Categories: اخبار نساجی

طرح مجلس برای اصلاح تعرفه‌ها

 

قرار است مجلس طرحی را در دستور کار قرار دهد تا دیوار تعرفه‌ای حداقل از مقابل صنایع زودبازده برداشته شود.

یکی از نگرانی‌های عمده فعالان اقتصادی که اتفاقا، از موانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی هم هست، بحث «دیوار تعرفه‌ای» در ایران برای مواد اولیه‌ای و واسطه‌ای تولید است که به افزایش قیمت تمام شده کالاها در ایران منجر شده است. اما ظاهرا قرار است مجلس طرحی را در دستور کار قرار دهد تا دیوار تعرفه‌ای حداقل از مقابل صنایع زودبازده برداشته شود.

در این رابطه، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در حاشیه نمایشگاه صنعت مبلمان نوزاد و کودک، یکی از آسیب‌های جدی بالا بودن تعرفه واردات مواد اولیه را متوجه صنعت مبلمان کشور دانست و تصریح کرد: این موضوع در حالی آسیب جدی به صنعت مبلمان کشور وارد کرده که این صنعت، اشتغال حدود ۱۰ درصدی و گردش مالی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومانی در کشور دارد.
وی در همین رابطه، از طرح مجلس برای اصلاح تعرفه واردات مواد اولیه و واسطه‌ای خبر داد و تاکید کرد: اصلاح دیوار تعرفه‌ای، به توسعه صنایع کشور بسیار کمک می‌کند.

در این باره، رامین سمیع‌زاده، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی مبلمان نیز با تاکید بر اینکه کاهش تعرفه واردات مواد اولیه، ارزش افزوده مبلمان را بالا می‌برد، اعلام کرد: طبق آخرین آمار، سالانه در جهان ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات مبلمان انجام می‌شود که سهم ایران در این تجارت، فقط «دوصدم» درصد است و قطعا بازنگری در تعرفه‌ها می‌تواند به افزایش این سهم کمک کند. سمیع‌زاده با اشاره به مطالبات این صنعت از دولت جدید، تصریح کرد: صنعت مبلمان از مصادیق صنایع زنجیره‌ای زودبازده و با «ارزآوری بالا» است که با سرمایه‌گذاری‌های لازم می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

در این باره، روز گذشته یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفت‌وگو با «خانه ملت»، برداشتن دیوار تعرفه‌ای را راهکار لازم برای پیوستن هرچه سریع‌تر به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد. علی‌ محمد احمدی در این رابطه گفت: باید بپذیریم در سیاست‌های تجاری موضوعاتی مانند تعرفه‌ها و فضاسازی برای ایجاد تعاملات تجاری بین‌المللی، سازمان تجارت جهانی نقش مهمی دارد و حرف اول را می‌زند؛ بنابراین باید دیوار تعرفه واردات مواد اولیه برداشته شود تا صنایع داخلی کشور با هدف «تولید صادرات محور» توسعه یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago