صادرات۵۷۸ میلیون دلار ی محصولات نساجی

مقایسه ارزش صادرات محصولات نساجی با ارقام مربوط به هشت ماهه سال گذشته نشان دهنده کاهش
۵ درصدی ارزش صادرات نساجی طی امسال است.به گزارش فارس ، براساس اعلام وزارت‎ ‎صنایع، صادرات کالاهای نساجی، چرم و کفش در هشت ماهه امسال ۵۷۸ میلیون‎ ‎دلار بوده است‎.

‎همچنین در هشت ماهه امسال ارزش صادرات پوشاک به ۱۲۵‏‎ ‎میلیون دلار و فرش ماشینی به ۱۳۸ میلیون دلار رسید که به ترتیب ۷۶ و ۷‏‎ ‎درصد افزایش را نشان می دهد‎.

‎این در حالی است که بر اساس آمار گمرک‎ ‎طی هفت ماهه امسال ارزش صادرات پوشاک ۱۰۱ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۵۶ دلار‎ ‎بوده که در مقایسه با آمار هشت ماهه صادرات نساجی طی یک ماه ۱۲۸ درصد‎ ‎افزایش یافته است. علاوه بر این ارزش صادرات فرش ماشینی در هفت ماهه امسال‎ ۱۰۴ ‎میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده که رقم مربوط به صادرات این محصول در هشت‎ ‎ماهه امسال نشان دهنده رشد ۷۱ درصدی است. بصیری پیشتر گفته بود: موضوع‏‎ ‎پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به صنعتگران در هیات دولت باقی مانده و‎ ‎تاکنون نهایی نشده است و این مسئله به معنی ناقص ماندن اجرای مصوبه مربوط‎ ‎به پرداخت تشویق صادراتی به تولیدکنندگان است. وی با اشاره به رقم ۲۸۶‏‎ ‎میلیون دلاری مابه التفاوت نرخ ارز صنعت نساجی گفته بود: حدود ۹۰ میلیون‎ ‎دلار از این رقم به صنعتگران پرداخت شده ولی بقیه تولیدکنندگان موفق به‎ ‎دریافت آن نشده اند. او یادآور شده است: این میزان صادرات به ارزش ۵۷۸‏‎ ‎میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش نشان‎ ‎می دهد.وی همچنین افزود: صادرات پوشاک که از کالاهای با ارزش افزوده است‎ ‎با بیشترین افزایش طی هشت ماهه سال جاری به رقم ۱۲۵ میلیون دلار و فرش‎ ‎ماشینی با ۱۳۸ میلیون دلار به ترتیب ۷۶ و ۷ درصد افزایش نشان می دهد‎. ‎نصرالهی با اشاره به اجرای مصوبه استمهال بدهی واحدهای نساجی تصریح کرد‎: ‎در رابطه با ابهامات و اشکالات و برداشت های متفاوتی که بانک ها در مورد‎ ‎این مصوبه داشتند وزارت صنایع و معادن جلساتی را برگزار نمود که این‎ ‎ابهامات حل شده و این مصوبه در حال اجراست.وی تاکید کرد: تشکل ها و انجمن‎ ‎ها بعد از رفع ابهامات موجود در اجرای این مصوبه و با اجرایی شدن این طرح،‎ ‎اعلام نمودند که ابهامات موجود کاملاً برطرف شده است.مدیر کل نساجی وزارت‎ ‎صنایع و معادن همچنین اعلام کرد: ارز سه درصدی که سال ۱۳۸۰ جهت بازسازی و‎ ‎نوسازی صنایع نساجی تصویب شد تا پایان سال معتبر است و کماکان واحدهای‎ ‎نساجی از طریق استان ها طرح هایشان را به بانک ها اعلام می کنند و تا‎ ‎پایان سال جاری قابل استفاده است‎.

‎نصرالهی همچنین تصریح کرد: ارز‎ ‎تشویق صادرات سال های ۷۵و ۷۶ با پیگیری های مستمر وزارت صنایع و معادن به‎ ‎صورت مصوبه درآمده و این مورد نیز در حال پیگیری است که در اصلاحیه بودجه‏‎ ‎امسال یا بودجه سال آینده قرار بگیرد‎.
‎وی همچنین مصوبه پرداخت ما‎ ‎به التفاوت نرخ ارز به صنعتگران را دارای اشکالاتی دانست که با برطرف شدن‎ ‎ابهامات در کمیسیون اقتصادی و ابلاغ مصوبه از طرف دولت این ابهامات و‎ ‎مشکلات برطرف می شود‎.‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

3 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

7 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

9 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago