طرح جامع مدیریت پنبه از سال آینده اجرایی می‌شود

مدیر پیش‌آگاهی و مهار عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور از اجرای طرح جامع مدیریت پنبه در ۵ ‌هزار هکتار از پنبه‌زارهای کشور از سال آینده خبر داد.‏
به گزارش خبرنگاران  از ساری، حسین ‌ایزدی‌نجف‌آبادی صبح امروز در حاشیه دومین روز کارگاه آموزشی سرمازدگی و راه‌های مقابله با آن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پنبه در دست تهیه‌ است، افزود: این برنامه از سال ۸۹ آغاز می‌شود و پنبه‌زارهای زیر ‌پوشش تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۱ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در استان‌های گلستان، اردبیل، قم و سمنان اجرا می‌شود، تصریح کرد: این شهرها به عنوان بسترهای لازم برای اجرای مدل‌ها و تکنیک‌های جدید روش‌های پیش‌آگاهی از عوامل بحران‌زا و خسارت‌زا صورت می‌گیرد.

ایزدی‌نجف‌آبادی با اعلام اینکه طرح جامع پیش‌آگاهی خرما در سال‌ جاری در شهرستان بم آغاز شده است، افزود: این طرح در دوره‌ای پنج‌ساله در این نخلستان‌های این شهر انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح برای سال نخست در بم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در سال اول در ۶هزار و ۴۰۰ هکتار از نخلستان‌های بم مبارزه به عوامل خسارت‌زا صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال ناگزیر از مبارزه شیمیایی هستیم، خاطرنشان کرد: در نسل دوم مبارزه غیرشیمیایی از شهریور ۸۸ آغاز می‌شود.

مدیر پیش‌آگاهی و مهار عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات از اجرای این طرح برای تمام محصولات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه از سموم کشاورزی شبکه خصوصی مراقبت کشاورزی تمام محصولات کشاورزی را تحت کنترل دارند و عوامل خسارت‌زا را به صورت منطقی تحت‌کنترل در می‌آورند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات(‏ipm‏) با استفاده از روش‌های زراعی، مکانیکی، بهداشتی و بیولوژیک در مزارع کشور اجرا می‌شود، افزود: در نهایت اگر خسارت‌های کشاورزی به زیان‌های اقتصادی منجر شود مبارزه شیمیایی به کار گرفته می‌شود.

ایزدی‌نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار از محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای کشور تحت مراقبت شبکه خصوصی مراقبت قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۳۰۰ نفر نیروهای متخصص گیاه‌پزشکی در این راستا در سال‌های اخیر به کارگیری شده‌اند.
منبع خبرگزاری فارس

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

4 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

8 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

10 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago