Categories: اخبار نساجی

صادرات ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصول پتروشیمی در سال گذشته

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد
صادرات ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصول پتروشیمی در سال گذشته

معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور در سال گذشته را ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از نظر وزنی نیز در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شد.

به گزارش ایرنا، عبدالحسین بیات روز سه شنبه در نشستی خبری در حاشیه نخستین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ، میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی را ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال گذشته عنوان کرد و افزود: میزان فروش داخلی انواع محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: شرکت هلدینگ خلیج فارس مجموعه ای از ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی است که زنجیره کامل پتروشیمی را تشکیل می دهد و در سال گذشته بخشی از سهام آن بابت دیون دولت به بعضی از بانکها و صندوق های طلبکار واگذار شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد فاز دوم پتروشیمی عسلویه گفت: تاکنون چند واحد از این فاز افتتاح شده و بقیه نیز در فرایند توسعه قرار دارند که درصد پیشرفت هرکدام از ۱۰ تا ۹۸ درصد متغیر است.

بیات درمورد خط اتیلن غرب گفت: این خط در بخش های مختلف درحال اجرا است و دو فاز طرح پلیمر کرمانشاه در برنامه قرار دارد که یک فاز از عسلویه تا کرمانشاه و فاز دیگر حدفاصل کرمانشاه تا میاندواب است.

به گفته ی معاون وزیر نفت فاز نخست پتروشیمی عسلویه ۹۳ درصد پیشرفت داشته و فاز دوم توسط پیمانکارانش درحال انجام است که پیشرفتی بالای ۷۰ درصد دارد.

وی همچنین از اجرای فاز سوم پتروشیمی در این منطقه خبر داد و گفت: فاز سوم پتروشیمی عسلویه طراحی شده است و هم اکنون در مراحل انتخاب پیمانکار قرار دارد.

بیات در ارتباط با اینکه گفته می شود خط لوله اتیلن غرب غیراقتصادی است ، افزود: اجرای این طرح ها از گذشته آغاز شده و سرمایه گذاری هایی در انها صورت گرفته که طی سال های اخیر نیز متوقف نشده است. این طرح ها در صورتی که براساس زنجیره پتروشیمی اجرا شوند، هیچ کدام غیراقتصادی نیستند.

وی در مورد تامین خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: نبود خوراک باعث تعطیلی و متوقف شدن فعالیت مجتمع های پتروشیمی نشده است. اما در زمان واگذاری پتروشیمی ها و پالایشگاه ها باید قراردادهایی شفاف به امضا می رسید و تعهداتی به وجود می آمد که با اختلاف نظرهای زیاد بخش خصوصی و فعالان پتروشیمی ها، تهدید به قطع خوراک نشود.

وی ظرفیت خالی مجتمع های پتروشیمی کشور را ۱۰ تا ۱۲ درصد عنوان کرد و افزود: این نکته حایز اهمیت است که براساس آمار نشریه SIR در هیچ جای دنیا از ۱۰۰ درصد ظرفیت واحدهای پتروشیمی استفاده نمی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: براساس اخرین ارزیایی ها میانگین نرخ استفاده از ظرفیت نصب شده در پتروشیمی های ایران ۳ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

بیات با بیان اینکه مناطق چابهار، سرخس ، لاوان ، کیش و قشم به عنوان مناطقی در قالب هاب پتروشمی تعریف شده اند، تصریح کرد که منطقه چابهار بعد از اخذ مجوزهای قانونی فراخوان سرمایه گذار می شود .

به گفته ی وی منطقه پتروشیی سرخس هیچ گونه مشکل زمین ندارد و سرمایه گذارانش نیز از اکنون مشخص شده اند.

در این نمایشگاه ۱۲۵۵ شرکت داخلی و خارجی شرکت کرده اند و تا روز جمعه یکم اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago