گزارش نمایشگاه ها

گزارش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه نساجی

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه نساجی، منسوجات خانگی، ماشینهای گلدوزی و محصولات نساجی تهران امسال در تاریخ ۶ لغایت ۹ آبان ماه برگزار گردید.

این نمایشگاه که با نظارت و همکاری انجمن صنایع نساجی ایران، جامعه متخصصین نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران برگزار شد دارای جنبه های مثبت و منفی زیادی بود.

از مهمترین مشخصه های نمایشگاه امسال حضور خوب شرکت های خارجی در نمایشگاه بود که از سال های پیش پررنگ تر بود و به ویژه کشورهای چین ، هندوستان و ترکیه به صورت مشارکت ملی در نمایشگاه حضور یافتند.

شرکت کنندگان در سالنهای ۳۵، ۳۸ و ۳۸A این نمایشگاه و در فضایی به وسعت ۱۱ هزار و ۲۱۳ متر مربع به نمایش آخرین دستاوردها و تکنولوژی خود در زمینه ماشین آلات نساجی، ماشین های گلدوزی، ماشین های دوخت و برش، منسوجات خانگی، مواد اولیه و نخ، محصولات نساجی، پوشاک و صنایع وابسته پرداختند.

۱۳۶ شرکت داخلی و ۹۲ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، اسپانیا، تایوان، ایتالیا، ترکیه، هندوستان، پاکستان، چین، ژاپن، فنلاند، یونان، سوئیس و سنگاپور در این نمایشگاه حضور یافته و به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود خواهند پرداختند که نسبت به تعداد شرکتکنندگان داخلی و خارجی دوره قبل به ترتیب با رشد ۵۶ و ۱۲۴ درصدی روبرو شده است.

در نمایشگاه امسال حضور پررنگ تر شرکت های ایرانی و رشد قابل توجه تعداد شرکت های خارجی یکی از نکات مثبت این نمایشگاه بود. جو مثبت ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و به روی کار آمدن دولت جدید علاوه بر زنده کردن امید به پیشرفت و ترقی در دل همه ایرانیان موجب دریافت سیگنال های مثبت بسیاری از جانب شرکتهای خارجی به ویژه در کشورهای هند، ترکیه و چین شد و همین آثار مثبت و رویکرد دولت جدید برای رفع موانع سیاسی و اقتصادی در اقتصاد ایران موج عظیمی از شرکت های خارجی را روانه نمایشگاه نساجی تهران کرد که جای بسی امیدواری دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بسیاری از شرکت های حاضر در نمایشگاه امیدوارند بتوانند با ایران در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری همکاری داشته باشند و این یک موقعیت بسیار عالی برای شرکت های ایرانی در تمامی صنایع من جمله صنعت کهن نساجی است. مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های چینی حاضر در نمایشگاه به خبرنگار مجله نساجی کهن گفت: ما از حضور در این نمایشگاه بسیار خرسند هستیم چرا که این اولین باری است که در یک نمایشگاه نساجی در ایران شرکت می کنیم. ایران کشور بسیار بزرگی است و دارای زمینه های توسعه و تجارت بسیار زیادی در سطح دنیاست و امروز همه کشورهای دنیا از تغییر سیاست های کلی کشور ایران در بخش سیاسی و اقتصادی خوشحال است.

ما با بررسی بازار ایران متوجه شدیم که شرکت های ایرانی می توانند با سرمایه گذاری های صحیح و هدف گیری بازارهای صادراتی به ویژه در بخش هایی که مزیت نسبی وجود دارد منافع بسیار زیادی را نصیب خود و کشورشان کنند. در ایران همه زمینه ها و امکانات تولید فراهم است و به بازارهای بسیار خوبی هم در منطقه دسترسی دارید. امیدوارم ایران بتواند در این بخش موفق باشد. من به شخصه با توجه به شناختی که از  بازار بزرگ ایران و منابع ایران داشتم فکر می کردم که نمایشگاه نساجی تهران که بزرگترین نمایشگاه ماشین آلات در ایران است خیلی از این با شکوه تر و بزرگ تر باشد و فکر نمی کردیم تعداد کمی شرکت در این نمایشگاه حضور داشته باشند اما به هر حال خوشحال هستم که می توانیم از این فرصت برای ملاقات صنعتگران ایرانی استفاده کنیم.”

مدیر عامل یک شرکت هندی تولید کننده ماشین آلات ریسندگی و بافندگی درباره این نمایشگاه به خبرنگار مجله نساجی کهن گفت:”به نظر من صنعت نساجی در ایران نسبت به کشورهایی مانند هند چین، پاکستان، ویتنام، ترکیه و … بسیار عقب تر است و با اینکه کشور ایران کشور بسیار ثروتمند و با نیروی کار زیاد است صنعت نساجی پیشرفته ای ندارد. بازار ۷۵ میلیونی ایران جای کار بسیار زیادی دارد و برای همین ما در اینجا حاضر هستیم. نمایشگاه نساجی تهران در مقایسه با نمایشگاه های ماشین آلات نساجی هندوستان و ترکیه و چین بسیار کوچک و ضعیف تر است اما امیدوارم هر سال با بازدید بیشتر شرکت های ایرانی و استقبال بهتر آنها شرکت های بیشتری به نمایشگاه بیایند. ما در نمایشگاه شرکت های ایرانی خوبی را ملاقات کردیم که قابلیت های بسیار خوبی دارند اما به دلایل سیاسی و اقتصادی که در ایران وجود دارد نمی توانند کار کنند. خوشبختانه روابط بین ایران و هندوستان همیشه دوستانه بوده و در هنگام تحریم ها نیز هندوستان می تواند به صنعت نساجی ایران کمک کند.”

به هرحال نمایشگاه نوزدهم با همه کمی و کاستی ها و نقاط مثبتش به پایان رسید اما آنچه به خوبی واضح است اینکه همه صنایع، تولیدات، نمایشگاه ها و… در ایران عزیز برای اعتلا و پیشرفت روز افزون بیشتر از حمایت های مالی و نقدینگی نیازمند آرامش و جو سیاسی و بین المللی مثبت و عادلانه هستند که خوش بختانه دولت جدید با درک این نیاز به خوبی در این راه قدم بر میدارد. امیدواریم همه نمایشگاه های نساجی و پوشاک در کشور که در واقع آئینه ای تمام قد از وضعیت صنعت نساجی ایران هستند بتوانند در دوره  های پیش رو موفق تر از این باشند

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×