اخبار فرش ماشینی

چرا فرش‌ های جوت اینقدر محبوب هستند؟

فرش جوت و مزایا و معایب آن

فرش‌ جوت موضوعی داغ در جامعه طراحی داخلی هستند، اما آیا واقعا ارزش سرمایه گذاری دارند؟

در سال‌های اخیر، فرش‌ها و قالیچه‌های الیاف طبیعی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با افزایش علاقه به پایداری و ساختمان‌ها و دکوراسیون سازگار با محیط زیست، فرش‌ها و قالیچه‌هایی که از منابع تجدیدپذیر ساخته شده‌اند، با تقاضای فزاینده‌ای روبرو شده‌اند.

جوت یکی از گزینه‌های فرش الیاف طبیعی موجود در کفپوش‌های بین‌المللی Hillsborough است. جوت یک لیف گیاهی ارگانیک است که عمدتاً در هند و بنگلادش رشد می‌کند و محبوبیت آن در حال افزایش است. ظاهر طبیعی جوت گزینه‌ای عالی برای اکثر سبک‌های داخلی است و اگر به موضوع پایداری اهمیت می‌دهید، فرش جوت انتخاب مناسبی برای شما است.

فرش‌ جوت زیبایی طبیعی ذاتی را به هر فضایی که در آن استفاده ‌شوند ارائه می‌دهد. ماندگاری جوت – مانند کنف یا کتان – به شکل بافته شده مانند یک فرش، عمر مفیدی به آن می‌بخشد. در حالیکه جوت نسبتاً نیاز به نگهداری ندارد، ملاحظات مراقبتی کمی دارد که آن را برای استفاده در برخی مکان‌ها ایده‌آل می‌کند.

فرش جوت را می‌توان در اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق خواب و راهرو قرار داد. این فرش‌ها احساس گرمی ایجاد کرده و در جذب صدا نیز عالی هستند. اما به خاطر داشته باشید که آنها برای استفاده در محیط‌های با ترافیک زیاد مناسب نیستند، بنابراین فرش جوت را فقط در مناطق کم تردد قرار دهید تا دوام بیشتری داشته باشند.

فرش جوت

جوت چیست؟

جوت نوعی علف است که در آسیا یافت می‌شود و به صورت فرش بافته می‌شود. این ماده یک لیف طبیعی و گیاهی است که از علف جوت ساخته شده است. این گیاه بیشتر در شبه قاره آسیا یافت می‌شود و الیاف آن بادوام هستند و اخیراً برای استفاده در فرش محبوب شده است. جوت همچنین به عنوان الیاف طلایی شناخته می‌شود، بخش چوبی مرکزی ساقه گیاه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بنابراین، آنها از سلولز و لیگنین تشکیل شده‌اند. هنگامی که ساقه گیاه قطع می‌شود، فرآیند جالبی برای تبدیل آن به لیف انجام می‌شود. پس از برداشت، ساقه‌ها عمداً به مدت چند هفته در آب جاری (با حرکت آهسته) قرار می‌گیرند. این عمل موجب از بین رفتن راحت‌تر پوشش الیاف جوت می‌شود. سپس این الیاف تقسیم شده بیشتر پردازش می‌شوند تا آنها را به نخ جوت تبدیل کنند.

۱۰ مزیت خرید فرش جوت:

۱. فرش‌های جوت، ارزان و بادوام هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید کفپوش‌هایی مطابق مد روز و مقرون به صرفه در خانه خود داشته باشید، فرش جوت بهترین انتخاب برای شماست.

۲. فرزندان شما می‌توانند بدون آسیب رساندن به خود بر روی آن بازی کنند. همچنین حتی زمانی که مواد مختلف از غذا گرفته تا نوشیدنی را بر روی آن بریزند، رنگ خود را حفظ می‌کند.

۳. فرش‌های جوت به راحتی تمیز می‌شوند. برای تمیز کردن آن، به سادگی می‌توانید گاهی جاروبرقی بکشید و سپس لکه‌های آن را با اسفنج پاک کنید.

۴. فرش‌های جوت ضد آب هستند و به راحتی در خانه شسته می‌شوند زیرا مانند فرش‌های دیگر آب را جذب نمی‌کنند. هنگام شستشو می‌توانید از صابون یا مواد شوینده با آب گرم استفاده کنید.

۵. فرش‌های جوت برای کسانی که به پشم حساسیت دارند بسیار مناسب است زیرا از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند.

۶. از آنجایی که فرش‌های جوت ۱۰۰٪ از منبع تجدیدپذیر هستند بادوام و ماندگار هستند. به دلیل دوام بالای فرش جوت، می‌توانید سال‌ها بدون نگرانی از خراب شدن فرش توسط بچه‌ها یا حیوانات خانگی از آن استفاده کنید.

۷. قالیچه‌های جوت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند که بسته به سلیقه خود می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. فرش جوت به دلیل رنگ‌ها و نقش‌های زیبای خود به اتاق شما کمک می‌کند تا شیک و ظریف به نظر برسد. این نوع فرش خانه شما را برای مهمانان پذیراتر می‌کند.

۸. فرش‌های جوت در اندازه‌های مختلفی موجود هستند تا بتوانید آنها را با مبلمان اتاق نشیمن خود هماهنگ کنید.

۹. فرش‌های جوت از تجمع کثیفی و گرد و غبار در خانه جلوگیری می‌کنند زیرا در برابر آب مقاوم هستند. در مقایسه با مواد فرش مصنوعی، کثیفی به راحتی بر روی مواد جوت نمی‌چسبد.

۱۰. فرش های جوت دوستدار محیط زیست هستند. جوت یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست است که برای زندگی سالم مناسب است.

فرش جوت

۱۰ عیب خرید فرش جوت:

۱. معمولاً وزن فرش جوت در مقایسه با سایر فرش‌های پشمی یا پنبه‌ای کم‌تر است. این امر باعث می‌شود دوام آن برای مناطق با ترافیک سنگین و آب و هوای مرطوب کمتر باشد. به این ترتیب اگر به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستید، ممکن است فرش جوت بهترین گزینه نباشد.

۲. قالیچه‌های جوت به خوبی در برابر سایش مقاومت نمی‌کنند و از آنجایی که بیشتر مستعد ساییدگی و پارگی هستند، تمیز کردن منظم می‌تواند عمر آنها را کاهش دهد.

۳. فرش‌های جوت در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا حتی برخی پاک‌کننده‌های شیمیایی به راحتی کم رنگ می‌شوند و برای مناطق مستعد ترافیک سنگین به اندازه کافی مقاوم نیستند.

۴. جوت ماده چندان خوشایندی برای نشستن نیست و خشن است. این به این معنی است که باید یک پد زیر فرش خود انتخاب کنید تا بتوانید از مزایای لایی راحت لذت ببرید.

۵. از فرش جوت می‌توان به عنوان پادری استفاده کرد اما برای مکان‌های پر رفت و آمد توصیه نمی‌شود.

۶. فرش‌های جوت گران‌تر از جایگزین‌های دیگر هستند، بنابراین اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین گزینه با نگهداری کمی هستید، به طور کلی از خرید این نوع فرش اجتناب کنید.

۷. فرش‌های جوت نیز اگر به درستی نگهداری نشوند می‌توانند خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند. به سادگی با آفات آلوده می‌شوند و درمان آسیب آنها حتی سخت‌تر است.

۸. فرش‌های جوت پرز متوسطی دارند و برای مناطقی که تردد کمی دارند، مانند راهروها، انتخابی عالی هستند. همچنین تا زمانی که به میزان کار اضافی مورد نیاز آنها اهمیتی ندهید، می‌توان از آن‌ها در حمام و آشپزخانه هم استفاده کنید. با این حال توصیه می‌شود فرش جوت در قسمت‌هایی که صرفاً جنبه تزئینی دارند و مورد استفاده نیستند، قرار داده شود.

۹. جوت ماده‌ای است که می‌تواند هم به عنوان کفپوش و هم به عنوان فرش استفاده شود. به این ترتیب می‌توانید برای خرید یک فرش جوت بزرگتر اقدام کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که فرش‌های کوچک‌تر را کنار هم بچینید تا کل یک مساحت را فرش کنید. اما باید در نظر داشته باشید که آنها بسیار نازک هستند، بنابراین شما نباید از آنها در هر منطقه‌ای از خانه خود که ترافیک زیادی دارد استفاده کنید.

۱۰. مواد شیمیایی مانند عطرها و مواد شوینده جذب فرش جوت می‌شوند و به همین دلیل نسبت به سایر انواع فرش نیاز به شستشوی بیشتری دارند. اگرچه شستن آنها خیلی سخت نیست: فقط باید از آب گرم، مواد شوینده ملایم و یک اسفنج استفاده کنید. اجازه دهید در هوا خشک شوند زیرا اگر آنها را در خشک کن قرار دهید ممکن است جمع شوند.

معایب فرش جوت

در حالیکه جوت لیفی بادوام است، همیشه بهترین راه حل برای هر نوع فرشی نیست. از آنجایی که جوت لیفی طبیعی است، کاملاً جاذب است. این بدان معنی است که استفاده از آن در یک محیط مرطوب به عنوان مثال حمام قابل بحث نیست، زیرا ممکن است کپک زده یا از بین برود. در حالیکه گرد و غبار به راحتی بر روی فرش جوت ظاهر نمی‌شود، فرش الیافی را در قسمت پایینی خود به جا می گذارد، همانطور که وقتی فرش را برای تمیز کردن جابجا می‌کنید مشهود است.

فرش جوت

مراقبت و نگهداری

یک جارو برقی ساده، گرد و غباری را که ممکن است در بافت فرش جمع شود، از بین می‌برد. می‌توانید در چند جهت جاروبرقی بکشید تا زباله‌های بیشتری برداشته شود و مفید بودن و زیبایی فرش طولانی شود. اگر فرش دارای اتصال دهنده است، از جارو کشیدن محل دوخت برای افزایش عمر آن خودداری کنید.

بر خلاف انواع دیگر فرش‌ها، فرش جوت را نمی‌توان با بخار تمیز کرد، زیرا رطوبت ممکن است آن را خراب کند یا منجر به کپک زدن آن شود. قالی‌شویی‌ها و پاک‌کننده‌های لکه‌بر نیز برای جوت بیهوده هستند، زیرا ممکن است موجب لکه‌دار شدن یا تغییر رنگ تن‌های طبیعی فرش شوند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید نیز ممکن است موجب کم رنگ شدن فرش شود. اگر فرش جوت را در مکانی آفتابی قرار داده‌اید، آن را بچرخانید تا نور در طول زمان به طور یکنواخت بر آن تأثیر بگذارد.

فرش جوت
فرش‌های جوت قابل شستشو هستند. می‌توان آنها را بر روی یک سطح صاف قرار داده و به آرامی لکه‌های آنها را تمیز کرد. همچنین می‌توان از مواد شوینده ملایم برای شستشوی آنها استفاده کرد. خشکشویی فرش‌های جوت توصیه نمی‌شود زیرا الیاف جوت ممکن است شکننده شوند. همچنین به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی در حین شستشو باعث کم رنگ شدن یا تغییر رنگ‌ها و تضعیف ساختار فرش می‌شود.

استفاده از فرش جوت در زیر نور مستقیم و گرم آفتاب توصیه نمی‌شود، زیرا به مرور زمان تغییر رنگ داده یا شکننده می‌شود. بنابراین، فرش‌های جوت خود را همیشه در سایه خشک کنید. یا اگر می‌خواهید از فرش جوت در فضای باز استفاده کنید، برای جلوگیری از تغییر رنگ، آن را در قسمت‌های سایه‌دار قرار دهید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×