Categories: اخبار نساجی

فرصتی برای نفوذ مواد غذایی ایران به بازار پررونق حاشیه خلیج فارس ازطریق قطر

جشنواره فروش مواد غذایی ایرانی در قطر
فرصتی برای نفوذ مواد غذایی ایران به بازار پررونق حاشیه خلیج فارس ازطریق قطر

برای نخستین بار در تاریخ صادرات مواد غذایی ایران، بخش خصوصی برآن است تا با برپایی نخستین جشنواره فروش مواد غذایی که از سی ام خردادماه به مدت پنج روز در دوحه پایتخت قطر برگزار می شود ، این کشور را به پایگاه صادرات مواد غذایی به منطقه خلیج فارس تبدیل کند.

به گزارش روابط عمومی کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران، دبیرکل کانون درنشستی با خبرنگاران ، بازار مصرف ۲.۵ میلیارد دلاری مواد غذایی قطر را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به نزدیکی این کشور به ایران می توان مواد غذایی آن را تامین کرد.

ابوالحسن خلیلی، با بیان اینکه رقم ۸۴ میلیون دلاری مبادلات تهران و دوحه نسبت به میزان ۲۵ میلیارد دلاری واردات قطر در سال گذشته اندک است ، ابراز امیدواری کرد این جشنواره در ارتقا میزان مبادلات تاثیرمثبتی برجای گذارد .

وی از گوشت ، سبزیجات ، فرآورده های غذایی ، آبزیان ، برنج ، روغن های خوراکی ، میوه و خشکبار ، سس و غیره بعنوان اقلام عمده واردات قطر نام برد.دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ،فضای اختصاص یافته به این نمایشگاه را یکهزار و ۵۰۰ متر مربع عنوان کرد و گفت : یکی از ویژگی های این نمایشگاه برگزاری آن در آستانه ماه مبارک رمضان است و در کشورهای اسلامی خصوصا منطقه با توجه به مصرف فزاینده ، اقلام این ماه خریداری می شود .

خلیلی، معتقداست جمعیت هفت میلیون نفری و درآمد بالای سرانه مردم قطر یکی از امتیازات این کشور برای بازار ایران محسوب می شود و از طرفی سابقه خوش محصولات غذایی به قطر این امکان را می دهد که شرکت های جدید با توجه به خوشنامی در این کشور حضور یابند .

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از شرکت های بزرگ ایرانی در قطر نمایندگانی دارند افزود: تاکنون۳۰ شرکت صنایع غذایی برای حضور در این جشنواره آمادگی خود را اعلام و پنج شرکت بزرگ نیز حضور خود را قطعی کرده اند.وی ادامه داد: تبلیغات گسترده برای جذب بازدیدکنندگان و اعطای تندیس طلایه داران صادرات صنایع غذایی ایران به شرکت کنندگان از تسهیلات این جشنواره است.

خلیلی، درآمد سرانه بالای قطری ها در کنار اشتراکات فراوان دو کشور و استفاده از ظرفیت های قطر برای صادرات مجدد به کشورهای منطقه را از فرصت های پیش روی صنایع غذایی کشورمان برای صادرات دانست و گفت: با همکاری وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در دوحه رایزنی های متعددی در این باره با تجار و بازرگانان این کشور نیز صورت گرفته است و این اقدامات ادامه دارد .

وی افزود: در این نمایشگاه و جشنواره کالاهای با کیفیت و صاحب برند ایرانی عرضه می شود و در حاشیه آن برنامه هایی از قبیل اجرای موسیقی سنتی و طبخ غذاهای ایرانی پیش بینی شده است.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران ،همچنین اعلام نمود که کلیه کارهای مربوط به حمل کالا ، ترخیص و … برای شرکت کنندگان این جشنواره انجام شده و این جشنواره مجال مناسبی برای محک این بازار به خصوص در آستانه ماه مبارک رمضان است.قطر کشوری در منطقه خاورمیانه و بخش جنوبی خلیج فارس و عمدتا محصور در آب است ، تنها مرز خاکی این کشوربا عربستان به طول ۶۰ کیلومتر می باشد ، مساحت این کشور ۱۱ هزار و ۴۳۶ کیلومتر مربع است .

تولید ناخالص داخلی قطر در سال ۲۰۱۰ میلادی ، ۱۵۰.۶ میلیارد دلار و درآمد سرانه ۱۷۹این کشور هزار دلار اعلام شده است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago