صدور کارتهای بازرگانی الکترونیکی جهت کنترل قاچاق منسوجات

 

مهندس حسن نیلفروش زاده- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- بیان داشت: با صدور کارتهای بازرگانی الکترونیکی، مبادی ورودی و هویت واردکنندگان منسوجات و پوشاک کاملاً مشخص و گامهای موثری جهت کنترل واردات برداشته خواهد شد.

وی ضمن اشاره به جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست مهندس خسروتاج – قائم مقام وزیر صنعت- عنوان داشت: در جلسه اخیر، ۱۶ آیتم برای کنترل واردات غیرقانونی کالا مانند شناسایی کانالهای توزیع، شناسایی شبکه واردات غیر رسمی و … مطرح شد، اما اجرای موثر و دقیق آن، دغدغه اصلی انجمن صنایع نساجی ایران است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: در کارتهای بازرگانی الکترونیکی، کد شغل و حوزه عمل بازرگان مشخص خواهد شد و هویت واردکننده پارچه توسط تشکلهای مرتبط مورد تأیید قرار میگیرد. این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر با صدور کارت بازرگانی به نام افراد مجهول الهویه و غیرمرتبط مواجهیم و حتی در بسیاری از موارد کارتهای بازرگانی برای افرادی صادر میشود که کوچکترین اطلاعی از واردات و مسائل بازرگانی ندارند!

وی سپس تصریح کرد: هیچ منطقی نمیپذیرد که واردکننده واقعی معاف از مالیات شود زیرا همانطورکه تولیدکننده دارای اظهارنامه رسمی مالیات است و مدارک تولید، سود و زیان و … کاملاً مشخص و شفاف است؛ نام و مشخصات واردکننده نیز باید در سیستم مالیاتی کشور به ثبت برسد و مشخص شود که چه کالاهایی و با چه حجمی وارد کشور میکند. به این ترتیب، شبکه مالیاتی، سود بازرگان را تشخیص میدهد و در نهایت واردکنندگان غیر رسمی از این شبکه واردات کالا دور میشوند؛ آن هم بدون انجام اقدامات پلیسی و پیگیریهای قضایی! ضمن اینکه دیگر نیازی به کنترل سیستمهای درون فروشگاهی و بهره گیری از نیروهای انسانی برای کنترل آن نیست.

به گفته این صنعتگر نساجی، طبق آمار هفته ای ۱۶ پرواز و بعضا بیشتر در حال رفت و آمد به ایران و ترکیه است و درصدی از این مسافران به واردات انواع منسوجات و پوشاک از ترکیه پرداخته یا در این سفرها توافقات لازم با فروشندگان ترک جهت واردات انواع منسوجات و پوشاک به عمل می آورند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

4 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

4 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

4 روز ago