اخبار فرش ماشینی

تکنولوژی جدید Neumag برای تولید نخ BCF

 

ماشین جدید Sytec One ساخت Oerlikon Neumag، ابداعی جدید در زمینه تکنولوژی تولید نخ های BCF با تنها یک سر نخ در هر چشمه است که به منظور افزایش تولید و کیفیت نخ، و کاهش سرمایه مورد نیاز به بازار عرضه شده است. 

در دهه گذشته، پیشرفت تکنولوژی نخ های BCF عمدتاً در سه زمینه زیر بوده است:
• افزایش تولید در هر سر نخ
• افزایش کیفیت نخ
• کاهش هزینه های سرمایه گذاری (در هر تن نخ تولید شده)

 

 Image

 

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با پیشرفت و توسعه نسل جدید ماشین آلات BCF، Oerlikon Neumag به جای ادامه سیر پیشرفت در زمینه افزایش تعداد سر نخ در هر چشمه، بر موارد فوق الذکر تمرکز نمود. چرا که بعد از رسیدن به یک، دو، سه، چهار، و. برای فرآیندهای خاص حتی شش سر نخ در هر چشمه، تلاش برای رسیدن به نهایتاً هشت سر نخ در یک چشمه منطقی است. با این حال، افزایش تعداد سر نخ ها در هر چشمه معایبی را نیز برای تولید کننده به همراه دارد. از جمله اینکه بازدهی دستگاه کاهش می یابد. برای مثال اگر یک سر نخ در یک دستگاه چهار سر نخه پاره شود، سه سر نخ دیگر هم پاره می شوند. بنابراین یک ماشین ۴ سر نخه نه تنها دو برابر یک ماشین دو سر نخه ضایعات تولید می کند، بلکه میزان دسترس پذیری دستگاه را نیز تا ۵۰% کاهش می دهد. علاوه بر آن، با افازیش تعداد سر نخ ها، قطعات نصب شده در ماشین بزرگتر و پیچیده تر می شوند. با توجه به همین مسئله، Oerlikon Neumag با ارائه دستگاه Sytec One، نوآوری جدیدی در زمینه تکنولوژی نخهای BCF عرضه کرده است. در هر چشمه این دستگاه جدید، تنها یک سر نخ وجود دارد و هر سر نخ نیز یک پمپ ریسندگی، یک کانال ریسندگی، غلتک های گادت، یک واحد تکسچرایزینگ، یک درام خنک کننده و واحد پیچش مخصوص به خود را دارد.
Sytec One تکمیل کننده برنامه پیشین Oerlikon Neumag برای ماشین آلات BCF است که در حال حاضر شامل ماشین S5 که از سال ۲۰۰۱ در بازار بوده، و نیز ماشین S3 که برای ظرفیت تولید کمتر طراحی شده، می باشد.

 

مزایای Sytec One:
 مسیر نخ در این ماشین از سیستم ریسندگی تا واحد تکسچرایزینگ کاملاً متقارن و مستقیم بوده و فقط به تعداد کمی راهنما نیاز دارد. در نتیجه سرعت فرآیند ۴۰-۱۰%  (بسته به محصول) افزایش یافته و در عین حال کیفیت نخ و بازده ماشین افزایش یافته است.
افزایش فابل ملاحظه ظرفیت تولید و قابلیت دسترسی نسبت به ماشین های قدیمی از دیگر مزایای این ماشین می باشد. مقدار ضایعات در آن به کمتر از ۱% رسیده، در حالی که مقدار خروجی بیشتر شده است. زیرا تنها نخ معیوب قطع می شود و بقیه سر نخ ها بدون مشکل به فرآیند خود ادامه می دهند. این مزیت بر عملیات رفع عیب نیز تأثیر دارد. زیرا تنها یک و نه چندین سرنخ باید متوقف شوند. باز کردن و سوار کردن صفحه ها و نازل های تکسچرایزینگ و کنترل قطعات در حین عملیات رفع عیب نیز بهینه سازی شده است.
در حین عملیات نخ کشی، جداسازی فیلامنتهای تکی که از سیستم ریسندگی می آیند با یک دستگاه تک سر نخه لازم نیست تا بدین وسیله از خطای متقاطع شدن فیلامنتها که ناشی از تکرار این عملیات است، جلوگیری شود.
در چشمه های چند سر نخه تشخیص این که کدام سر نخ ابتدا پاره شده و دلیل پارگی آن چه بوده، مشکل است. اما در ماشین های تک سر نخه تعیین علت پارگی بسیار ساده تر می باشد. زیرا مشخص است که کدام سرنخ پاره شده است. بنابراین می توان از تکرار عیبی که سبب پارگی شده است، جلوگیری کرده و بازدهی را افزایش داد.

طراحی ماشین Sytec One:
پیشرفت هایی که در این ماشین اتفاق افتاده است، محدود به کاهش در تعداد سر نخ در هر چشمه نمی شود. جهت استفاده کامل از پتانسیل های دستگاه، تقریباً همه اجزاء با نیازهای فرآیند تک سرنخی منطبق شده و یا مجدداً طراحی شده اند. برای مثال، واحد اسپین فینیش و نازل PremiJET برای درگیر کردن اولیه فیلامنتها، توسط Oerlikon Heberlein Temco ساخته شده است که در آن استفاده از اسپین فینیش بسیار یکنواخت تر و در مقایسه با تکنولوژی های قدیمی بیشتر شده است. همچنین با توجه به ساختار بسته آن، از ترشح اضافه اسین فینیش جلوگیری می شود. این ماده بر روی نخ باقی می ماند و در قسمت های دیگر ماشین نمی ریزد. علاوه بر آن، کارکرد سیستم تکسچرایزینگ و کارآیی آن پیشرفته تر شده است. نازل ها و صفحه های سرامیکی متعلق به تجهیزات استاندارد این سیستم ها، بدون سایش در شرایط تولید کار می کنند.
عملیات خنک کردن نخ تکسچره شده نیز به روشی جدید توسط یک درام خنک کننده چند وارپ انجام می شود. در نتیجه زمان نگهداری نخ های فرش را می توان افزایش داد و به ساختار فروموج بهتری دست یافت.
سیستم تراورسی جدید Oerlikon Neumag در این ماشین برای سرعت تولید تا m/min 4000 طراحی شده است و واحد پیچش با یک سیستم اتوماتیک تغذیه بوبین خالی مجهز شده است.
این ماشین در قسمت های باز کردن بسته بندی های بوبین های خالی و حمل و نقل آنها به قسمت پیچش، برداشتن بوبین ها، گره زنی، برچسب زنی و بسته بندی می تواند اتوماسیون شود. کارگر فقط عملیات نخ کشی را تا ۵۴ چشمه به راحتی انجام می دهد. در غیر این صورت می توان تمام عملیات را به طور دستی انجام داد.       

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×