Categories: اخبار نساجی

فریب دادن مشتریان ایرانی با سوء استفاده از برندهای خارجی

عضو هیات علمی و ارزیابی مرکز مطالعات برند با اشاره به اینکه سوء استفاده از برندهای مطرح خارجی در بازار ایران فریبکاری آشکار مشتریان محسوب می شود، گفت: متاسفانه برخی فعالان اقتصادی در داخل به صورت غیر قانونی از برندهای خارجی برای فروش محصولاتشان استفاده می کنند.

نجم الدین فرخ یار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: استفاده از برندهای خارجی به دو شکل انجام می شود. شکل قانونی آن این است که یک شرکت نمایندگی یک برند معروف را در اختیار گیرد و با پرداخت مبلغی محصولات آن برند را بفروشد.

وی افزود: در ایران می توان به برندهای مختلف کره یی اشاره کرد که دارای نمایندگی هستند و به صورت قانونی از برندهای اصلی برای فروش محصولات کره یی در بازار ایران استفاده می کنند. در شکل دیگر برخی برندهای معروف، بیلبوردها و اماکن عمومی مانند سردر برخی مغاره ها و فروشگاهها را کرایه می کنند تا برند خود را تبلیغ کنند که این کار منع اخلاقی و قانونی ندارد.

او در عین حال با اشاره به این که قانون در برخی موارد، تبلیغات را در برخی اماکن ممنوع کرده است، افزود: به عنوان مثال هیچ خودروی شخصی نمی تواند روی بدنه اش تبلیغ داشته باشد. البته شاهد این هستیم که این قانون نیز در برخی موارد نادیده گرفته می شود. به عنوان مثال در مراسم مذهبی تابلو نوشته هایی روی برخی وسایل شخصی نصب می شود.

فرخ یار با بیان این که برندها باید هر ۱۰ سال یکبار از نظر قانونی در اداره ثبت شرکتها حقوق خود را تمدید کنند، افزود: اگر این مدت زمان گذشته و حقوق برند تمدید نشود، فرد دیگری می تواند آن برند را خریداری کند.

وی با اشاره به این که برندها دارای ارزش اقتصادی و حقوقی هستند، افزود: زمانی که شرکتها در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار می گیرند می توانند برند خود را بفروشند.

وی گفت: ایران به دلیل این که قوانین جهانی مربوط به کپی رایت را امضا نکرده، معمولا در مورد بهره برداری از برندهای خارجی نیز دارای بهم ریختگی های قانونی زیادی است و بسیاری از موارد قانونی در این زمینه رعایت نمی شود.

این کارشناس طراح و گرافیک تاکید کرد: قانون مولفین و مصنفین در ایران مربوط به سال ۱۳۴۲ بوده و از آن تا زمان تاکنون تغییر نکرده است. درایران کمتر به حقوق طراحان و ایده پردازان اهمیت داده می شود و این در حالی است که در قراردادهای خارجی برای طراحان به تعداد تکثیری که از روی طرح آنان می شود، درصدی به آنان تعلق می گیرد.

عضو هیئت علمی و ارزیابی مرکز مطالعات برند اضافه کرد: در ایران در بحث برند شاهد به هم ریختگی های زیادی هستیم و در این بین برخی نیز از برندهای خارجی برای فروش محصولات خود در بازار سوءاستفاده می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال سوءاستفاده کنندگان، شکل ظاهری یک برند مطرح را اندکی تغییر داده و بعد محصول خود را تحت آن برند تقلبی روانه بازار می کنند و مصرف کنندگان نیز فریب این دروغ را می خورند.

به گزارش ایسنا، طی چند روز اخیر برخی از رسانه ها از راه اندازی نخستین نمایندگی KFC آمریکا در ایران و در شهر کرج خبر داده بودند. این در حالی بود که یکی از شبکه های خبری خارجی نیز اعلام کرد که KFC طی بیانیه ای هرگونه خبر راه اندازی نخستین شعبه اش را در ایران تکذیب کرده است. این شرکت آمریکایی همچنین تاکید کرد که از سوء استفاده کنندگان از برند این شرکت شکایت خواهد کرد.

از سوی دیگر ابوالحسن خلیلی ـ دبیر کل کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ایران، نیز به ایسنا گفت که طبق اطلاعات موجود در حال حاضر هیچ شرکت صنایع غذایی آمریکایی در ایران نمایندگی ندارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود. واحد تولید در واقع در راس…

1 ساعت ago

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago