Categories: اخبار نساجی

عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵ سال است

 

سالهاست که در کشور از ضرورت استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها سخن رانده می‌شود؛ مقوله‌ای که اهمیتش بر کسی پوشیده نیست و باید با نگاهی ملی و عزمی جدی به یک روند قطعی تبدیل شود.

به گزارش افکارنیوز، اینکه عمر مفید ساختمانها در کشور پایین‌تر از استاندارد جهانی است و مسوولان امر نیز بر این نکته وقوف کامل دارند، خود حاوی این پیام است که باید در زمینه استفاده از مصالح استاندارد برای ساختمان‌سازی گام‌ها پرشتاب‌تر و سریع‌تر برداشته شود. کما اینکه کشور روی کمربند زلزله واقع شده است و از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند باید فکری اساسی برای استانداردسازی ساخت و سازها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، در این زمینه مهندس بلبلی ـ عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران ـ به بررسی نحوه ساخت و سازهای شهری در ایران پرداخته و تاکید کرده است که متاسفانه در کشور ما بسیاری از مصالح ساختمانی دارای استاندارد مناسب نبوده و از کیفیت لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیستند و عمر مفید ساختمان‌ها هم در بخش عمومی در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

وی تاکید دارد که باید فرهنگ‌سازی در بین مردم برای روی آوردن به ساختمان‌هایی که در آن‌ها مصالح استاندارد با رعایت مقررات ملی ساختمان به کار رفته است، ترویج یابد.

وی اظهر می‌کند که از دغدغه‌های اولیه هر انسان تهیه مسکن مناسب است و مطلوبیت ساخت و ساز در رعایت اصول ایمنی و نظارت و استفاده از مصالح استاندارد و انتخاب مناسب با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی است و بالا رفتن کیفیت هر یک، باعث بهبود کیفیت ساخت و ساز می‌شود. از این میان، کیفیت مصالح فرهنگی و چگونگی انتخاب و مصرف آن‌ها نیز از جمله با اهمیت‌‌ترین دلایل بهبود کیفیت ساخت و ساز محسوب می‌شوند که دست‌اندرکاران تولید مصالح و ساخت و ساز نقش اصلی را دارا هستند. بلبلی می‌گوید: متاسفانه در کشور ما بسیاری از مصالح ساختمانی دارای استاندارد مناسب نبوده و از کیفیت لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیستند و عمر مفید ساختمان در بخش عمومی در کشور ما بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، ولی در مقام مقایسه کشورهای اروپایی هم با استفاده از همین میزان از مصالح، عمرساختمان‌های خود را به ۱۵۰ سال نیز رسانده‌اند که نشان می‌دهد ما سرمایه‌های ملی خود را هدر می‌دهیم.

وی تصریح می‌کند: اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا عمده مصالح ساختمانی موجود در کشور ما استاندارد نیست؟ در پاسخ باید اذعان داشت که دلایل بسیاری را می‌توان برای پدیده فوق متصور بود که عمده‌ترین آن‌ها به شرح ذیل است. سود بالای تولیدات غیر استاندارد در مقابل پایین بودن فن‌آوری و بالا بودن هزینه‌های تولید و استفاده از مصالح استاندارد، کم توجهی سازمان‌ها ذی‌صلاح و نبودن کنترل کنترل‌های لازم بر تولید و استفاده از مصالح استاندارد، ضعف در ساختارهای نظارتی و حقوقی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در استفاده از ابزارهای قانونی در برخورد با تولید و استفاده‌کنندگان مصالح فاقد استاندارد، کمبود ظرفیت تولید مصالح دارای استاندارد در مقابل حجم وسیع درخواست، استفاده از مصالح و آسان‌تر بودن تهیه و مصرف موارد غیر استاندارد، عدم اطلاع‌رسانی توسط دستگاه‌های تبلیغی و در نتیجه عدم آگاهی مردم جهت مطالبه مصالح استاندارد، حاکم بودن روح سوداگری بر صنعت ساخت به طوری که کیفیت قربانی کمیت می‌گردد، سوداگران می‌خواهند ارزان‌ترین هر چیز که به ساختمان مربوط می‌شود را تهیه نمایند حتی خدمات مهندسی و این باعث می‌شود نظارت بر ساخت و سازها کمتر وکمتر شود؛ در این بین نبود کارگر ماهر و آموزش دیده و نبودن سیستم‌های کنترلی و نظارتی مزید بر علت می شود تا ساختمانی ساخته شود که عمرش یک سوم عمر یک انسان است در حالی که اغلب این انسان‌ها تمامی عمر مفید خود را باید کار کنند تا بتوانند صاحب یک مسکن شوند و این یعنی در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی همچنان در حال هدر دادن وقت و سرمایه خود هستیم. عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضع موجود می‌پردازد و تاکید می‌کند: ـ ۱- فرهنگ‌سازی در بین مردم جهت روی آوردن به ساختمان‌هایی که در آن‌ها مصالح استاندارد با رعایت مقررات ملی ساختمان به کار رفته است. ۲- صدور پروانه رتبه‌بندی شده برای تولیدکنندگان مصالح. ۳- تهیه شناسنامه ساختمان که در بردارنده نوع و نحوه استفاده مصالح باشد. ۴- تدوین قانون برای جلوگیری از ورود سوداگران و افراد عدم صلاحیت‌دار به عرصه ساخت و ساز. ۵- فرهنگ سازی برای ارزش گذاری ساختمان‌ها براساس نوع و میزان مصالح مصرفی با احتساب قیمت زمین. ۶- ضرورت وجود کتاب استاندارد مصالح ساختمانی و تعریف شاخص‌های استاندارد ساختمانی در کنار سایر استانداردها. ۷- ایجاد زیرساخت و راه اندازی کارخانه‌های تولید مصالح استاندارد. ۸- تدوین نظام جامع خدمات نگهداری و راهبردی ساختمان.

وی می‌افزاید: توجه به مطالب فوق خوش‌بین‌ترین آدم‌ها هم باور نمی‌کنند کار یک شبه تمام شود باید همه دست اندرکاران ساخت وساز همت و کار مضاعف کنند و مسوولین احساس مسوولیت بیشتری بکنند تا با هموار کردن مسیر ساخت وساز براساس مقررات ملی و سایر آیین‌نامه‌ها و استفاده از مصالح استاندارد توسط نیروهای متخصص و نگهداری اصولی، ساختمان‌هایی داشته باشیم که از نسلی به نسلی یادگار بماند.

بلبلی در پایان خاطرنشان می‌کند: واقعیت این است که کشور ایران درکمربند زلزله واقع شده است. اگر امروز ما موانع را پیش و پای ساخت و ساز اصولی برداشته نشود هزینه‌های مالی و جانی پس از زلزله غیرقابل جبران خواهد بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

3 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago