اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای محمدی – مدیرعامل شرکت الیاف ساینا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

درخواست محمدی از دولتمردان:

دست هندی ها را از نساجی کشور کوتاه کنیم

مجله نساجی کهن :  سالن سیزده و چهارده نمایشگاه بین المللی تهران از همهمه غرفه داران و بازدیدکننده و طنین آواز شجریان پر شده بود که راهی غرفه الیاف ساینا؛ بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده الیاف پلی استر در ایران شدیم تا از قاب دوربین آن ها به تماشای صنعت نساجی بنشینیم. شرکت « الیاف پلی استر ساینا» به  همراه شرکت «رهاورد ساینا» ـ که بزرگترین تولیدکننده الیاف شیشه در ایران محسوب می شود ـ به مدیریت دکتر بهروز محمدی زیر مجموعه کارخانجات  ساینا دلیجان است که توسط خانواده محمدی اداره می شود. بیستمین دوره از نمایشگاه نساجی تهران فرصت مناسبی بود برای گفت و گو با مدیرعامل جوان بزرگترین مجموعه تولیدی و صادراتی الیاف پلی استر کشور.

◄ شرایط صنعت نساجی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر، شرایط این صنعت به شدت نابه سامان است. واردات بی رویه منسوجات به خصوص از کشور هند که در حقیقت نوعی دامپینگ محسوب می شود و عرضه ارز مبادلاتی به تجار برای واردات محصولات و مواد اولیه به بدنه صنعت نساجی ضربه های جبران ناپذیری خواهد زد و رو در روی سیاست حمایت از تولید داخلی ست و امیدوارم دولتمردان تمهیداتی برای تغییر و بهبود اوضاع بیندیشند؛ در غیر این صورت صنعت نساجی هر روز ضعیف تر از قبل خواهد شد.

◄ مشکل شما دقیقا چیست؟
اینکه محصولی که ما در ایران با کیفیت بهتر و  هزینه کمتر تولید می کنیم  با تعرفه ای بسیار کم از هند وارد می شود.  و این آسیب بسیاری سنگین به مجموعه هایی مثل ما وارد کرده است، و محصول وارداتی به دلیل مرغوبیت کمتر و  تعرفه کم گمرکی با هزینه ای بسیار اندک در بازار فروش می رود اما محصول ما به فروش نمی رسد و اگر بخواهیم با قیمت ارزان تری آن را عرضه کنیم هم، با ضرر و زیان مواجه خواهیم شد.

◄ پیشنهاد شما برای تغییر اوضاع چیست؟
تشکیل کمیته دامپینگ از سوی دولت، افزایش تعرفه واردات پلی استر به کشور و عدم عرضه ارز مبادلاتی به تجار … مسئله این است که ارز کشور نباید برای واردات محصولی که با مرغوبیت چند برابر در کشور تولید می شود و امکان اشتغال و سود آوری را فراهم کرده است، خارج شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ طی یک سال اخیر دولت مدعی سیاست های حمایتی از صنایع بوده است. این سیاست ها تا چه حد برای شما به عنوان تولیدکننده مشهود بوده ؟
من فکر می کنم دولت سیاست های خوبی را پیش گرفته است و میدانم دولت برنامه های مناسبی برای رفع رکود و تورم پیش بینی کرده و در خواست ما تولیدکنندگان از دولت این است که بسته خروج از رکود هرچه سریع تر اجرایی شود تا سال آتی شرایط برای تولید بهتر باشد.

◄ نقش برنامه هایی از قبیل برگزاری نمایشگاه را در رونق صنایع چه می بینید؟
قطعا موثر خواهد بود اما نمایشگاه امسال در مقایسه با سال های گذشته بسیار کم رونق تر بود، و به نظر من به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور است. در کل دیدار  و گفت و گو با مشتریان، رقبا و دست اندرکاران صنعت نساجی، بررسی شرایط بازار می تواند بسیار مثبت باشد.

تهیه و تنظیم: شیما شعاعی

منبع: شماره ۲۸ مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×