غیبت معنادار فرش در برنامه های دولت یازدهم و وزارت صنعت: آیا این به معنای عدم توجه دولت به فرش است؟

برنامه، اصول کلی و خط مشی دولت یازدهم در حالی منتشر شده است که در میان قریب به ۱۷۰۰۰ کلمه تشکیل دهنده ی آن حتی یکبار هم به فرش اشاره ای نشده است.

ناخوشایندتر آنکه در برنامه پیشنهادی ۴۲۰۰ کلمه ای وزیر احتمالی صنعت معدن و تجارت به عنوان وزارتخانه متولی فرش کشور نیز هیچ اشاره ای به فرش دستباف نشده است!

شاید بسیار باشند واژه هایی که مهلت آن را نیافته اند تا در میان این ۱۷۰۰۰ کلمه یا در میان آن ۴۲۰۰ کلمه جایی بیابند اما با توجه به اهمیت این کالا در صادرات غیر نفتی کشور، نقش و اهمیتی که در معیشت بیش از ۱۰ میلیون ایرانی و نیز جایگاهی که فرش دستباف بلحاظ فرهنگی در میان مردم کشورمان دارد جای نگرانی است که مبادا این امر مقدمه دور تازه ای از چالش های میان دولت و بخش خصوصی درگیر با تولید فرش دستباف بوده و در عمل نیز به بی توجهی و بی مهری دولت به این هنر صنعت ختم گردد.

شاید قالیبافی در هزاره سوم روشی معقول و عاقبت اندیشانه برای توسعه اقتصادی کشور و ارتقاء جایگاه تولید ملی و استقلال اقتصادی نباشد، که نیست. ولی مادام که زمینه های مساعد برای ایجاد مشاغل پایدار بوجود نیامده است حذف و ترد قالیبافی نه دردی را در اقتصاد دوا خواهد کرد و نه لطفی در حق مردم تلقی خواهد شد.

امیدواریم نبودن عبارت فرش در برنامه دولت و وزارتخانه متولی فرش کشور به معنای بی اعتنایی دولت یازدهم به فرش دستباف نباشد.

رئیس جمهور و مدیران ارشد و وزرای محترم دولت یازدهم خصوصا وزرا و مدیرانی که نقش مستقیم در سرنوشت فرش دستباف کشور دارند مراقب باشند که فعالان و ذینفعان این بخش بعد از سالها بی مهری و خصوصا فشارهای طاقت شکن سالهای اخیر انتظارات متعددی از دولت دارند که به عنوان مطالبات اساسی این بخش برای آن هزینه های سنگینی پرداخته و غالبا بصورتی یکجانبه همواره درصدد کمک و همراهی با طرح ها و برنامه های ارایه شده از سوی دولت بوده اند. اقدامی که در اکثر موارد نتیجه ای جز دلسردی برایشان به همراه نداشته است.

 

منبع: کارپتور

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

1 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago