Categories: اخبار نساجی

صدور ۳۸۰ میلیون دلار فرش دستباف در ۹ ماه

 

در نه ماهه نخست امسال ۳۸۰میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به خارج از کشور صادر شد. این میزان صادرات از نظر وزنی معادل ۴ هزار و ۷۷۰ تن بوده که به ۸۱ کشور صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (mimt) و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، کشور امارات با واردات بیش از ۷۴ میلیون دلار فرش دستباف از ایران که رشدی ۳۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد در صدر واردکنندگان فرش ایران قرار گرفته و کشور آلمان با اختلافی حدود یک میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار دارد.
کشورهای لبنان، ایتالیا، ژاپن، سوئد، کانادا، قطر، انگلستان و سوئیس هم رتبه های سوم تا دهم واردکنندگان فرش ایرانی را در نه ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده اند.
در میان ۳۵ کشوری که واردکنندگان عمده فرش دستباف ایران به شمار می‌آیند، بیشترین رشد صادرات هم از نظر ارزشی و هم از نظر وزنی به پاکستان، نیجریه و تاجیکستان تعلق دارد.
در میان بازارهای جدید و مستعد فرش دستباف ایران نیز کشورهایی مانند برزیل، ترکیه، مالزی و سنگاپور رتبه های نخست را در واردات فرش دستباف از ایران با رشدی محسوس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

بررسی میزان صادرات به کشورهای خریدار عمده فرش ایرانی در این مدت نشان می دهد که بیشترین سهم از آن قاره آسیاست که ۱۷۲ میلیون دلار را شامل می شود و پس از آن به ترتیب قاره های اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه قرار دارند.

در نه ماهه نخست امسال در برخی از کشورها رشد صادرات را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی شاهد بوده ایم که کشورهای امارات، ژاپن، کانادا، سوئد، قطر، دانمارک، مالزی، ترکیه، سنگاپور، اسپانیا، نیجریه، نروژ، گرجستان و افغانستان از آن جمله اند و در برخی از کشورها رشد صادرات تنها از نظر ارزش بوده است که ایتالیا، انگلستان، اتریش، برزیل، اردن، نیوزیلند و چین در این گروه قرار می گیرند .
این آمار و ارقام که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است نشان می دهد که با وجود وقوع چالش‌هایی مهم فراروی تجارت جهانی فرش دستباف و به ویژه صادرات فرش ایرانی، روند صادرات سمت و سوی امیدبخشی دارد.

وقوع تحریم واردات فرش ایرانی از سوی آمریکا به عنوان مهمترین خریدار فرش ایران، بروز انقلاب‌های عربی و متأثر شدن بازار این کشورها در کنار ایجاد آشفتگی اقتصادی در بازارهای اروپایی سه چالش اصلی فراروی صادرکنندگان فرش ایرانی بوده است که روند صادرات فرش ایران را به ویژه در ماههای نخست امسال کند ساخت و شاهد کاهش صادرات این کالا بودیم که بررسی ماه به ماه آمار صادراتی نشان از کند شدن این روند کاهشی و رسیدن به نقطه مطلوب دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago