Categories: اخبار نساجی

صدمات تحریم‌های ایران بر اقتصاد افغانستان

 

شورای وزیران افغانستان با تشکیل جلسه‌ای، تأثیر تحریم‌های ایران بر اوضاع اقتصادی و تجاری افغانستان را بررسی کرد.

به گزارش فارس، در نشست روز دوشنبه شورای وزیران افغانستان که به ریاست حامد کرزی رئیس جمهور این کشور برگزار شد، مشکلات ایجاد شده در سیستم تجاری این کشور به دنبال تحریم‌های وضع شده بر جمهوری اسلامی ایران به بحث و بررسی گرفته شد.

در این نشست، حاضران با اشاره به عدم تبادل اعتبارات بانکی توسط بانک‌های افغانستان و بروز اخلال در مراودات تجاری و بانکی با ایران به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا بر این کشور، اعلام کردند که این مسئله مشکلاتی برای افغانستان به وجود آورده است.

بر اساس اطلاعیه «دبیرخانه شورای وزیران افغانستان»، به اعتقاد حاضران جلسه، توقف خدمات بانکی و تبادل تجاری افغانستان با ایران، ورود اموال تجاری و سیستم تجاری افغانستان را در رابطه با نیازهای اولیه شهروندان این کشور با مشکل مواجه کرده است.

در این جلسه به منظور حل این مشکل وزرای امور خارجه، تجارت و صنایع، اقتصاد و رئیس شورای امنیت ملی افغانستان موظف شدند، تا از مجاری دیپلماتیک و از طریق رایزنی با جانب آمریکایی و اروپایی نیازهای روزانه افغانستان را در رابطه با تأمین روابط تجاری با کشورهای همسایه مطرح کرده و مشکل به وجود آمده را در مدت ۲ هفته حل و نتیجه را به ریاست جمهوری افغانستان گزارش دهند.

سال گذشته اتاق بازرگانی افغانستان با اشاره به فشارهای آمریکا درخصوص گردن نهادن افغانستان به تحریم‌های وضع شده بر ایران اعلام کرده بود، اگر آمریکا ما را وادار به توقف همکاری با ایران کند، ما با بحران اقتصادی مواجه خواهیم شد.

در این باره اسفندماه سال گذشته مسئولان گمرک ولایت «هرات» افغانستان که هم‌مرز با جمهوری اسلامی ایران است، اعلام کردند که وضع تحریم‌های اقتصادی بر ایران بر وضعیت درآمد گمرکی، تجارت و بازارهای این ولایت تأثیر منفی گذاشته است.

«سیروس علاف» معاون اول اتاق‌های تجارت و صنایع هرات گفت که تحریم‌های وضع شده بر ایران ۲۵ تا۳۰ درصد فعالیت‌های بازرگانی را در این ولایت با سقوط مواجه کرده است.

آمریکا در ادامه تحریم‌ها بر ایران از دولت افغانستان خواسته بود تا روابط تجاری خود را با ۲۴ شرکت ایرانی قطع کند و همچنین روابط ترانزیتی بازرگانان افغان از راه آبی «بندرعباس» نیز باید متوقف شود.

آمریکا با فشار به افغانستان هشدار داده بود که اگر شرکت‌های افغانی با شرکت‌های تحریم شده ایرانی معامله کنند، در فهرست سیاه آمریکا قرار خواهند گرفت.

افغانستان به میزان زیادی در زمینه تأمین مواد غذایی، انرژی و سایر کالاهای ضروری به همسایه غربی خود، یعنی ایران وابسته است.

مبادلات تجاری افغانستان با ایران سالانه به حدود ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

همچنین ایران تأمین کننده ۱۵ درصد نفت مورد نیاز افغانستان است که در صورت کاهش و یا قطع کمک‌های خارجی پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور وابستگی افغانستان به ایران بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

12 ساعت ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

13 ساعت ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

16 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

1 روز ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

3 روز ago