Categories: اخبار نساجی

صنعت تا خودکفایی راه زیادی ندارد

صنعت کشور رشد یافته است یا خیر؟ کدام صنعت از سایر صنایع عقب مانده است؟ کدام صنعت رشد آن کافی بوده است؟
این سوالات هر از گاهی در اذهان پدیدار می شود و برای هر کدام از آنها جواب دست و پا شکسته ای داریم؛ جوابی که شاید نتیجه ای دربر نداشته باشد. از این رو به سراغ نمایندگان خانه ملت می رویم تا از آنها درباره وضعیت صنعت کشور بپرسم.
رحمانی عضو کمیسیون صنایع مجلس حرف های جالبی می زند. او می گوید: ایران در زمینه مس، فولاد و آلومینیوم پیشرفت های خوبی داشته اما در زمینه صنایع غذایی و تبدیلی از قافله رشد عقب مانده است، لذا برای جبران ضعف ها نیازمند یک برنامه قوی هستیم.
او پایان دادن به ضعف ها را در استراتژی توسعه صنعتی می داند و معتقد است: استراتژی توسعه صنعتی از هر برنامه ای مهم تر است و اگر این استراتژی توسط دولت و مجلس تصویب و البته اگر همه جانبه باشد می تواند نقاط ضعف را بپوشاند و برای صنعت کشور مرهمی باشد.
رحمانی یادآور شد: استراتژی توسعه صنعتی باید به گونه ای باشد که توزیع جغرافیایی آن تمام استان ها را در بر بگیرد و مناطق محروم دارای صنعتی شوند که پتانسیل آن را دارند.
وی ادامه داد: صنعت کشور برای این که بتواند کارنامه مثبتی داشته باشد باید توسط دولت حمایت شود. با تامین اعتبار و کمک به نقدینگی واحدهای صنعتی می توان شرایط یک جهش صنعتی را فراهم کرد. البته این اعتبارات اگر به درستی هدایت نشود به جای اصلاح شرایط سبب تخریب صنعت خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع، گریزی هم به صنعت خودروسازی کشور زد و گفت: بازار فعلی خودرو تا سال های آینده نمی تواند پایدار باشد بدین جهت خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای جدید و کم مصرف حرکت کنند تا بتوانند با صادرات محصولات خود در جوامع بین المللی نقش آفرین باشند.
گلایه دیگر او در بخش نفت و گاز، نساجی و کفش بود. او اذعان داشت: این صنایع در شرایطی رشد می کنند که دولت از آنها غافل نشود و با ارائه تسهیلات و حمایت بخش خصوصی زمینه توسعه بخش های مذکور را فراهم آورد.
مسئله دیگر که همواره دغدغه تولیدکنندگان بوده بانک هاست. او افزود: بانک ها باید تولیدمحور باشند و مانند گذشته سیاست انقباضی نداشته باشند.
صادق رئیس کمیته صنعت نیز درباره صنعت صنایع کشور گفت: در چند سال اخیر اقتصاد کشور تجارت گونه بود نه تولید محور؛ همین امر آسیب هایی را به صنعت کشور وارد کرده است. او یادآور شد: ایران کشوری غنی از لحاظ معادن است اما به دلیل هزینه بالای اکتشاف روند بهره برداری از معادن با کندی پیش می رود و همین موضوع سبب شده در مقایسه با کشورهایی که صاحب معدن هستند، کارنامه خوبی نداشته باشیم. صادق تصریح کرد: پرداختن به معدن یکی از نکات بسیار مهم است و کشوری با این سطح معادن می تواند درآمد بالایی داشته باشد. وی در جمع بندی صحبت هایش صنعت سیمان و فولاد را متناسب با شرایط فعلی کشور دانست و افزود: دو صنعت یاد شده پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده اند و این امر سبب شده در این زمینه خودکفا شویم.
محمدیاری عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی اشاره و خاطرنشان کرد: با ایجاد وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت، گستردگی نگاه ها بیشتر به سمت صنعت و معدن است و پس از آن بحث صادرات و واردات دنبال می شود، در حقیقت کار وزارتخانه جدید اول تولید و سپس تجارت است.
وی گفت: با تغییر در رویکرد واردات می توان وضعیت تولید را ارتقا داد، به همین جهت معتقدم واردات باید به سمت تکنولوژی، دانش فنی و ماشین آلات باشد. با سمت گیری برنامه پنجم باید کشور از خام فروشی و صادرات مواد اولیه جلوگیری و به موضوع صادرات کالاهای صنعتی و ایجاد ارزش افزوده اقدام کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: در برنامه پنجم و بودجه سال ۹۰ آمده است که برای اکتشاف در بخش معدن دولت هزینه های لازم را پرداخت کند، لذا با ایجاد مشوق های لازم از جمله قراردادن معدن به عنوان وثیقه در نزد بانک ها می توان این بخش استراتژیک صنعتی را توسعه داد و ارزش افزوده بالارا برای کشور رقم زد.
او در ادامه به ۲۰ درصد از درآمد قانون هدفمند کردن یارانه ها به صنعت اشاره و تصریح کرد: واحدهای صنعتی با هدفمندکردن یارانه ها با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه بالای ترابری، گران شدن نیروی کار و چندین مسئله دیگر روبه رو شدند بدین جهت دولت موظف به حمایت از صنایع است تا آنها در این مدت بتوانند بهره وری خود را ارتقا دهند و با ماشین آلات جدید از میزان مصرف انرژی خود بکاهند، لذا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که صنایع کشور بتوانند روی پای خود بایستند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

16 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

18 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago