Categories: اخبار نساجی

غضنفری: بیشتر LC ها دیداری شدند

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تغییر شکل بیشتر LCها از یوزانس به دیداری که نیاز به منابع مالی را بیشتر کرده است، اعمال ممنوعیت برای واردات کالاهای لوکس و اولویت‌گذاری در تخصیص ارز واردات خبر داد و گفت: سقفی برای ارز واردات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری در مورد وضعیت LC‌ها عنوان کرد: یک مشکل کوچک وجود دارد که قبلا بیشتر LC‌ها یوزانس بود، یعنی پس از شش ماه پرداخت می‌شد، اما اخیرا تعداد بیشتری دیداری شده است و باید بلافاصله ۱۰۰ درصد پرداخت شود که این به منابع مالی بیشتری نیاز دارد. البته این مشکل را حل می‌کنیم.

وی در ادامه مسوول قیمت‌گذاری، توزیع، تخصیص و تامین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان را بانک مرکزی ذکر کرد و افزود: بانک مرکزی به کار خود، آگاه و آشناست و ما فقط جایی که به مشکل بر می‌خورند و وارد‌کنندگان کالاهای اساسی یا مواد اولیه به ما گزارش می‌کنند، این گزارش‌ها را در کمیته‌های پنج نفره ارز مطرح و راهکار پیدا می‌کنیم و از بانک مرکزی می‌خواهیم که به ما کمک کند.

غضنفری اضافه کرد: سیاست‌های ارزی کشور را تنها بانک مرکزی اعلام می‌کند و ما به تبع آن، آن را در حوزه‌ صادرات و واردات اعمال می‌کنیم.

وی در مورد کمیته‌ پنج نفره ارز بیان کرد: این کمیته این روزها سرگرم رصد‌کردن اجرای مصوبات قبلی خودش است و مهم‌ترین رکن این مصوبات این است که به وارد‌کنندگانی که از طریق ثبت‌سفارش می‌خواهند دست به واردات بزنند، ارز تخصیص داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خواستار آن شد که وارد‌کنندگانی که ثبت سفارش کرده‌اند و در تخصیص ارز خود مشکل دارند، به سازمان توسعه‌ تجارت ایران مراجعه کنند.

* اعمال ممنوعیت برای واردات کالاهای لوکس

غضنفری در ادامه به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه‌ دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه دارد در مورد کالایی که غیرضروری و لوکس است و مورد نیاز کشور نیست، ممنوعیت واردات را اعمال کند. این موضوع از قبل هم بود و برخی از کد‌های کالایی به این دلیل اصلا بسته شده‌اند و قفل هستند که بیشتر در راستای حمایت از تولید داخل است.

وی ادامه داد: نظر مجلس و دولت هم این بود که مسیر واردات و تخصیص ارز کالای لوکس و کالایی که به تولید داخل آسیب می‌زند، به گونه‌ای نباشد که کالای اساسی و مواد اولیه‌ را دچار مشکل کند. این از قبیل بوده و بعضی از کد‌های کالایی که بسته‌شده به این دلیل بوده است.

* اولویت‌گذاری در تخصیص ارز واردات

غضنفری در ادامه در مورد اولویت‌گذاری در تخصیص ارز بیان کرد:‌ اولویت‌گذاری در تخصیص ارز به معنای آن نیست که برخی کالاها ارز می‌گیرند و برخی ارز نمی‌گیرند. اگر کالاهایی به تشخیص سازمان توسعه‌ تجارت ایران نیازمند تخصیص فوری ارز باشند، این به بانک مرکزی اعلام می‌شود و معمولا در مورد کالاهای اساسی این اتفاق رخ‌ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: همه کالاهایی که مردم در کار تولید خود نیاز دارند، طبق تصمیم بانک مرکزی در فهرست کالاهای مجاز شمرده می‌شوند که به آن‌ها ارز تخصیص داده می‌شود.

* سقفی برای ارز واردات وجود ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به این سوال که قرار نیست برای ارز‌های وارداتی سقفی در نظر گرفته شود؟ اظهار کرد: وقتی قرار شد کالایی که وارد می‌شود با توجه به نگاه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با ارز ۱۲۲۶ تومانی قیمت‌گذاری شود و ارزش کالا هم چک شود که این ارز هم دقیقا صرف این کالا شده و در مسیر دیگری حرکت نکرده، دیگر برای خود وارد‌کنندگان صرف ندارد که بیشتر از نیاز کشور وارد‌ات داشته باشند. چون سرمایه‌ آن‌ها در گوشه‌ای انبار می‌شود و هزینه برای آن‌ها خواهد داشت و این موضوع را به‌طور اتومات، سیستم اقتصادی تنظیم خواهد کرد و ما فعلا در این زمینه سقفی نداریم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago