فرش ایرانی می تواند برند ملی باشد

 

حمید کارگر در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر پیش از این مفهوم ˈبرندˈ به حوزه اقتصاد محصور می شد، امروز در برگیرنده فرهنگ، تاریخ، هنر، سیاست، اخلاق و همه حوزه های هویتی یک کشور است و از این رو انتخاب و ترویج و تبلیغ ˈبرند ملیˈ نیازمند هوشمندی و دقت نظر است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت های مناسب پیش رو از جمله حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی برزیل گفت: جام جهانی برزیل فرصتی نادر و ارزشمند است، چرا که در این رقابت ها چه برنده باشیم، چه بازنده، ۲۷۰ دقیقه در برابر چشم جهانیان هستیم و باید این مجال را قدر بشناسیم و برایش تدبیر کنیم.

وی با انتقاد از مطرح شدن یوزپلنگ آسیایی به عنوان برند و پیشنهاد درج آن روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: بی گمان جام جهانی فوتبال در سال آینده مجالی فراخ و پر اهمیت برای تبلیغ و معرفی داشته های کشورهای حاضر در این رقابت هاست و هزاران هزار عکس و فیلم و خبر از این رویداد منتشر خواهد شد و ایران نیز با کمینه حضور در سه بازی، فرصتی مطلوب برای نمایش چهره ای شاخص از خود دارد.‏

به گفته کارگر، حضور در این رخداد و فرصت ارزشمند نیازمند دور اندیشی، تدبیر و برنامه ریزی است که می توان از این فرصت برای ترمیم چهره جهانی کشورمان و ساخت برندی نیکو بهره برد و بسنده کردن به پیشنهاد اتفاقی رییس فیفا برای مطرح کردن یوزپلنگ به عنوان نماد ایران مطلوب نیست.وی با اشاره به انجام جنگ روانی دایمی علیه ایران در دیپلماسی رسانه ای بیگانگان و بدخواهان و فعال بودن پروژه هایی همچون ˈایران هراسیˈ گفت: فرش ایرانی که حضور زنان و مردان هنرمند ایران زمین و روح مهربان آنان را به رخ می کشد، می تواند تلطیف کننده این فضای سنگین روانی به نفع کشورمان باشد و با سخن گفتن از پیشنیه هنری و فرهنگی مردم این سرزمین سفیری شایسته برای ایران زمین تلقی شود که این بسیار زیبنده تر از چنگ و دندان پلنگ آسیایی است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه، برند و نماد یک کشور باید معرفی کننده وجوه فکری، فرهنگی، هنری و هویتی مردم آن کشور باشد و مخاطب خارجی در رویارویی با آن نماد، قادر به برقراری ارتباط باشد افزود: فرش ایرانی که در طول تاریخی چند هزار ساله با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان عجین شده و تجلی گاه هنر مردم این سرزمین بوده است و نیز در آن سوی مرزها به عنوان سفیر فرهنگی و هنری این سرزمین ایفای نقش کرده، شایسته خوانده شدن به عنوان نماد ملی ایران است.

وی ادامه داد: نماد و برند یک کشور الزامات و ویژگی هایی دارد که نمی توان به آسانی آن را به هر صفت، فرد و یا کالایی نسبت داد و بخشی از این ویژگی ها، جذابیت، مطلوبیت و دوام و بقای آن در طول تاریخ است و اینکه آن شاخصه، وجه تمایز و شناساننده کشور نسبت به دیگر کشورها باشد و از این منظر است که فرش ایرانی در افکار عمومی جهان محبوبیت و مطلوبیت مناسبی دارد و یکی از وجوه تمایز ما با دیگران است.

کارگر با تاکید مکرر بر بهره گیری از فرصت حضور در جام جهانی برزیل از زوایای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی گفت: این فرصت افزون بر ساخت و نمایش چهره عمومی کشور، می تواند بهانه و مقدمه ای برای جذب و پذیرش گردشگران و رونق بخشیدن به اقتصاد و تجارت کشور باشد و از این منظر نیز فرش ایرانی هم در تلطیف چهره ایران در افکار عمومی جهان و هم در رونق بخشیدن به اقتصاد و صادرات کشور جایگاهی ارزنده دارد.‏

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سفارش قطعه در واحد فنی

نویسنده: قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی کمپانی های سازنده ماشین آلات ریسندگی نیز در…

2 ساعت ago

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

4 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

5 روز ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

6 روز ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

6 روز ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

1 هفته ago