Categories: مد و پوشاک

فرهنگ پوشش کودکان‌ مان به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد

همیشه در فراخوان جشنواره‌ها جای خالی یک بخش به چشم می‌خورد آن هم بخش کودک است که خوشبختانه جشنواره مد و لباس امسال این جای خالی را پر کرد.
مریم روح‌زاده یکی از طراحان منتخب در دومین جشنواره مد و لباس فجر در این باره گفت: چند سال پیش یعنی زمانی که من دانشجو بودم محور فعالیتم بخش کودک بود. اساتیدم زمانی که علاقه‌ام را می‌دیدند و این علاقه را در کنار کیفیت کارم قرار می‌دادند تشویقم می‌کردند که این شاخه از طراحی را ادامه دهم و آن را به جایی برسانم.

وی ادامه داد: من هم سعی کردم کاملا علمی و آکادمیک به این شاخه از هنر طراحی بپردازم و اگر قرار است کاری انجام دهم در آن به نیازهای کودک هم توجه کنم. رنگ، سایز تنوع و راحتی لباس کودک نیاز سنجی شده بود و من کارهایم را بر این مبنا انجام می‌دادم. اما از آن‌ جایی که این شاخه از هنر در کشور ما مهجور باقی مانده کم کم ذوق اولیه‌ام را از دست دادم و به طراحی لباس بزرگسالان روی آوردم.

وی افزود: طرحی هم که امسال به جشنواره ارائه دادم و رتبه آورد یادگاری است از همان روزها. این طرح یک لباس است که هر زمان که بخواهیم تغییر کاربری می‌دهد و به اسباب بازی تبدیل می‌شود. طرح من رتبه سوم در بخش کودک را آورد اما چیزی که مرا متعجب کرد این بود که کسی نتوانست رتبه اول و دوم این بخش را کسب کند. حتی با صرف نظر از اینکه طرح من حتی در دنیا نظیری ندارد از این متعجب شدم که حالا که در این بخش کس دیگری کار شاخصی ارائه نکرده دیگر چرا طرحم را به عنوان طرح اول انتخاب نکردند.

این هنرمند با اشاره به محدود بودن بخش کودک در دومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: کارهایی که در بخش کودک ارائه شد خیلی کم بود و این باعث شده بود قوت بخش‌های دیگر جشنواره بر این بخش چیره شود. بنا بر این بازدید کنندگان جشنواره غالبا متوجه بخش کودک نشده بودند و این ما را بسیار ناراحت کرده بود. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که در این بخش بسیار روی کارها سخت‌گیری شده بود و از ورود آثاری که حروف و اعداد انگلیسی روی آن‌ها نگارش شده جلوگیری شده بود و این بسیار حرکت خوبی است. اما با این وجود نمی‌شود مهجور بودن این بخش را نادیده گرفت.ما باید به این نکته توجه کنیم که کودکان نسل آینده ما هستند و باید برای البسه آن‌ها انرژی و وقت و سرمایه بیشتری بگذاریم.

این طراح برگزیده در پایان تصریح کرد: با تمام این‌ها همیشه در فراخوان جشنواره‌هایی که با این سبک و سیاق برگزار می‌شد جای خالی یک بخش به چشم می‌خورد آن هم بخش کودک بود. خوشبختانه جشنواره امسال این جای خالی را پر کرد. امیدوارم نواقص این بخش به زودی برطرف شود و ما در جشنواره سال آینده یک بخش کودک پربار داشته باشیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago