Categories: اخبار نساجی

ضرورت برندسازی برای صنعت چرم و کفش تبریز

 

آذربایجان شرقی با بیش از ۸۲ سال سابقه فعالیت در امر صادرات کفش و چند قرن پیشینه در تولید و عرضه کفش های چرم، مهمترین قطب تولید و صادرات این محصول در کشورمان است.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهر تبریز با تولید۴۰ درصد کفش چرمی کشور و صدور آن به بازارهای داخلی و جهانی یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات چرمی با کیفیت در میان کشورهای جهان است.

هم اکنون بزرگترین و مهمترین قطب صنعتی چرم کشور با ۲۹۲ واحد و تولید سالانه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار جلد چرم در شهرک صنعتی چرم سازان تبریز واقع شده و هم اکنون ۸۵۰ واحد تولیدکفش ،۶۰۰ واحد در تولید پستایی و طراحی کفش ،۱۷۰واحد در تولید کیف ،۸۰ واحد در چادردوزی ،۱۰۰واحد در ارائه خدمات فنی و بیش از۱۰۰۰ فروشگاه عرضه محصولات چرم وکفش در شهر تبریز فعال است.

بازار بزرگ کفاشان، بازار کفش حرمخانه و چندین بازارچه تولید چرم وکفش در بطن و جوار بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین سازه آجری به هم پیوسته دنیا ، چشم انداز زیبایی را در کار،تلاش و سر زندگی در این مجموعه بزرگ تاریخی به رخ گردشگران ایرانی و خارجی می کشد.

استاندار آذربایجان شرقی می گوید: صنعت چرم وکفش تبریز به یک محصول قابل اعتماد در بازارهای جهانی تبدیل شده است و صدور محصولات کیفی، چرمی و دست دوز تبریز به بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد.

به گفته آقای علیرضا بیگی با توجه به تداوم صادرات محصولات چرم وکفش استان در شرایط بحرانی بازار ، این امر حاکی از توان رقابتی محصولات تولیدی چرم استان در بازارهای جهانی است.

وی لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای برون رفت از وضع تولید سنتی در این صنعت را یاد آور می شود و می می افزاید :روش های سنتی در قواعد بازار جهانی راه به جایی ندارند و تولید کنندگان باید به فکر روش های نوین تولید و استفاده از تکنولوژی های روز و همچنین شکل دهی تولید در قالب تعاونی و هلدینگ باشند.

رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می گوید :‌با نگاه عمیق به صنعت چرم و کفش کشور ، به نظر می رسد مشکل اساسی این حوزه برند سازی و عرضه آن باشد.

آقای رضا رحمانی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی در خصوص معضلات چرم و کفش می افزاید : پس از بررسی تطبیقی صنعت چرم چند کشور از جمله ترکیه ،مالزی و کره جنوبی به این نتیجه رسیدیم که عامل پیشرفت این کشور ها در صنعت چرم وکفش حمایت قاطعانه دولتها بوده است.

وی می گوید :‌ در کمسیون صنعت و معدن مجلس ، دولت موظف شده است تا پاییز سال جاری تمام فرایند صنعت را بررسی و تکالیف را موشکافانه نقد کند.

آقای رحمانی می افزاید :‌ حمایت از تولید و سرمایه ایرانی اولویت اصلی تمام برنامه های اقتصادی کشور بوده و خوشبختانه در صنعت چرم و کفش کشور مزیت های ملی و منطقه ا ی داریم و هنوز هم چرم و کفش تولیدی تبریز در بازارهای کشورهایی چون انگلیس ، آلمان و فرانسه خریداران زیادی دارد.

وی می گوید :‌ بزودی با اتحادیه صنعت چرم وکفش کشورکارگروه های بررسی مسائل و مشکلات این صنعت را تشکیل و بررسی خواهیم کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز می گوید :‌با توجه به قطب بودن این استان در تولید چرم و کفش، تدوین برنامه مدون در جهت کاهش قیمت تمام شده و تجاری سازی آن با همفکری تولید کنندگان و اتحادیه های صنفی آغاز می شود.

آقای عظمایی می افزاید: در حال حاضر۴۰ درصد چرم سازی های کشور در این استان فعال هستند و یک سوم صادرات چرم کشور از شهر صنعتی تبریز صادر می شود.

وی می گوید : صنعت چرم وکفش تبریز از جمله صنایع اشتغال زا در استان بوده و خوشبختانه این صنعت توانسته است علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال برای بیش از ۴۰ هزار نفر موجب شده است تولید سالانه کفش تبریز از ۳۰ میلیون جفت فراتر رود .

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی می افزاید:‌ بر اساس آمارهای جهانی ، ایران یازدهمین تولید کننده کفش جهان است ولی متاسفانه سهم بسیار اندکی را در صادرات چرم و کفش بازارهای جهانی دارد.

آقای عظمایی می گوید :‌ در همایش انجمن صنفی کارآفرینان صنعت کفش تبریز تصمیم گرفتیم علاوه بر توجه به ذائقه مشتری ،تلاش کنیم تا با تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعت چرم و کفش به تجهیز و نوسازی ماشین آلات مربوطه نیز اقدام کنیم.

وی تصریح می کند: ‌در برندسازی این صنعت باید جایگاه طراحی هنری ، به کارگیری مواد اولیه مرغوب، توسعه زیر ساختهای لازم و همچنین ارتباط مستمردانشگاه و مراکز تحقیقاتی را سر لوحه خود قرار دهیم .

همچنین رئیس انجمن صنفی صنعت کفش تبریز می گوید : سال هاست که آذربایجان شرقی در صادرات کفش چرمی ، حرف اول را می زند و این انجمن برای ارتقای صنعت کفش تبریز با تشکیل اتاق های همفکری و جمع بندی نکته و نظرات آنان پیشنهادهای کارشناسی خود را در ۱۱بند تدوین و به هیئت دولت ارسال کرده است.

آقای خادم می افزاید :‌ بر اساس طرح پیشنهادی ایجاد شهرک کفش و چرم تبریز و تاسیس دانشکده کفش از خواسته های هزاران شاغل و دست اندرکار این صنعت است.

وی می گوید : در۲۲۰۰ کارگاه تولید محصولات چرم وکفش تبریز، نیاز به آموزش و انتقال تکنولوژی و تولید محصول با نیاز و ذائقه مشتریان داخلی و خارجی احساس می شود و انجمن صنفی صنعت کفش تبریز در تلاش است با تشکیل میزگردها و کارگاههای آموزشی در رونق این صنعت تلاش کند.

رئیس انجمن صنفی صنعت کفش تبریز می افزاید:‌ تبریز، تهران ،مشهد و اصفهان بیش از ۸۰ درصد کارگاه تولید چرم وکفش را دارا هستند و اتحادیه های صنف کفاشان این شهرها در نامه ا ی به نهاد های ذیربط در قوه مقننه و اجرایی اعلام کرده اند که دولت با حمایت از کفاشان، تولید کنندگان و صاحبان صنایع ، باید تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار فعالان این صنف قراردهد.

آقای خادم می گوید :‌ ورود کفش های بی کیفیت چینی و خارجی به کشور همچنان ادامه دارد و درسال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید تلاش کرد از ورود کفش های بی کیفیت خارجی به داخل کشور جلوگیری شود که خوشبختانه مصرف کنندگان و شهروندان ایرانی با تشخیص کیفیت پایین این نوع کفش ها ، از خرید و استفاده از آنها خودداری می کنند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز می گوید :‌ برای برون رفت از مشکلات صنعت چرم و کفش آذربایجان شرقی نیاز به حمایت های ملی داریم و علاوه بر آن به دنبال بالا بردن کیفیت و تنوع تولیدات و لحاظ طراحی زیبا و استاندارد در این صنعت هستیم که در این راستا کفاشان، چرمسازان، زیره سازان، سازندگان یراق آلات کفش، قالب سازان برای بالا بردن کیفیت تنوع محصولات خود جلسات بحث وگفتگو راه انداخته اند و به روز کردن محصولات تولیدی در این صنعت از خواسته ها و نیاز های آنان است.

آقای حسین نژاد می افزاید : همه ساله همایش ملی صنعت چرم و کفش ایران در تبریز برپا می شود و در تیر ماه جاری نیز در این همایش راه کارهای توسعه این صنعت و چگونگی مقابله با چالش های پیشروی آن مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت .

کارشناس و بازاریاب کفش نیز می گوید :‌ مشکل عمده در صنعت کفش کشور ، کمبود مواد اولیه و مسائل مربوط به ارز است زیرا بخش اعظم مواد اولیه مرغوب در کشورهای ترکیه و ایتالیا تولید می شود و تولید کنندگان کفش توان مالی چندانی برای خرید این مواد را ندارند.

آقای مجید مختاری می افزاید :‌ در سالی که مزین به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است از تولید کنندگان کفش حمایت های لازم انجام نشده است.
وی همچنین فرهنگ سازی رسانه در زمینه تولید صنعت کفش در کشور را خواستار شده و می گوید :‌ متاسفانه به مردم آگاهی کافی در زمینه مضررات کفش های بی کیفیت داده نشده است.

به گفته این کارشناس ، نبود آموزش و شیوه های طراحی نوین که بتواند مردم را به سمت مصرف کفش های داخلی سوق دهد ، سبب شده است که مردم به سوی کفش های خارجی با برند های معروف رو آورند.

یکی از تولید کنندگان کفش در این زمینه ، واردات بی رویه کفش های خارجی و چینی را یکی از معضلات تولید کنندگان کفش دانسته و می گوید :‌ در این شرایط بعضا تولید کننده دیروز کفش ، به وارد کننده کفش نامرغوب تبدیل شده است.

وی می افزاید : دریافت سود های بانکی بالا از تولید کنندگان نیز از دیگر معضلات در عرصه تولید کفش به شمار می رود که دولت باید با جلوگیری از قاچاق کفش و تولید کنندگان نیز با در نظر گرفتن علایق و ذائقه مشتریان ، به احیاء دوباره این صنعت کمک کنند.

کارشناسان معتقدند برای ایجاد تحول در صنعت چرم کفش ایران ، ایجاد شهرکهای تخصصی در شهرهایی چون تبریز و تهران که قطب این صنعت هستند ،ضرورت دارد.
همچنین افزایش ارتباط حوزه های پژوهشی با این صنعت نیز باید مد نظر اتحادیه های تولید صنفی کشور باشد.

از طرفی نقش دانشگاه در توسعه این صنعت، جایگاه طراحی در آن ، شناسایی ذائقه و سلیقه مشتری، فرهنگ سازی تولید چرم وکفش با کیفیت توسعه زیر ساخت ها، تجاری سازی و برند سازی، بازاریابی در داخل و خارج کشور به وسیله خبرگان این صنعت و اساتید دانشگاه از مواردی است که می تواند به پویایی این صنعت کمک کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago