Categories: مد و پوشاک

طراح و تولیدکننده به یکدیگر اعتماد ندارند

 

مدرس جهاد دانشگاهی تهران گفت: تولیدکنندگان معتقد به پرداخت حق و حقوق طراح براساس تجربه و علمی که صرف اثر خود کرده نیستند و این امر سبب شده که دیوار اعتماد بین طراح و تولیدکننده سست شود.

بهارک خدابخش، طراح لباس و مدرس جهاد دانشگاهی تهران با اظهار خرسندی از روند شکل گیری مد ولباس در کشور در این باره به خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین گفت: اجرای برنامه های مداوم در حوزه مد و لباس نشاندهنده اتفاقات خوبی در این مسیر است که به طور حتم طی چند سال آتی به بار می نشیند.

وی با اشاره به شرکت ایران در نمایشگاه بین المللی پوشش اسلامی استانبول اظهار کرد: شرکت در این نمایشگاه ها مثبت است اما به نظر برای شروع این حرکت بسیار زود است چرا که هنوز نمایشگاه های داخلی ثبات کافی نیافته اند و طراحان خوب و زبده مطرح نشده اند.

این طراح لباس تاکید کرد: اگر به این روند در مسیر مد ولباس کشور ادامه دهیم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود اما قطعا شناخت طراحان بر اساس تخصص ها و نوع کارایی آنان گام بسیار موثرتری خواهد بود.

خدابخش بیان کرد: شرکت مداوم طراحان در نمایشگاه مد و لباس سبب خواهد شد که علاوه بر داشتن دانش تجربه کافی را نیز به دست آورند و به این ترتیب آمادگی شرکت در نمایشگاه های بین المللی را نیز خواهیم داشت.

وی افزود: رشته طراحی لباس به عنوان یک هنر با روح افراد سر و کار دارد ضمن اینکه لباس همچنان یک کالای کاربردی نیز هست لذا طراحان باید علاوه بر داشتن علم تخصص در زمینه طراحی مساله شناخت جامعه و سطح سلیقه مردم را نیز مد نظر داشته باشند متاسفانه به نظر می رسد که دانشجویان این رشته به دلایل متعددی از جمله نقص نظام آموزشی مهارت کافی در زمینه های عملی ندارند از طرف دیگر کسانی که از طریق آموزشگاه ها وارد این عرصه می شوند در زمینه نظری دچار نقایصی هستند در حالیکه ما نیاز داریم که متخصصان این رشته هر دو وجه را در نظر داشته باشند.

این طراح لباس تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از طراحان در هر دو حوزه قدرتمند هستند اما تولیدکنندگان به دنبال پرداخت حق الزحمه واقعی این افراد نیستند. در واقع تولیدکنندگان معتقد به پرداخت حق و حقوق طراح بر اساس تجربه و علمی که صرف اثر خود کرده است نیستند و این امر سبب شده که دیوار اعتماد بین طراح و تولیدکننده سست شود به نحوی که طراحان حاضر نیستند طرح های خود را به معرض بازدید عموم قرار دهند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز به کپی برداری از ژورنال های خارجی اقدام می کنند.

خدابخش ادامه داد: کپی برداری از ژورنال های خارجی سود بیشتری را بدون توجه به نوع فرهنگ و خواسته مردم نصیب تولیدکنندگان می‌کند در حالیکه طراحان به ناچار از محیط تولید کشور دورتر می شوند به همین خاطر نقاط مشترک بین این دو بخش بسیار کم و کمرنگ است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیشترین تمرکز طراحان بر کار مانتو است گفت: بخش های زیادی در جامعه امروز به طراحی دارند اما مساله اینجاست که جامعه هنوز این نیاز را احساس نکرده است اما مساله مانتو طی سال های اخیر به نحوی پیش رفته است که مردم امروز آن را یک نیاز می دانند لذا طراحان نیز بر این بخش تمرکز کرده اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سفارش قطعه در واحد فنی

نویسنده: قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی کمپانی های سازنده ماشین آلات ریسندگی نیز در…

15 ساعت ago

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

5 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

6 روز ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

7 روز ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

7 روز ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

1 هفته ago