Categories: اخبار نساجی

صعودی دیگر برای تولید علم ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جدیدترین آمار ارائه شده در پایگاه تامسون رویترز را در خصوص تولید علم کشورهای جهان اعلام کرد که با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسیده است.

جعفر مهراد، با بیان اینکه براساس آخرین آماری که از پایگاه تامسون رویترز (ISI) استخراج شده همچنین با تکمیل مستندات علمی در سال ۲۰۱۱ میلادی اکنون می توان با قطعیت بیشتری راجع به تولیدات علمی ایران و سایر کشورهای جهان صحبت کرد، افزود: در فاصله ۲ ماهی که از سال میلادی جدید می‌گذرد و آماری که پیش از این درباره اسناد علمی ایران، نمایه شده در ISI ارائه شد، آمارها بسیار متفاوت شده به طوریکه جایگاه ایران و ترکیه که معمولاً در سنجش میزان تولیدات علمی در منطقه با یکدیگر مقایسه می‌شوند به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.

رتبه علمی ایران باز هم صعود کرد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: بعد از رتبه چهارم، میزان تولیدات علمی کشورها به کمتر از یکصدهزار مقاله می‌رسد. ژاپن که در جایگاه پنجم تولید علم جهان قرار دارد در سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۵۷۵۰ مقاله تولید کرده و سهم این کشور از کل تولیدات علمی جهان به ۵/۵ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری افزود: کشور ترکیه با تولید ۲۶۵۷۵ مقاله (۷۱/۱ درصد از کل تولید علم جهان) به مقام ۱۸ تولید علم جهان دست یافت. این در شرایطی است که رتبه پیشین ترکیه در ۲ ماه گذشته ۱۷ و جمهوری اسلامی ایران ۲۱ بود. با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسید.

به گفته مهراد، میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی کشور در این سال ۲۳۵۷۵ مقاله (۵۱۷/۱ درصد از کل تولید علم جهان) اعلام شده است.

وضعیت تولید علم کشورهای نوظهور علمی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در بخش دیگر سخنان خود به تولید علم کشورهای نوظهور علمی نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه تولید علم و از بین کشورهای نوظهور علمی که در گروه کشورهای در حال توسعه قرار دارند، هندوستان با تولید ۴۹۴۱۵ مقاله (۱۸۱/۳ درصد از کل تولید علم جهان) در رتبه ۱۱، کره جنوبی تقریبا با همین میزان از تولیدات علمی در رتبه ۱۲، برزیل با تولید ۳۸۳۰۳ مقاله (۵/۲ درصد از کل تولیدات علمی جهان) در رتبه ۱۴ و تایوان با تولید ۲۹۰۷۳ مقاله در مقام ۱۶ تولید علم جهان قرار دارند.

مهراد ادامه داد: تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از نظر تولید علم بعد از جمهوری اسلامی قرار دارند. به عنوان مثال کشورهایی مانند بلژیک (رتبه ۲۲)، دانمارک (رتبه ۲۴)، اتریش (رتبه ۲۵)، نروژ (رتبه ۲۹)، و فنلاند دارای رتبه ۳۰ هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام جایگاه رژیم اشغالگر قدس در مرتبه ۲۶، جایگاه تعدادی از کشورهای اسلامی و منطقه را از نظر تولید علم همانند مالزی با تولید ۸۳۷۷ مقاله در رتبه ۳۸، مصر با تولید ۶۹۹۶ مقاله در رتبه ۴۰، عربستان سعودی با تولید ۶۱۰۹ مقاله در رتبه ۴۳ و پاکستان را با تولید ۶۰۴۲ مقاله در رتبه ۴۴ عنوان کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago