Categories: اخبار نساجی

طلا به رکود خرداد نزدیک می‌شود

 

بازار طلا این روزها کم کم به رکود موقتی خرداد ماه نزدیک می شود و نزدیکی فصل امتحانات بازار طلا را به سوی بی رونقل فصلی سوق می دهد، و فعالان بازار سردی بازار را تا اوایل تابستان پیش بینی میکنند.

،نوسان قیمت های بازار طلا در هفته گذشته نیز ادامه داشت اما این نوسان در آخر هفته روند افزایشی به خود گرفت.

در هفته گذشته نزول ارزش یورو در مقابل دلار و فروش عمده طلا، این پایین رفتن قیمت طلا در سطح جهانی بود که در همین راستا بهای طلا نیز در بازار داخل تحت تاثیر هر اونس طلا و نوسانات دلار داخل با افت و خیزهایی همراه بود.

بنابراین گزارش، در روز شنبه گذشته بهای طلا در پایان معاملات هفتگی بر روی نرخ ۱۵۸۱ دلار و ۴۰ سنت بسته شد که به دلیل رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی با ادامه نگرانی ها نسبت به ادامه بحران اقتصادی در اروپا با افت همراه بود.

بهای دلار در این روز در بازار داخل تحت تاثیر افت حدودا ۱۱ دلاری هر اونس طلا و افت ۳۰ تومانی دلار داخل با کاهش ۴۵۰۰ تومانی هر مثقال طلای ۱۷ عیار به ۲۶۴ هزار و ۸۰۰ و بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۱۳۶۰ تومانی به ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که در روز یکشنبه بعد از نوساناتی به نرخ ۲۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر مثقال رسید.

بر پایه این گزارش، در روز دوشنبه که اولین روز معاملات هفتگی بازارهای جهانی طلا بود قیمت هر اونس در بازار لندن به دلیل بی ثباتی های سیاسی در اروپا، ادامه شرایط ناامید کننده کشور یونان و تضعیف موقعیت یورو با کاهش ۱۹ دلاری به ۱۵۶۲ دلار و ۱۰ سنت رسید اما بهای طلا در بازار داخل بر خلاف جهانی آن با رشد ارزش دلار در مسیر افزایش قرار گرفت و تا سطح ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر مثقال و ۶۳ هزار و ۶۳۰ تومان در هرگرم بالا رفت.

این گزارش می افزاید، روز سه شنبه با تغییرات قیمتی دلار و افزایش ناگهانی ارزها بهای طلا نیز در بازار داخل در نوسان بود و با توجه به نرخ ۱۶۶۸ تومانی دلار و اونس ۱۵۶۳ دلاری، بهای هر مثقال به ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت هر گرم به ۶۴ هزار و ۱۳۰ تومان رسید در این روز اونس جهانی با احتمال گسترش بحران اقتصادی یونان به کشورهای همجوار و احتمال خروج آن از اتحادیه اروپا، با کاهش دیگری روبرو و به کمترین بهای خود پس از ماه دسامبر یعنی ۱۵۴۹ دلار رسید. هرچند در ادامه کار بازارهای جهانی، بهای طلا با افزایش همراه شد.

در روز چهارشنبه بازار طلا به خبرهای منتشر شده از پایان اجلاس ایران با مقامات آژانس، واکنشی مثبت داشت و بهای طلا با کاهش ۱۰ هزار تومانی در هر مثقال به ۲۶۸ هزار تومان رسید که البته رشد دلار در جریان بازار، برای بازار طلا نوسانی دیگر را رقم زد و بهای طلا تا سطح ۲۷۲ هزار تومان بالا آمد بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۶۲ هزار و ۸۴۰ تومان رسید. قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از نوسان و سقوط آن تا ۱۵۲۶ دلار در بعدازظهر به ۱۵۴۸ دلار رسید که افت ارزش یورو در مقابل دلار و رسیدن آن به پایین ترین میزان خود و کشیده شدن سرمایه داران به سمت واحد پولی دلار به عنوان سرمایه ای امن موجب افت قیمت طلا شد.

شایان ذکر است، در روز پنج شنبه بهای طلا چه در سطح جهانی و چه در سطح داخل افزایش یافت و بهای هر اونس طلا به ۱۵۴۹ دلار و ۴۰ سنت رسید که این امر با حمایت اندک از سوی سرمایه داران از طلا و افزایش بهای یورو حاصل شد هر چند به دلیل ادامه بحران یونان این افزایش بها کوتاه مدت بود.

در بازار تهران بهای هر مثقال طلای ۱۷ عیار با توجه به رشد طلای جهانی و ارزش دلار بر روی نرخ ۲۷۶ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بر روی ۶۳ هزار و ۷۱۰ تومان قرار گرفت.

گفتنی است بازار طلا این روزها کم کم به رکور موقتی خرداد ماه نزدیک می شود و نزدیکی فصل امتحانات بازار طلا را به سوی بی رونقل فصلی سوق می دهد، و فعالان بازار سردی بازار را تا اوایل تابستان پیش بینی میکنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

1 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

2 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

4 روز ago

کیفیت کالاهای نساجی به کیفیت آب وابسته است

همانطور که کیفیت آب مصرفی روزانه ما بر روی سلامت ما تاثیر مستقیم و مهمی…

4 روز ago

شماره ۸۷ مجله نساجی کهن ویژه نامه مردادماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 87 مجله نساجی کهن استراتژی جدید شرکت…

1 هفته ago

گواهینامه های استاندارد فرش ماشینی

موسسه تحقیقات فرش و کفپوش OETI اتربش (0534 :NB) از مراکز شناخته شده اتحادیه ارویا…

1 هفته ago