتی در آلمان می گویند کمپانی های این کشور به شدت نسبت به از سرگیری مجدد مناسبات کاری با ایران امیدوار شده اند و انتظار می رود سایر کشور های اروپایی نیز با گشایشی که در توافقات هسته ای با ایران رخداده این امیدواری را داشته باشند و با باز شدن درهای بازار ۷۷ میلیون نفری ایران برای بهره مندی از این بازار به رقابت بپردازند.

به گزارش این روزنامه چاپ نیویورک, استفانی اسپینر کونیگ, یکی مدیر اجرایی یکی از کمپانی های بزرگ آلمان که طی سال جاری دوبار به ایران سفر کرده به وال استریت ژورنال گفت به نظر می رسد پس از برداشته شدن کامل تحریم ها بازار ایران حالتی انفجاری پیدا کند.
شرکت های آلمانی که به فرصت های کاری ایران چشم دوخته اند ترجیح می دهند رابطه خود با ایران را پنهان نگه دارند چرا که از وخیم شدن رابطه شان با امریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان در هراسند, این در حالی است که ایران پنجاه و پنجمین شریک تجاری آلمان در سال گذشته بوده است.

از سویی در حالی که فعالان اقتصادی آلمانی برای تجارت چشم به ایران دوخته اند, مطابق گزارش اتاق صنعت وتجارت آلمان, نگران کسب وکارشان در روسیه نیز هستند چرا که با اتفاقات اخیر در اوکراین چشم انداز کسب وکار پر رونقشان در کشوری که طی دهه های اخیر بزرگترین مقصد سرمایه گذاری آلمان بوده تیره شده است. حجم مبادلات تجاری بین آلمان و روسیه سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد یورو رسید و علاوه بر این ۳۰۰ هزار شغل در آلمان بطور مستقیم وابسته به مناسبات با روسیه است.

با وجود همه مشکلاتی که طی سال های اخیر به علت تحریم ها از جمله تحریم بانکی ایران برای شرکت های آلمانی پیش آورده بود، با کاهش یافتن این تحریم ها، آلمان ها اشتیاق زیادی برای حضور مجدد در بازار ایران از خود نشان می دهند. ولکر تریر, یکی از مسوولین اتاق صنعت وتجارت آلمان به وال استریت ژورنال گفت: پتانسیل های زیادی در بازار ایران برای ما وجود دارد که نظیر آن را فقط می توان در بازار ترکیه دید. وی تصریح کرد: اما قبل از اینکه شرکت ها به سمت ایران پرواز کنند باید مطمئن باشند که اتفاقات مثبتی در آنجا در حال وقوع است.

هنگامی که در سال های ۱۰۱۰ و ۲۰۱۲ حلقه تحریم ها علیه ایران تنگ شد کمپانی های آلمانی قراردادهای خود با شرکای ایرانی را لغو و یا از امضای قرارداد جدید خود داری کردند و پاپس کشیدند. اما اکنون با نگاه به جمعیت جوان وتحصیلکرده ایرانی که مشتاق استفاده از کالاهای آلمانی است این شرکت ها مترصد ورود به این بازار پر سود هستند. علاوه بر این بازار نفت و گاز ایران و چشم انداز درخشان آن علاقه کمپانی های آلمانی به ایران را دوچندان کرده است. اتاق صنعت وتجارت آلمان پیش بینی کرد که صادرات به ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها می تواند به ۱۰ میلیارد یورو در سال برسد در حالی که این میزان سال گذشته فقط حدود ۸/۱ میلیارد یورو بود.

اتاق بازرگانی آلمان-ایران اعلام کرده است که حدود ۱۰۰ شرکت آلمانی در ایران شعبه داشته و بیش از ۱۰۰۰ شغل در قبال فروش کالا و خدمات به ایران وجود دارد و به گفته این بزرگترین تشکل تجاری آلمان بسیاری پس از کاهش تحریم خواهان دریافت اطلاعات از بازار ایران شده اند.
در کنفرانسی که اخیرا در فرانکفورت درباره کسب وکار در ایران برگزار شد بیش از ۴۰ کمانی آلمانی در عرصه های خودروسازی, ماشین سازی ومهندسی در کنار نمایندگانی از ایران به بررسی فضای کسب وکار در ایران پرداختند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago