Categories: اخبار نساجی

شکوه پیشین تولید ابریشم را به خراسان بازگردانید

 

یک پرورش‌دهنده کرم ابریشم گفت: به دلیل اینکه چند نهاد مختلف متولی صنعت پرورش کرم ابریشم در کشور هستند، نوغان‌داران همراه در بلاتکلیفی تولید به سر برده و حمایت نمی‌شوند.

صابر رضایی، یک نوغان‌دار اهل شهرستان بایگ، در استان خراسان رضوی، ضمن برشمردن مشکلات نوغانداری اظهار کرد: به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت سهامی کرم ابریشم ایران تولی گری کرم ابریشم را بر عهده دارند، همواره نوغانداران در بلاتکلیفی تولید بسر برده و حمایت نمی شوند.

رضایی که ۲۰ سال در پرورش کرم ابریشم سابقه فعالیت دارد با بیان اینکه نوغانداری یکی از حرفه‌های سنتی در استان خراسان رضوی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد روستایی استان ایفا می‌کند، افزود: در سفر چند سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی به همراه چند تن از نمایندگان استان به بایگ، مقرر شد که موضوع بیمه نوغانداران و استقرار کارخانجات استخراج ابریشم از پیله در شهرستان بایگ پیگیری شود و ردیف اعتباری نیز برای این کار معین شد اما تنها بخشی از این قول یعنی پیگیری بیمه نوغانداران محقق شد و استقرار کارخانه استخراج به فراموشی سپرده شد و اکنون نوغانداران استان مجبورند که پیله های خود را به شمال کشور ارسال کنند و از ارزش افزوده دسترنج خود محروم شوند.

این نوغاندار در ادامه از اقدامات نهادهای نظارتی برای کنترل واردات پیله خارجی به کشور تشکر کرد و افزود : اگرچه هجوم واردات پیله به استان از طریق مرزهای شمالی بسیار کم شده اما همچنان شاهد واردات غیر قانونی پیله به کشور هستیم و این موضوع علاوه بر مشکلات بهداشتی، می‌تواند بر تمامی فعالیت تولید ابریشم در کشور اثر منفی بگذارد.

رضایی در خاتمه گفت: از مسئولین بویژه مدیران جهاد کشاورزی و شرکت سهامی کرم ابریشم ایران می‌خواهیم به صنعت نوغانداری در کشور و بویژه در شهرستان بایگ توجه بیشتری کرده و عظمت پیشین تولید ابریشم را به خراسان بازگردانند.

گفتنی است در شهرستان بایگ بیش از ۲۰۰۰ پرورش دهندگان کرم ابریشم مشغول به کار هستند که با تلاش خود چراغ این صنعت اصیل ایرانی را همچنان روشن نگاه می‌دارند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago