فروش فرش چینی و هندی به نام فرش ایرانی

 

 

اسماعیل قادری با بیان اینکه تنها برندسازی محصولات دستی ایران کالایی که جایگاه وقعی خود را در دنیا پیدا کرده فرش دستباف است، اظهار کرد: اما این عرصه هم نتوانسته در یک چارچوب مشخصی در بازار عرض اندام کند. می‌بینیم برخی کشورها مانند چین و هند فرش تولیدی خود را با نام فرش ایرانی در بازار می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: البته این نشان می‌دهد فرش ایران در بازار جهانی به عنوان یک صنعت رسمی جایگاه خاص خود را پیدا کرده و برند شناخته شده‌ای است. اما باید اقداماتی در بازار صورت گیرد تا این کشورها نتوانند از روی این فرش‌ها کپی کنند و تقلب کنند.

قادری افزود: صنعت فرش جایگاه خوبی را در بازارهای جهانی دارد اما در بین باقی صنایع ایران و در داخل کشور جایگاه کمتر شناخته‌ شده‌ای را دارد. متاسفانه صنایع دستی ایران در برندسازی ضعیف عمل کرده و در دنیای تجارت نتوانسته بازاریابی قوی از خود نشان دهد.

رئیس مرکز مطالعات گردشگری در پاسخ به این سوال که صنایع دستی ایران در فضای مجازی و بازارهای آنلاین تا چه میزان مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و خرید و فروش می‌شوند، گفت: برخی سایت‌ها فروش اینترنتی صنایع دستی را رایج کرده‌اند اما در حوزه صنایع دستی معمولا گردشگران به دنبال خرید حضوری صنایع دستی هستند و بالطبع این خرید و فروش‌ها از طریق حضوری معنا پیدا می‌کند و متقاضی بیشتر دوست دارد از تمامی محصولات صنایع دستی دیدن کند و بعد انتخاب کند. از طرفی زمانی فروش اینترنتی معنا پیدا می‌کند که صنایع دستی به یکی از ضرورت‌ها، ابزارهای مورد نیاز و وسایل روزمره زندگی مردم تبدیل شوند. آن زمان اگر نیازمندی ما محصولات دست‌ساز باشد، باید به سایت‌های فروش رجوع کنیم و محصولات‌مان را برای خرید انتخاب کنیم. اما چون هنوز مردم صنایع دستی را به عنوان یک کالای ضروری نگاه نمی‌کنند، هنوز بازارهای آنلاین فروش جایگاه مناسبی را در اذهان عمومی پیدا نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری با صنایع دستی رابطه مستقیم دارد، وجود کارگاه‌هایی در نقاط مختلف کشور را موثر است زیرا در این صورت گردشگر نحوه ساخت صنایع دستی را می‌ببیند و انگیزه خرید پیدا می‌کند، بیان کرد: در صنعت گردشگری، مبحثی با عنوان گردشگری خلاق داریم که در این فصل از گردشگری یکی از شیوه‌ها بازدید از همین کارگاه‌های صنایع دستی پیشنهاد شده است. گردشگر در حین تماشای نزدیک از یک کارگاه صنایع دستی در ساخت این محصول مشارکت می‌کند و همین باعث می‌شود گردشگران به خرید محصولات دستی ترغیب شوند. در برخی اوقات گردشگر می‌تواند پشت چرخ سفالگری بنشیند و محصول سفالی را به همراه تولیدکننده یا به تنهایی بسازد و این بسیار لدت بخش است.

قادری در پایان گفت: همین اقدامات باعث جذابیت صنایع دستی می‌شود و به نظر می‌رسد یکی از کارهای اساسی که باید در حوزه گردشگری انجام شود، گشایش درهای کارگاه‌ها و تولیدی‌های صنایع دستی رو به گردشگران است تا مسافران از نزدیک این محیط‌ها را ببینند. زمانی که گردشگر از نزدیک فرآیند تولید ساخت صنایع دستی را می‌بیند و در آن مشارکت می‌کند بیشتر علاقمند به این حوزه می‌شود و به خرید محصولات دست‌ساز ترغیب می‌شود.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

5 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

5 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

6 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

6 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

6 روز ago