فرش ایرانی به لحاظ هزینه تمام شده در ردیف دوم بازار جهانی قرار دارد

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی فرش آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بالا بودن هزینه مواد اولیه و دستمزد نیروی انسانی فرش تولید شده ایرانی با بالا بودن هزینه تمام شده در بازارهای جهانی، به رغم کیفیت بالای آن در ردیف دوم قرار گرفته و در حال حاضر فرش چینی رقیب فرش ایران است.

محمود خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور تعاونی های فرش آذربایجان شرقی در نمایشگاه های کشورهای خارجی گفت: فرش ایران در نمایشگاه های خارجی کشورهای ترکیه، قطر، کویت، تایلند، دبی و هندوستان شرکت داشته است.

وی افزود: رقبای خارجی از جمله کشور چین با توجه به اینکه از تسهیلات، مواد اولیه و نیروی انسانی با دست مزد کم برخوردارند هزینه تمام شده تولیدات فرش آنها یک سوم هزینه های تمام شده کشور ما است.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی فرش آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه فرش ایران در کشورهای دیگر گفت: با توجه به اینکه قیمت تمام شده فرش های چین پایین تر از فرش های ایرانی است اما فرش ایرانی به لحاظ برخورداری از کیفیت بالای فرش رتبه اول جهانی را در فرش دارد.

خدایی ادامه داد: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده فرش ایرانی کیفیت فدای هزینه های تولیدی می شود.

وی از متولیان امر خواستار شد تا با در اختیار گذاشتن تسهیلات ویژه برای بافندگان فرش، تامین مواد اولیه و بیمه قالیبافان، از تولیدات آنها حمایت کند.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی فرش استان امنیت شغلی قالیبافان یکی از مهم ترین مشکلات آنها دانست و گفت: امنیت شغلی نظارت بر قالیبافان نظارت بر بافندگان است که تنها از طریق اتحادیه ها است.

خدایی اضافه کرد: دستمزد قالیبافان با بالا بودن تورم افزایش می یابد و برای حل این مشکل اگر وام های بلند مدت با درصد بهره ای کم در اختیار تولیدکننده های فرش قرار گیرد می تواند راه چاره ای برای مقابله با این مشکل باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: اکثر تولیدکننده های فرش با توجه به بالا بودن هزینه دستمزد قالیبافان مجبور به فروش فرش ناتمام به واسطه گران می شوند و این مشکل تهدیدی برای ادامه تولید فرش در استان به شمار می رود.

خدایی ادامه داد: اتحادیه شرکت های تعاونی فرش استان برای حمایت از تولیدکننده ها به صورت امانی فرش ها را خریداری می کند و پس از فروش هزینه حاصله را به آنها پرداخت می کند.

وی آموزش قالیبافان را یکی از مهم ترین فعالیت های این اتحادیه دانست و افزود: از سال گذشته با توافق نامه ای که بین سازمان فنی حرفه ای استان صورت گرفته است آموزشگاهی مشترک برای آموزش قالیبافان صورت گرفته است که ثبت نام کننده ها پس از ۲۸ ساعت آموزش تکنیکی و دریافت گواهی برای بیمه شدن به بیمه قالیبافان معرفی می شوند.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی فرش استان در پاسخ به این که با توجه به پیشرفت های اخیر در صنعت فرش اکثر طرح های پوستر با طرح های کامپیوتری جایگزین شده است گفت: با پیشرفت تکنولوژی در صنعت فرش طراحی فرش ها به صورت کامپیوتری انجام شده و طرح های پوستری رو به فراموشی است.

خدایی اضافه کرد: قالیبافان برای حفظ طرح پوستر باید در این زمینه نیز فرش هایی به بازار ارائه دهند تا این طرح های قدیمی فراموش نشود.

وی با اشاره به اهمیت طرح های پوستری فرش ها گفت: طرح های پوستری با ذهن و تصویر کاری تهیه می شود و به لحاظ دستی کار کردن ارزش آن بیش تر از طرح های کامپیوتری امروزه است.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی فرش آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۲۸ تعاونی با هفت هزار نفر عضو اعضای تعاونی ها در سطح استان هستند و پس از تبریز ،شهرستان های مراغه، بناب، ملکان، شبستر، مرند، اهر، ورزقان و هریس بیش ترین فعالیت ها را در صنعت فرش دارند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

15 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

16 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago