Categories: اخبار نساجی

صادر کنندگان با ارز ۲۵۰۰دیگر راضی به کار کردن نیستند

 

در حالیکه رییس کمیسیون صادرکنندگان می گوید صادرکنندگانی که از ابتدای ماه جاری کالا صادر کرده‌اند ظرف ۱۸ روز اخیر سردرگم و بلاتکلیف مانده‌اند، سخنگوی اتاق مبادلات ارزی می گوید هیچ مشکلی در بحث تبادل ارزی میان صادرکنندگان و واردکنندگان وجود ندارد و صادرکنندگان برای اینکه به اتاق نیایند بهانه می آورند.

“دی نیوز”:به گزارش خبرنگار شبکه ایران، صمد کریمی در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران می گوید: بانک مرکز طی بخشنامه ای بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط کارگروه ستاد ویژه اقتصادی و در راستای ساماندهی بازار ارز در خصوص ارز صادرکنندگان یک سری موارد را در تاریخ ۱۳ آذر به بانک های عامل ابلاغ کرده است.

پس از رایزنی های فراوان میان صادرکنندگان و مجریان اتاق مبادلات ارزی کشور بر سر آوردن ارز صادراتی در این مرکز و استفاده از آن برای واردات کالاها با نرخ مبادله ای سرانجام صادرکنندگان وعده دادند که بر سر توافقات جدید هستند.

امروز رییس کمیسیون صادرات اعلام کرد: بخش‌نامه‌های صادر شده هنوز اجرایی نشده و دستورالعمل‌های اجرایی مصوبات نه به گمرک‌های کشور، نه به سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش و نه به دفاتر رسمی برای نقل و انتقال اظهارنامه‌های صادراتی براساس صلح‌نامه ابلاغ نشده است.

آنگونه که محمد لاهوتی می گوید، صادرکنندگان هنوز بلاتکلیفند و نمی دانند ارزهای خود را که طی «۱۸ روز اخیر» به دست آورده‌اند چگونه به واردکنندگانی که می خواهند کالا وارد کنند اختصاص دهند!
اما سخنگوی مرکز می گوید بر اساس بخشنامه های ابلاغی، خرید ارز از صادرکنندگان به نرخ مبادله ای و ارائه اعلامیه خرید ارز صادرکنندگان به منظور استفاده از جایزه مشوق های صادراتی و معافیت های مالیاتی مشکلی ندارد و صادرکننده ها به ۳ روش می توانند ارز صادراتی خود را مورد استفاده قرار دهند اول اینکه خود نسبت به واردات کالا اقدام کند که ارز صادراتی خود را در مرکز اظهار می کند و مراحل بعد را همانند یک وارد کننده طی می کند؛ دوم اینکه ارز حاصل را سپرده گذاری می کند و سوم اینکه آن را برای بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات ارزی مورد استفاده قرار می دهد.

کریمی در خصوص سردرگمی ادعایی صادرکنندگان می گوید: بانک مرکزی بر اساس مقررات ارزی قبلا بخشنامه های مربوط به خریداری ارز توسط بانک های عامل به نرخ مبادله ای با احتساب یک درصد کارمزد ابلاغ کرده بود که تحت عنوان ارزهای با منشا خارجی قلمداد می شد.

به گفته وی، بخشنامه اخیر در تفسیر دیگری از ارزهای با منشا خارجی بوده که بر پایه تصمیمات کمیته ویژه ارزی وزرا در راستای سیاست های ارزی کشور به بانک های کشور ابلاغ شده است.

کریمی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در این فرآیندها وجود ندارد، از صادرکنندگان خواست اگر مشکلاتی برای فروش ارز صادراتی به نرخ مبادله ای و سپرده گذاری و واردات در مقابل صادرات و همچنین اصل و فرع تسهیلات ارزی به روابط عمومی بانک مرکزی و یا نمایندگان مستقر در مرکز مبادلات ارزی مراجعه کنند.

سخنگوی مرکز مبادلات اظهار کرد: اینکه گفته می شود صادرکنندگان بلاتکلیف مانده اند درست نیست و بنده گمان می کنم بیشتر به این خاطر باشد که آن ها نمی خواهند ارز خود را به اتاق بیاورند و لذا اعلام می کنند که مشکلات وجود دارد.

کریمی اظهار کرد: صادرکنندگان قبلا خواهان این بودند که ارز خود را با ۱۸۰۰ تومان بفروشند اما همینکه بازار در اثر برخی تحرکات بالا رفت به ۲۵۰۰ تومان اعلامی مرکز مبادلات راضی نیستند.!

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

11 ساعت ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

13 ساعت ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

16 ساعت ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

1 روز ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

3 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

3 روز ago