فرش کهگیلویه و بویراحمد برندسازی می‌شود/ بافت ۲۰۰۰ متر گبه

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مقدمات برندسازی فرش استان انجام می‌شود.

داریوش دیودیده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: نشست خوبی به اتفاق استاندار کهگیلویه و بویراحمد با مسئول مرکز ملی فرش ایران در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی فرش ایران داشتیم.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این نشست دغدغه‌های خود در خصوص فرش استان کهگیلویه و بویراحمد را بیان کردیم که قرار بر این شد جلسات ما با مسئولان مرکز ملی فرش ایران ادامه داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: فرش کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز به عنوان یک فرش شناخته شده در کشور همواره مدنظر بوده است و اکنون در صنعت فرش استان تعداد دو هزار نفر مشتغل در با این صنعت داریم که یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها بیمه شده هستند.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید ظرفیت‌های بالقوه استانی را به فعل درآوریم، افزود: برای این کار وظیفه مسئولان به‌خصوص در شرکت فرش استان این است که زنجیره این صنعت را حفظ کرده تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

دیودیده این زنجیره را شامل مدرسین آموزش‌دهنده در صنعت فرش، بافندگان، مسئولان اجرایی، صادرکنندگان و سایر افراد مرتبط دانست و گفت: تأکید استاندار بر این است که قبل از هر چیز باید آموزش‌های نوین به افراد حاضر در این صنعت داده شود و در وهله بعد فرش استان برای صادرات برندسازی شود.

وی از وجود سه نمونه طرح فرش در استان خبر داد و افزود: سه نمونه طرح حیوانی، ترنجی و طرح ذهنی از جمله طرح‌هایی است که در قالی استان دیده می‌شود و نیاز به حمایت دارد.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اهتمام استاندار برای معرفی هر چه بیشتر فرش کهگیلویه و بویراحمد را قابل تحسین دانست و گفت: امسال و تا این زمان ۵۵۰ متر مربع فرش در استان بافته شده که ۲۵۰ متر مربع آن توسط شرکت فرش خریداری شده است.

وی گبه را نیز در زمره فرش دانست و گفت: گلیم و جاجیم و سایر دست‌بافته‌ها مربوط به صنایع دستی است اما قالی و گبه در زمره فرش به‌شمار می‌رود که در سال گذشته دو هزار متر گبه در استان بافته شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago