فرشبافان ازتولیدکنندگان محصولات خاص در کشور محسوب می شوند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرشبافان از تولیدکنندگان محصولات صادرات محور و خاص در کشور به شمار می آیند.

محسن علیمردانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: باید از فرشبافان که اغلب آنان از میان اقشار محروم هستند، حمایت های لازم صورت می گیرد.

وی گفت: در صورتی که در حوزه آموزش، ساماندهی و پرداخت تسهیلات با برنامه ریزی و کار کارشناسی برای فرشبافان صورت بگیرد، می توان به بهره وری بالایی در صادرات این محصول و افزایش درآمد تولیدکنندگان وبافندگان رسید.

علیمردانی اظهار کرد: متاسفانه بهره وری در اغلب زمینه ها در سطح کشور، پایین است و وضعیت بافندگان فرش نیز از این مقوله جدا نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در صورتی که بتوان نقشه های مناسب و مواد اولیه با کیفیت برای بافت فرش را در اختیار تمام بافندگان وتولیدکنندگان قرار داد، می توان زمینه افزایش درآمد آنان را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی فرشبافان هستند که با دسترسی به طرح و مواد اولیه مناسب می توانند به سودی چندین برابری بافنده ای دست یابند که فرش دیگری را با طرح و ماده اولیه متفاوت می بافد.

علیمردانی بر لزوم ساماندهی چنین وضعیتی در میان فرشبافان از سوی متولیان دولتی تاکید کرد و ساماندهی و بهبود شرایط این عرصه را زمینه ساز توسعه صادرات فرش برشمرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، گفت: نخستین کاری که اتحادیه فرشبافان باید در برنامه خود مد نظر قرار دهد، آموزش بافندگان، ساماندهی خرید و فروش و افزایش بهره وری در این حوزه است.

وی افزود: در اغلب موارد بیشترین سودی که از خرید و فروش فرش دستبافت حاصل می شود، برای دلالان و واسطه ها است و بافنده سود چندانی از این مسیر کسب نمی کند.

علیمردانی بر لزوم تقسیم عادلانه سود حاصل از تولید میان تولیدکننده و واسطه تاکید کرد و دستیابی به سود چندین برابری دلالان نسبت به تولیدکنندگان را یکی از معضلات این بخش خواند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: می توان با تزریق تسهیلات هدفمند زمینه ساماندهی و بهبود معیشت فرشبافان را فراهم و با نظارت بر هزینه کرد این تسهیلات در محل مناسب، به نتایج مطلوب دست یافت.

وی ادامه داد: مسوولان و متولیان این بخش باید عملکرد و وضعیت فرشبافان را به خوبی رصد، مشکلات موجود را شناسایی و برای برطرف سازی آنها برنامه ریزی کنند.

علیمردانی تاکید کرد: مجلس نهم حمایت از اقشار ضعیف جامعه را بارها در عمل نشان داده و به حتم از طرح حمایت از بافندگان فرش استقبال می کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago