Categories: اخبار نساجی

صادرات ۱۶۵ میلیون دلاری سایپا در سال ۱۳۹۰

 

صادرات سایپا در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۶۵ میلیون دلار بوده است و همچنین در بین خودروسازان جهان از لحاظ تولید مقام ۱۸ را کسب کرده است.
در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) سهامی عام بعد از قرائت گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مبنی بر رعایت استانداردهای حسابداری، صورت‌های مالی منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۰ تصویب شد.

در این مجمع تعداد ۹۱۶ نفر از سهامداران حضور داشتند که از این تعداد ۱۳ نفر سهامدار حقوقی و ۹۰۳ سهامدار حقیقی بودند به بیان دیگر بیش از ۸۰ درصد از سهامداران سایپا در این مجمع حاضر شدند.

بنابراین گزارش جمشید ایمانی رئیس هیئت مدیره سایپا، ریاست این مجمع را بر عهده داشت، محمدرضایی به نمایندگی از ایدرو صاحب ۳۷ درصد از سهام سایپا، محمودی به نمایندگی از شرکت رنا با ۲۵ درصد از سهام سایپا در کنار رئیس مجمع قرار گرفتند.

در این گزارش میزان سود حاصل از فروش سال منتهی به اسفند ۱۳۹۱ به اطلاع سهامداران رسید و محصولات جدید سال ۱۳۹۱ و همچنین طرح های توسعه‌ای سایپا معرفی شدند.

بر اساس این گزارش ۹۸ درصد بودجه سال ۱۳۹۰ محقق شد و تولیدات گروه نسبت به سال مالی گذشته ۵ درصد افزایش یافت. سهم گروه خودروسازی سایپا در بازار خودروهای سواری و تجاری سایپا بیش از ۴۷ درصد و در بازار خودروهای سواری بالغ بر ۵۰.۸ درصد بوده است.

به بیان دیگر سایپا در سال ۱۳۹۰ موفق ترین شرکت خودروساز خاورمیانه بوده است. صادرات سایپا در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۶۵ میلیون دلار بوده است. کسب رتبه سوم فروش در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران از دستاوردهای دیگر سایپا است. همچنین در بین خودروسازان جهان از لحاظ تولید مقام ۱۸ را کسب کرده است.

از دستاوردهای دیگر گروه کاهش نمره منفی کیفی محصولات نسبت به سال ۱۳۸۹ است، نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش سایپا در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۰ درصد افزایش یافت، کسب مقام اول رضایت مشتریان در بخش خدمات پس از فروش برای هفتمین بار و کاهش ۲۰ درصدی قطعات برگشتی نشان از بالا رفتن کیفیت محصولات سایپا در سال ۱۳۹۰ داشته است، حضور فعال سایپا در ۲۹۰ شهر ایران از طریق نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در همین راستا بوده است.

از آن جایی که در سایپا سال ۱۳۹۰ سال توسعه طراحی و مهندسی نام گرفته بود، در این سال پروژه های مهم طراحی موتور پلتفرم X۱۰۰ سایپا و تیبا، اجرای کامل پروژه افزایش سطح ایمنی محصولات خانواده پراید، ایجاد قابلیت نصب ایربگ روی محصولات X۱۰۰، طراحی موتور تقویت شده) (HP+ آغاز شد. همچنین پروژه های سایپا۱۳۳ و سایپا۱۵۱، تیبای ۵در و طراحی خودروی پارس تندر از سال ۱۳۹۰ شروع شدند. در کلاس C همکاری با کیا در تولید خودروی سراتو در سال ۱۳۹۰ آغاز شد که در سال جاری به نتیجه خواهد رسید همچنین در کلاس D نیز با سیتروئن فرانسه همکاری هایی آغاز شده است. طراحی خودروی تیبای هاچ بک نیز در سایپا کلید خورده است.

در سال ۱۳۹۰ شرکت سایپا در بخش فروش نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین فروش کل گروه سایپا نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۲۶ درصد رشد داشته است. سود عملیاتی گروه به مبلغ ۱۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال و سود عملیاتی شرکت سایپا نیز نسبت به سال ۱۳۸۹ به میزان ۲۴درصد افزایش یافته است. همچنین سود خالص سایپا ۵ هزار ۲۲۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال مالی گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است.

با توجه به مقبول بودن اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی و عدم وجود بند تعدیل کننده سود در گزارش حسابرس، معاون مالی و اقتصادی سایپا درباره برخی از بندهای این گزارش توضیحاتی را برای سهامداران ارائه داد.

طبق صورت های مالی شرکت اصلی گروه خودروسازی سایپا، سود قابل توزیع ۷ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۱۷۰ میلیون ریال بوده و سود صورت هایی مالی تلفیقی ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار ۷۹۹ میلیون ریال است که این رقم مرجع تقسیم سود قرار میگیرد. بعد از اعلام این ارقام سهامداران حقیقی و حقوقی با سود ۴۰۰ ریال به ازای هر سهم موافقت کردند. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی و کثیر الانتشار این شرکت در خصوص اطلاع رسانی انتخاب شد. همچنین سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی مجمع سایپا باقی ماند.

جمشید ایمانی رئیس هیئت مدیره سایپا و قائم مقام مدیر عامل در این مجمع با اشاره به فعالیت ها و برنامه های سایپا پاسخگوی سؤالات بود از جمله در مورد برنامه تولید سایپا در سال ۱۳۹۱ گفت با توجه به برنامه های تولید در شش ماه دوم تولید سایپا منطبق با برنامه کلی انجام خواهد شد.

پاسخ گویی پیاپی دکتر حسن امیری معاون مالی و اقتصادی سایپا به سوالات سهامداران از موارد جالب توجه مجمع بود و وی در این پاسخ ها از خود کارآزمودگی فراوانی نشان داد.

استقبال حضار از صحبت های ایمانی در توزیع سود و پرداخت سود سهامداران جزء و سپس سهامداران عمده جالب بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago