Categories: اخبار نساجی

شورای نظارت بر علائم و تصاویر روی کالاها و البسه آغاز به کار کرد

 

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شورای نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه، لوازم التحریر و کالاهای مشابه در تلاش هستیم تا از نمادهای ایرانی، اسلامی بهره ببریم.

نخستین جلسه شورای نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه، لوازم التحریر و کالاهای مشابه با حضور حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد و نمایندگان دستگاه های مربوطه از جمله وزارت آموزش و پرورش، معاونت حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت اطلاعات، انجمن آثار مفاخر فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه اداره کل هنرهای تجسمی برگزار شد.

حمید شاه آبادی در ابتدای این جلسه با اشاره به مصوبه ۴۷۴، شورای عالی انقلاب فرهنگی که معاونت امور هنری وزارت ارشاد را بر اساس آیین نامه نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه و لوازم التحریر و کالاهای مشابه موظف به تشکیل شورایی در این راستا کرده است، عنوان کرد: طی یک سال و نیم گذشته تلاش قابل توجهی از سوی این معاونت انجام شد تا نمایندگان دستگاه های مختلف را برای تعیین ظوابط مربوط به اخذ مجوز نشانه ها و علائمی که قرار است بر روی کالاهای تولیدی درج شود، گرد هم آورد.

وی ادامه داد: در نخستین جلسه این شورا بحث های کارشناسی دقیقی انجام شده و حساسیت تمام اعضا نسبت به اتفاقات فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفت. امروز در عرصه فرهنگی ما دچار حملات چند جانبه هستیم و در همه عرصه ها شاهد استفاده از نمادها، المان ها و نشانه هایی هستیم که از سوی کشورهای مختلف به ویژه غربی ها با بهره از قدرت و امپراطوری خبری که در اختیار دارند به سمت ما سرازیر می شود.

شاه آبادی تصریح کرد: از این رو آنچه به عنوان نماد هویت ایرانی و اسلامی ما وجود دارد در میان این هجمه های عظیم مورد تعرض واقع شده که این روند باید اصلاح شود تا بتوانیم با استفاده از پیشینه و تمدن چند هزار ساله خود به همراه پایبندی عمیق مردم به اعتقادات دینی و اسلامی از نمادی به عنوان نشان فرهنگی کشور بهره ببریم که معرف این فرهنگ غنی ایرانی، اسلامی باشد.

معاون امور هنری وزیر افزود: گاهی مشاهده می شود در میان جوانان نام ها و نشانه هایی سخیفی بر اثر تبلیغات و تکرارهای بی رویه بر سرزبان ها می افتد که به دور از اعتقادات افراد جامعه است و مردم کشورمان نیز ندانسته از این المان ها بهره می گیرد. بنابر این جای خای نظارت بر نحوه استفاده از این نشان ها احساس می شد که سرانجام آن تشکیل این شورا است.

شاه آبادی همچنین با اشاره به نظرات اعلام شده از سوی اعضای حاضر در نخستین جلسه شورای نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه، لوازم التحریر و کالاهای بیان کرد: هر نهاد باید ماموریت هایی را که شورا در طول یکسال پایانی دولت دهم می تواند انجام دهد برای جلسه بعدی تقویم و احیا کند. همچنین آقای امیرنیا به عنوان دبیر جلسه معرفی شدند و با تاسیس دبیرخانه این شورا از همه نظرات و درخواست ها ارسال شده، مورد رسیدگی قرار می گیرند تا در جلسات بعدی بررسی شوند.

وی متذکر شد: پیش نویس دستورالعمل مربوط به شورا نیز توسط اداره کل هنرهای تجسمی تدوین خواهد شد تا در جلسه ماه آینده این شورا مواردی را که قانون شامل آن می شود را در نظر بگیریم. البته اکنون تاکید شورا بر مسائل ایجابی و دعوت از حضور و مشارکت مردم است و تمام شرکت ها میتوانند برای اخذ مجوز علائم خود به ما مراجعه کنند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: اداره ثبت شرکت ها طی سال های گذشته نمادهای بسیاری را به تصویب رسانده است اما استفاده از این آرم ها مستلزم یک دستور العمل است که باید از سوی شورا صادر شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد توضیح داد: در واقع می توان گفت شورای نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه، لوازم التحریر و کالاهای مشابه، در دو حوزه فرهنگ سازی و اخذ مجوز فعالیت می کند. یعنی باید شریط لازم برای افرادی که می خواهند از علائم و نشانه های قانونی و مطابق با این آیین نامه استفاده کنند را فراهم کند.

شاه آبادی تصریح کرد: البته ما برای مردم تکلیفی تعیین نمی کنیم اما در صورتی که کسی بخواهد از آرم یا نشانه ای برای امور خود بهره ببرد نیاز به اخذ مجوز از سوی این شورا به عنوان مرجع اصلی نظارت دارد و این همان ماموریت ایجابی است که منجر به فعالیت های فرهنگی نیز می شود.

به گفته وی در حال حاظر تمام ظرفیت شورای نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه، لوازم التحریر و کالاهای مشابه در راستای فعالیت های ایجابی گام خواهد برداشت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago