Categories: اخبار نساجی

صادرات محصولات پتروشیمی به حدود ۵ میلیارد دلار رسید

 

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ۶ ماه نخست امسال به ۴ میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا، از مجموع صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست سال جاری، ۳میلیارد و ۳۸۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۴میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۹میلیارد و ۷۴۶میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی، ارزش کل تجارت خارجی بدون نفت جمهوری اسلامی ایران در نیم سال اول سال جاری به ۳۷ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسید.

در مدت یاد شده در مجموع ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از کشور صادر و ۱۹ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار وارد کشور شد.

این گزارش می افزاید: مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۱۳.۵۹ درصد و واردات کشورمان ۲۵.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماهه اول سالجاری به ترتیب به ۴۱ میلیون و ۶۵۹ هزار تن و ۱۳ میلیون و ۲۴۱ هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۹.۴۱ درصد افزایش و ۳۱.۲۶ درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن به ارزش ۶۵۲میلیون دلار، اوره به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار و متانول به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار بوده است.

برپایه اعلام گمرک ایران در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین بوده است و واردات چین از ایران در نیمسال اول سالجاری به میزان ۳میلیارد و ۸۵میلیون دلار انواع کالا بوده است و در مجموع ۲۱.۱۵ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد.

عراق با ۲ میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار و ۱۹.۶۶درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار و سهمی معادل۱۲.۰۸ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار و۸.۵۴ درصد سهم و هند با یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار و سهم ۸.۳۵درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

** عمده‌ترین اقلام وارداتی

این گزارش می‌افزاید: برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۶.۴۷ درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با ۷۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۷۹ درصد به خود اختصاص داده است.

همچنین دانه ذرت دامی با ۵۰۵ میلیون دلار واختصاص سهمی معادل ۲.۵۳ درصد، گندم با ۴۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۲۴ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱.۸۶ درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش درشش ماهه اول سالجاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است.

دراین مدت امارات متحده عربی درمجموع ۴میلیارد و ۶میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ۲۰.۱ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با ۳میلیارد و ۷۴۲میلیون دلار و با اختصاص ۱۸.۷۷درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و ۹۳۷میلیون دلار و ۹.۷۱ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار و ۸.۷۵ درصد و ترکیه با یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون دلار و ۸.۶۵ درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

19 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

20 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

20 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago