Categories: اخبار نساجی

صدور گواهی مبدا الکترونیکی می‌‎شود

 

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان این مطلب گفت: در مرحله اول این طرح برای تجار تهرانی پیاده سازی خواهد شد و با رفع اشکالات احتمالی، صدور گواهی مبدا الکترونیکی به سراسر کشور تعمیم می‌یابد.

محمدمهدی راسخ در حاشیه اولین رخداد منطقه‌ای تسهیل تجاری و کسب و کار الکترونیکی گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ، معاونت فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و فناوا صورت گرفته، مقدمات کار صدور گواهی مبدا الکترونیکی فراهم شده و کار به صورت آزمایشی در حال انجام است.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: با عملیاتی شدن این طرح، ایران به جمع کشورهایی خواهد پیوست که گواهی مبدا را به صورت الکترونیکی صادر می‌کند و در نهایت این امر می‌تواند کار تجارت را تسهیل کند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن صحت عملکرد، امنیت ارسال اطلاعات و سرعت ارسال اسناد و مدارک به عنوان عواملی که کار صدور گواهی مبدا الکترونیکی را توجیه‌پذیر می‌کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی به لحاظ اینکه زمان کوتاهی برای دریافت وجه دارند و باید در همین زمان کوتاه، تمامی اسناد و مدارک خود را ادر اختیار بانک قرار دهند تا وجوه را دریافت کنند، گواهی مبدا کاغذی است.

به گفته راسخ، گواهی مبدا، سندی برای ترخیص کالا است؛ هرچقدر که صادرکنندگان سریعتر، اسناد را به دست خریدار کالا برسانند سرعت اجرای عملیات کاری خود را برای ترخیص کالا و هم برای دریافت و پرداخت وجه، بالا برده‌اند.

وی اظهار داشت: هم اکنون صادرکننده موظف است که گواهی مبدا را به صورت کاغذی دریافت و با پست و یا توسط عوامل خود به دست خریدار کالا برساند؛ ولی زمانی که سیستم، الکترونیکی شود؛ بلافاصله بعد از صدور، گواهی می‌تواند در اختیار مقامات گمرکی آن کشور قرار گیرد؛ به لحاظ زمانی صرفه‌جویی می‌شود و زمان از زمان صدور گواهی به صفر می رساند تا به دست خریدار کالا و گمرک برسد.

دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: اصولا گواهی مبدا طبق قوانین بسیاری از مقررات کشورها و ایران، از طریق اتاقهای بازرگانی صادر می شود و بنابراین صدور گواهی مبدا الکترونیکی از سوی اتاق است. بر این اساس صدور این گواهی در تهران شروع می شود؛ چراکه بیشترین میزان گواهی مبدا در کشور در تهران صادر می شود؛ البته بعد از آن برای سایر شهرستانها نیز تعمیم می یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago