Categories: اخبار نساجی

غربالگری کالاهای اولویت ۹ به پایان رسید/ارز مبادله‌ای هنوز در کار نیست

 

 

معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به اتمام غربالگری کالاهای موجود در اولویت ۹ گفت: اولویت ۹ هنوز از سوی بانک مرکزی مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نشده است.

ساسان خدایی با اشاره به این‌که ثبت سفارش کالاهای اولویت ۹ آزاد بوده اما این کالاها هنوز نمی‌توانند از ارز مبادله‌ای برای واردات استفاده کنند، افزود: در صورتی که قرار باشد ثبت سفارش کالاهای اولویت ۹ نیز مانند اولویت ۱۰ متوقف شود باید بار دیگر کالاهای این اولویت غربالگری شود چرا که در این اولویت بعضا کالاهایی وجود دارد که تولید داخلی ندارند.

او در پاسخ به این سوال که تکلیف واردکنندگان کالاهای اولویت ۹ چیست؟ عنوان کرد: کالاهای این اولویت ثبت سفارش می‌شود اما فعلا بانک مرکزی این اولویت را مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نشناخته نشده است و واردکنندگان می‌توانند از ارز متقاضی مانند ارز بازار آزاد برای واردات این کالاها استفاده کنند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی در اولویت ۹ قرار دارند؟ گفت: کالاهای مصرفی که تولید داخل کفاف نیاز بازار داخلی آن‌ها را نمی‌دهند در این اولویت قرار گرفته‌اند.

در همین حال رییس مجمع واردات نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که ارز برخی از کالاهایی که در اولویت‌های ۹ گانه قرار دارند، خارج از مرکز مبادله ارزی و در بازار آزاد و صرافی‌ها تامین می‌شود.

به گفته محمدحسین برخوردار، تامین ارز برای واردات کالاهایی که در اولویت‌های ۹ گانه هستند بعضا بنا به دلایلی از طریق مرکز مبادله ارزی امکان‌پذیر نیست و واردکنندگان این کالاها برای تامین ارز موردنیاز خود به بازار آزاد و صرافی‌ها مراجعه می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چند روز پیش در پاسخ به ایسنا اعلام کرده بود که اولویت ۹ نیز مشمول دریافت ارز مبادله‌ای بوده و واردکنندگان کالاهای این اولویت می‌توانند از ارز مبادله‌ای برای واردات کالای خود استفاده کنند.

اولویت ۹ را می‌توان برزخ واقعی کالاها دانست. اولویتی که فعلا برای واردات نه ارز مرجع دریافت می‌کند و نه ارز مبادله‌ای و در عین حال هر لحظه ممکن است کالایی از اولویت ۹ به اولویت ۱۰ سقوط کند که باعث توقف ثبت سفارش آن نیز می‌شود. اگرچه رییس کل سازمان توسعه تجارت اواخر آبان ماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا از احتمال اختصاص ارز مبادله‌ای به بخشی از کالاهای اولویت ۹ و ۱۰ خبر داد.

از سوی دیگر برخی از واردکنندگان کالاهای موجود در اولویت ۹ مانند موبایل و نوت‌بوک بعضا از توقف ثبت سفارش این دسته از کالاها خبر داده‌اند. موضوعی که معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت آن را رد کرده و به ایسنا گفت که ثبت سفارش واردات خودروهای با ارزبری پایین، موبایل و نوت‌بوک آزاد است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون فهرست دقیقی از کالاهای دو اولویت ۹ و ۱۰ را منتشر نکرده است اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امسال روز ملی صادرات ارزش واردات کالاهای موجود در این دو اولویت را به ترتیب ۵.۱ و ۳.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

مهدی غضنفری این‌را هم گفته که “اگر تولیدکنندگان اولویت ۹ نیز تضمین دهند، کالا را با کیفیت بالا تولید کنند و تنظیم بازار را نیز به موقع صورت دهند، ممکن است امسال ثبت سفارش این کالاها نیز متوقف شود.”

براساس آخرین اظهارنظر رئیس سازمان توسعه تجارت اولویت ۹ شامل کالاهای نهایی بادوام و اولویت ۱۰ شامل کالاهای نهایی و مصرفی غیرضروری می‌شود. با این تعریف می‌توان کالاهایی مانند انواع خودرو، لوازم خانگی، موبایل، رایانه و اجزای آن،اسباب‌بازی، وسایل تزئینی و لوکس را در این دو اولویت قرار داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

6 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

8 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago