عنصری قابل اتکا در شرایط تحریم (فرش دستباف)

 

فرش دستباف ایرانی را کالایی چند وجهی دانسته اند که هم باری از تاریخ و فرهنگ و هویت را بر دوش می کشد و هم توان اقتصادی، اشتغالزایی و ارزآوری خود را به رخ می کشد و ناروا نیست اگر از این گوناگونی صفات و ویژگی ها در شرایط تحریم و رویکرد اقتصاد مقاومتی بهره وافی برده شود.

الف) وجهه مناسب فرهنگی:

تحریم کنندگان و قدرتهای متخاصم تلاش می کنند تا در شرایط تحریم چهره ای نظامی، خشن و سیاست زده از ایران اسلامی برای افکار عمومی دنیا تحریم کنند و به این وسیله همکاری های اقتصادی کشورمان با دیگر ملل را تحت الشعاع قرار دهند اما فرش دستباف ایرانی با قدمت فرهنگی و هنری خود و پشتوانه غنی تاریخی و اصیلش در کنار ویژگی های اشتغالزایی و ارزآوری می تواند تلاش های بیگانگان را در این زمینه کم اثر سازد.

شاید ایجاد فشار برای نقل و انتقال ارز و ایجاد موانع متعدد در بسیاری از صنایع و رسته های اقتصادی برای افکار عمومی دنیا قابل توجیه باشد ولی مردم دنیا تحریم فرهنگ و هنر را نمی پذیرند.

ب) اشتغالزایی مناسب و کمک به اقتصاد خانوار:

هنر- صنعت فرش دستباف از دیرباز در کشور ما به عنوان شغلی فراگیر و مکمل در روستاها و شهرها رواج داشته است و هم اکنون نیز قریب به یک میلیون نفر بافنده در کشور مشغول فعالیت هستند که با احتساب دارندگان حرفه های وابسته به فرش (ریسندگی، طراحی، رنگرزی، مرمت، فروش و…) و لحاظ کردن خانواده های آنان می توان در نظر آورد که بخش عمده ای از جمعیت کشور به نوعی به فرشبافی پیوند خورده و از آن ارتزاق می کنند.

نقش این هنر- صنعت در تامین معیشت خانوارها به ویژه در روستاها و به طور خاص به هنگام خشکسالی ها و کم رونق شدن کشاورزی و دامپروری، و نیز این امکان که فرشبافی به عنوان شغل جانبی و مکمل در کنار مشاغل اصلی به اقتصاد و معیشت خانواده ها کمک می کند، اثربخشی موثری را برای این هنر- صنعت رقم زده است.

پ) اثرات غیرمستقیم در توسعه پایدار کشور:

سرمایه اندک مورد نیاز برای برپاکردن دار قالیبافی و ایجاد اشتغال ارزان و فراوان و همه گیر در این حوزه، به توسعه پایدار کشور کمک های غیرمستقیمی رسانده و می رساند. برای نمونه رونق قالیبافی در روستاها می تواند به پیشگیری از خروج روستاییان و مهاجرت آنان به شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب یاری رساند.

از طرفی ارزش افزوده بالای این هنر- صنعت با وجود سرمایه گذاری اندک، شاخصه ای قابل تاکید در دوران توجه به اقتصاد مقاومتی است.

گوناگونی و تنوع رشته ها و رسته های فرش دستباف نیز کمک می کند تا شهروندان هر یک بر اساس علاقه خود در یک حوزه همراه و یاور این حرفه شوند و طراحی، نقاشی، بافت، رفوگری، ساخت دار و ابزار و یا… را برگزینند.

از این رو نیکوست اگر دولتمردان و تصمیم گیران حوزه سیاست و اقتصاد نگاه دیگرگونی به هنر- صنعت فرش دستباف به عنوان عنصری قابل اتکا در شرایط تحریم داشته باشند.

حمید کارگر (کارشناس فرش، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سفارش قطعه در واحد فنی

نویسنده: قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی کمپانی های سازنده ماشین آلات ریسندگی نیز در…

2 روز ago

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

6 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

1 هفته ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

1 هفته ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

1 هفته ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

2 هفته ago