Categories: اخبار نساجی

صادرات کالاهای غیر نفتی به ۴۳ میلیارد دلار رسید

 

 

معاون وزیر صنعت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات ۴۳ میلیارد دلاری کالاهای غیر نفتی تا پایان سال گذشته خبر داد.

حمید صافدل درباره مهمترین اتفاقاتی که در حوزه تجارت خارجی در سال ۹۱ رخ داد، گفت: جابجایی سبد کالای صادراتی علیرغم کاهش ۳۰ درصدی کالای پتروشیمی و افزایش ۲۴ درصدی صادرات کالاهای پایه غیر نفتی که شامل گروه کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی می‌شود قابل توجه است که در بین این گروه کالاها، صادرات کالای صنعتی بیشتری افزایش را داشته و به ۳۰ درصد رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد: صادرات غیر نفتی در پایان ۱۲ ماه سال گذشته به ۴۳ میلیارد دلار رسید و این در حالی است که صادرات غیرنفتی تا پایان بهمن ماه ۳۸ میلیارد دلار بوده است.

* اهداف برنامه در صادرات تحقق می‌یابد

وی در خصوص هدفگذاری صادرات در سال گذشته گفت: هدف برنامه برای سال ۹۱ صادرات ۵۱ میلیارد دلاری بوده است اما با توجه به اینکه در این محاسبه ، سبد کالای خدماتی که شامل فنی مهندسی، خدمات ترانزیتی و خدمات آی‌تی است هنوز محاسبه نشده است، پس از محاسبه این امیدواری وجود دارد که اهداف برنامه پوشش داه شده باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در کل صادرات به ۱۶۰ کشور و واردات از ۱۴۰ کشور علیرغم همه محدودیتهای تجاری صورت گرفته است.

* افزایش واردات کالای اساسی و کاهش واردات کالای گروه ۱۰

وی افزود: براساس آخرین آمارها تا پایان بهمن‌ماه ۴۸ میلیارد دلار کالا به وزن ۳۶ میلیون تن وارد کشور شده است که به لحاظ ارزشی کاهش ۸ تا ۹ درصدی داشته است و پیش بینی می‌کنم تا پایان ۱۲ ماه ۵۴ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

صافدل در خصوص دلایل کاهش واردات گفت: با مدیریت واردات و اولویت بندی کالاها، کاهش واردات در اولویت دهم که عمدتاً کالاهای مصرفی است کاهشی بوده است و در اولویت دوم که کالاهای اساسی و دارو بوده است، افزایش صورت گرفته است.

وی با اشاره به محدودیتها و ممنوعیتهایی که در صادرات و واردات رخ داد گفت: با نگاه تامین ذخایر ارزی و استفاده بهینه از این ذخایر نگاه مدیریت واردات متفاوت از سالهای گذشته هدف‌گذاری شد و همانطور که در اهداف برنامه پیش‌بینی شده بود کاهش واردات به ۵ تا ۷ میلیارد دلاری در کالاهای گروه دهم رخ داد.

* ممنوعیت صادرات محصولات خام

معاون وزیر صنعت همچنین گفت: در ممنوعیت‌های صادراتی نیز با نگاه کاهش صادرات محصولات خام و با ارزش افزوده پایین، سیاستهای تجاری جدیدی اخذ شد تا کالاهای ماده اولیه ای برای حمایت از تولید داخل و برای تولید کالای با ارزش افزوده بالا مورد استفاده قرار گیرد .

وی با تاکید بر اینکه کاهش صادرات پتروشیمی و افزایش صادرات کالاهای پایه غیر نفتی هوشمندانه اتفاق افتاد اظهار داشت: در سال ۹۱ و بر اساس اهداف برنامه صادرات کالاهای دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا باید به ۱ میلیارد دلار می‌رسد که به نظر می‌رسد این هدف برآورده شده باشد.

* ۱۰ شریک اول وارداتی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در بررسی جزئی‌تر واردات در سال ۹۱ اظهارداشت: ۶۸ درصد از شرکای تجاری در حوزه واردات در قاره آسیا، ۲۹ درصد در اروپا و ۳۰ درصد در حوزه آمریکا،آفریقا و اقیانوسیه بوده اند.

وی افزود: ۱۰ شریک اول واردات امارات، چین، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس، آلمان، هلند، هند، فدراسیون روسیه و ایتالیا بوده است.

معاون وزیر صنعت گفت: در بررسی واردات و شرکای تجاری ، ۶ کشور، اروپایی هستند با توجه به اینکه کشور هند رشد ۵۵ درصدی از سهم بازار ایران و روسیه نیز رشد ۴۵ درصدی از بازار ایران داشته اند.

* ۱۰ شریک اول صادراتی

صافدل در بررسی جزئیات صادرات کالا در سال ۹۱ اظهارداشت: صادرات به کشورهای آسیایی سهم ۹۲ درصدی، کشورهای اروپایی سهم ۵ درصدی و حوزه آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه سهم ۳ درصدی داشته است.‌‌

وی افزود: ۱۰ شریک اول صادراتی به ترتیب عراق، چین، امارات، افغانستان، هند، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان هستند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago