Categories: اخبار نساجی

عکاسی، عکس گرفتن نیست، عکس دیدن است

گفت وگویی کوتاه درباره مدلینگ با بابک برزویه

نویسنده: سهیل سراییان

اگر بخواهیم درباره یک نفر با قاطعیت بگوییم که مدلینگ می داند و آموزش این حرفه را دیده است، باید از بابک برزویه نام ببریم. با او گپی کوتاه می زنیم درباره مدلینگ و یک عکاس نسل چهارمی.
در محل کار بابک برزویه بودم، عکاس و هنرمند خوب کشورمان که در زمینه مدلینگ از پیشکسوتان ایرانی به حساب می آید. در دفتر شلوغ و پلوغ بابک برزویه، عکس های محمدرضا پزشکی را نشانش دادم و او مدتی را صرف دیدن دقیق عکس ها کرد. از او پرسیدم آیا مدلینگ در ایران داریم یا نه؟
بابک برزویه گفت: :در واقع ما مدلینگ در ایران نداریم ولی اگر بخواهیم بگوییم که جایی در ایران این کار را حرفه یی انجام داده است چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی تنها پوشاک هاکوپیان بوده است که به طور حرفه یی این کار را انجام داده است و من افتخار دو بار عکاسی مدلینگ برای این گروه حرفه یی را داشته ام.
در ادامه صحبت ها بابک برزویه می گوید: قبل از اینکه با این دوستان آشنا شوم، برای خودم عکس هایی که نام شان را مدلینگ می گذاشتم می گرفتم اما وقتی به صورت حرفه یی این کار را دیدم و انجام دادم فهمیدم کارهای قبلی ام اصلامدلینگ نبوده است.
برزویه به نسل چهارمی ها می گوید: شما باید در فضای حرفه یی قرار بگیرید تا بفهمید چگونه کار کنید و چون در این فضا نیستید، فکر می کنید حرفه یی کار می کنید. او معتقد است با توجه به سیستم های دیجیتال عکاسی، انجام دادن این هنر خیلی سهل الوصول شده است، چون می توان آزمون و خطای بیشتری را تجربه کرد.
درباره سوژه نسل چهارمی ما، محمدرضا پزشکی می گوید: با توجه به سن و سالش تفکر خوبی دارد اما مشخص است که قاب بندی را نمی داند و به او توصیه می کند این نکته مهم را بداند چون مدلینگ مجموعه یی از رفتار روانشناسانه و شناخت رنگ و ظاهر و حرکات فرد است، یک عکاس مدلینگ باید ابتدا یک روانشناس خوب باشد تا به خوبی سوژه خودش را بشناسد.
در ادامه به او می گوید تا می تواند عکس ببیند، عکس های عکاسان بزرگ را ببیند و بیشتر با هنر آنها آشنا شود، به قاب بندی های آنها توجه کند و کار را یاد بگیرد، استاد برزویه می گوید: «در عکاسی بخش کوچکی عکس گرفتن است و بخش بیشتر این هنر عکس دیدن است.» به ما می گوید: به گوشش برسانیم که عکاسی را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب نکند و آن را در کنار درس خواندن پیش ببرد.» در مدلینگ نباید اعضای حرکتی مثل دست و پا قطع شوند و این نکته دیگری است که باید عکاس جوان ما بداند. توصیه دیگر بابک برزویه این است که به فکر کارهای جدید باشد و کارهای دیگران را تکرار نکند تا این گونه بتواند خودش را در این هنر جا بیندازد. در ادامه درباره نسل چهارمی ها می گوید: «آنها دچار نوعی تضاد شده اند، زیرا آنها مجبورند فعالیت هنری خودشان را در گوشه خانه های خود انجام دهند و این مساله به آنها ضرر می زند، این نسل الگوبرداری غلط از فرهنگ غربی دارد و خیلی موقع ها نمی داند چرا دارد این کار را انجام می دهد یا چرا دارد این لباس را می پوشد، گاهی در خارج از ایران چیزی عرف است و این جا عرف نیست و این را باید بدانند تا در زندگی خود دچار مشکل نشوند، البته رفتار و تفکرات مردم خودمان هم در زندگی این بچه ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.»
در آخر به محمدرضا پزشکی، جوان ۱۷ ساله و نسل چهارمی ما می گوید اگر با تفکر جدید و همین پشتکار ادامه دهد حتما در این راه و هدفی که دارد موفق می شود.

روزنامه اعتماد، شماره ۲۴۴۱ به تاریخ ۲۲/۴/۹۱، صفحه ۸ (نسل چهارم)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

22 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

23 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

23 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago