Categories: اخبار نساجی

صنایع دستی کشور نیاز به حمایت دارد

 

تهران- رئیس اتحادیه صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی کشور نیاز به حمایت دارد در حالیکه این مهم هنوز متولی خاصی در کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘منوچهر عبدلی’ روز سه شنبه در همایش تعاون و جهاد اقتصادی که در باشگاه فرهنگیان، برگزار شد، افزود: هم اکنون ۲۵۷ رشته صنایع دستی در کشور فعال است و سه دهک پایین جامعه در این نوع رشته ها فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه صنایع دستی بر پایه فرد قرار دارد متاسفانه آنگونه که باید شایسته باشد مورد حمایت قرار نمی گیرد که این کم لطفی در حق صنایع دستی کشور است.

عبدلی اظهار داشت: صنایع دستی ایران همواره جزء سه برند برتر جهان محسوب می شوند زیرا کیفیت صنایع دستی ایران مطلوب و دارای تنوع بسیار است.

وی با اشاره به کمرنگ بودن نقش اتحادیه ها و تشکل ها در صنایع دستی کشور گفت: هم اکنون از نظر جهانی در شرایط خوبی داریم اما لازمه آن این است که در داخل نیز مورد حمایت قرار بگیریم.

به گفته این تعاونگر کشور، نقوشی که در صنایع دستی ایران بکار می رود باید مورد حمایت قرار بگیرد زیرا نقش های صنایع دستی سرمایه ملی ایران است.

وی با اشاره به حضور صنایع دستی ایران در نمایشگاه های بین المللی گفت: حضور ایران در عرصه های بین المللی توانمندی صنعتگران ایرانی را در زمینه صنایع دستی نشان می دهد.

عبدلی گفت: صنایع دستی ایران علیرغم افزایش نرخ ارز و انرژی، ارزانتر از صنایع دستی چینی است که باید این برتری نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مواد اولیه ارزان و عدم وابستگی و همچنین عدم وابستکی به فناوری های نوین ویژگی های مهم صنایع دستی ایران است که باید به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: صنایع دستی ایران در شرق دور هم جایگاه خاص خود را دارد. هم اکنون ایجاد فروشگاههای صنایع دستی در برخی از کشورها را شروع کرده ایم.

عبدلی گفت: با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار است فاصله طبقاتی کاهش یابد و ضریب جینی به ۳۵صدم درصد تقلیل یابد باید به صنایع دستی که لااقل ۱۰ میلیون نفر شاغل دارد توجه کنیم.

وی با اشاره به کشور ویتنام اظهار داشت: کشور ویتنام با تدوین برنامه های ۲۰ ساله در بخش صنایع دستی، هم اکنون جزء پنج کشور برتر دنیا در این زمینه است.

عبدلی در پایان گفت: ۸۲ سال پیش صنایع دستی در کشور متولی نداشت و هم اکنون هم ندارد. صنایع دستی کشور نیاز به حمایت جدی از سوی مسئولان دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago