صادرات فرش دستباف ایرانی کم رونق‌تر از گذشته

 یک تاجر فرش گفت: خروج صادرات فرش دستباف ایرانی از وضعیت نامناسب فعلی نیازمند عزم ملی و حضور پررنگ دولت در حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف است.

به گزارش تراز، سید علی خالدیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به نبود ثبات اقتصادی در سال‌های گذشته و نوسانات دائمی ریال در برابر ارزهای دیگر، صادرات فرش دستباف ایرانی در حال حاضر با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه است.
   
 وی، تحریم‌های مالی و بانکی چند سال اخیر را در کم رونق شدن صادرات فرش دستباف ایرانی موثر دانست و اظهار کرد: برای توسعه جایگاه فرش دستباف ایران در میان کشورهای جهان و بازگشت رتبه فرش دستباف ایرانی به وضعیت مطلوب و ایده‌ال سال‌های گذشته، باید متولی مستقلی برای تولید، فروش و صادرات فرش دستباف، تعریف شود.
   
این کارشناس فرش با اشاره به اینکه نهادهای مختلف نباید در زمینه تجارت فرش دستباف دخیل باشند، تاکید کرد: مرکز ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در اقدامی مشترک و هماهنگ با حمایت از فعالان بخش خصوصی به حل مشکلات صادرات فرش دستباف کمک کنند.
   
 خالدیان با اشاره به ضعیف بودن بخش تبلیغات و بازاریابی در حوزه صادرات فرش دستباف، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به تنهایی قادر به تامین هزینه‌های بالای تبلیغات گسترده فرش دستباف ایرانی نیست و دولت باید برای تبلیغات و شناخته شدن جایگاه فرش دستباف ایران در جهان و نیز توسعه صادرات آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.
   
وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران از قطار جهانی این صنعت جا مانده است، تصریح کرد: صادرکنندگان فرش دستباف ایران با شرایط نامناسب فعلی، قادر به رقابت با تجار چینی و هندی نیستند، در حالیکه درگذشته این کشورها همواره در ردیف‌های بعدی پس از کشور ما حرکت می‌کردند.
   
این فعال اقتصادی حوزه فرش دستباف گفت: دولت می‌تواند با سازوکارهای مناسب بانکی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت زمینه را برای فعالیت گسترده تجار و صادرکنندگان فرش دستباف در کشور فراهم کند و موجب رونق صادرات این هنر- صنعت ماندگار ایرانی در سراسر جهان شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

7 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago