Categories: اخبار نساجی

عزم ملی برای رونق صنعت و معدن

 

۹۱/۴/۱۰ – روزنامه جام جم
نویسنده: مرتضی فغانی

امروز روز صنعت و معدن است؛ روزی برای یک وزارتخانه که با دردست داشتن مدیریت ۴۰ درصد از بخش اقتصاد کشور، تصمیم گیری برای ۲۱ درصد از تولید ناخالص ملی و ۱۸ درصد از بخش خدمات را نیز برعهده دارد. اهمیت وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمانی نمود بیشتری می یابد که گستره مخاطبان آن از سوی وزیرش ۷۵ میلیون نفر عنوان می شود که در آن ذی نفعان متنوعی از جمله تجار، تولیدکنندگان و اصناف حضور دارند و حوزه های کاری این وزارتخانه از تولید سنتی فرش و نان تا تولیدات صنایع هایتک، از شناسایی و اکتشاف معادن تا پیمانکاری پروژه های نفتی و… را دربرمی گیرد.

از سوی دیگر، وقتی ایران از نظر تنوع مواد معدنی و تولید سیمان، جزو ۱۰ کشور اول دنیا به حساب می آید و ۲۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی به تکمیل پروژه های نیمه صنعتی و ۱۸ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش در این حوزه اختصاص می یابد؛ حیف است مردم صبورمان از نظر قیمت و کیفیت کالاها و تولیدات داخلی با دلهره مواجه باشند. مگر نه این که حوزه صنعت و تجارت به عنوان مهم ترین عامل ایجاد اشتغال پایدار، در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارد؟

وقتی سیزدهمین کشور در زمینه تولید خودرو و هفدهمین کشور در تولید فولادیم و در زمینه تولید مس، کاشی و سرامیک، فیروزه، پسته، زعفران و محصولات غذایی جزو برترین کشورها به حساب می آییم، چرا نباید دستاوردهای عینی صنعت، نفت و تجارتمان ملموس و محسوس باشد و در سالی که «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است، مسئولان کشور، اولویت دست اندرکاران این وزارتخانه را برطرف کردن گرانی مواد غذایی از جمله شیر و مرغ ندانند؟

این درست که بخش تولید کشور از مشکلات بسیاری رنج می برد و بعضی از مسائل آن مانند فرسودگی ماشین آلات، پایین بودن بهره وری، عدم استفاده از مزایای رقابتی و بالابودن هزینه تولید، ریشه تاریخی دارد و برخی نیز بتازگی به دلیل مشکلات خلق الساعه ای مانند فشارهای بین المللی، دسترسی نداشتن به منابع ارزان قیمت پولی و افزایش یکشبه تعرفه های واردات و صادرات شکل گرفته است، اما در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، می توان با تدوین و اجرای قوانین حمایتی واقعی از سوی سه قوه و با تلاش صاحبان صنعت برای ارتقای کیفیت کالاو کاهش قیمت تمام شده آن، راهی اساسی برای برون رفت از معضلات مذکور یافت.
همچنین با توجه به همدلی و همکاری قوا که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امری لازم و یک فریضه تلقی شده، تدبیر بزرگان اقتصاد می تواند عزم ملی را برای کاهش قوانین دست و پا گیر، تسهیل ضوابط اجرایی و نزدیکی هر چه بیشتر حوزه تجارت و صنعت که شاید یکی از اهداف اصلی ادغام وزارتخانه های بازرگانی با صنایع و معادن بوده است، جزم کند و از کندی حرکت این بخش موثر، جلوگیری کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago