Categories: اخبار نساجی

فهرست جدید اولویت بندی واردات کالا اعلام شد

 

رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست جدید اولویت های ۱۰گانه واردات کالا را اعلام کرد.

حمید صافدل در گفت وگو با خبرگزاری ها اظهار داشت: در فهرست جدید کماکان اولویت های ۱ و ۲ کالایی شامل کالاهای اساسی نظیر گندم، جو، گوشت قرمز، دارو و مواد اولیه دارو ارز مرجع (۱۲۲۶ تومانی) می گیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در اولویت سوم کالایی نیز مواد پایه تولید صنعتی، مواد اولیه کشاورزی، نژادهای مولد دامی، اقلام پایه حوزه صنعت و فلزات و نیز پتروشیمی قرار گرفته اند؛ ضمن اینکه در اولویت چهارم نیز مواد اولیه هیدروکربورها، رنگرزی و سنگسازی، مرکب های چاپ، انواع محصولات فیلم و زینگ، به صورت متمرکز قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: گروه پنجم این اولویت بندی را مواد و قطعات واسطه ای -به ویژه کالاهایی که از جنس مواد اولیه هستند- در بر می گیرد؛ همچنین اولویت شش نیز شامل قطعات و اجزای منفصله خودرو و CKD و SKD قرار گرفته اند.

صافدل، گروه هفت اولویت های کالایی را شامل کالاهای نیمه ساخته و مونتاژ دانست و گفت: همچنین گروه هشتم نیز شامل کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات صنعتی با ترکیب ساخته شده، می باشد؛ در این میان باید توجه داشت که در گروه ۹ و ۱۰ نیز عمدتاً کالاهای نهایی با دوام و نیز کالاهای مصرفی غیرضروری قرار گرفته اند.

وی از توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ خبر داد و گفت: ثبت سفارش این کالاها که عمدتاً کالاهای غیرضروری هستند همچنان ممنوع است و البته در مورد برخی از اقلام آن که تولید داخلی ندارند و یا تولید داخلی کفاف نیاز را نمی دهد، کار در حال بررسی است و هنوز جمع بندی نهایی صورت نگرفته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: مبنای اولویت بندی ها براساس ترکیبی از شدت نیاز و توان تولید بازار داخلی و ترکیبی از سلسله مراتب ماده اولیه، قطعه کالای نیمه ساخته و نهایتاً کالای ساخته شده و ماشین آلات سرمایه ای خط تولید پلکانی است.

صافدل با تأکید بر اینکه اولویت بندی جدید که براساس غربالگری و کار کارشناسی صورت گرفته است، نسبت به فهرست های قبلی ۸۰ درصد ثابت بوده است، اما در برخی از گروه های کالایی که در اولویت های پایین تر قرار داشتند، تشخیص کمیته کارشناسی بر این بود که به اولویت های بالاتر منتقل شوند.

وی اظهار داشت: در این میان، با توجه به اینکه ترکیب گروه ۱ و ۲ کالایی تغییراتی نداشته است، بنابراین می توان گفت که نگاه دولت در این غربالگری، فراهم کردن شرایط بهتر برای فعالان اقتصادی بوده است و نگاه اصلی، تأمین ارز نیست، چرا که اولویت ۳ به بعد همگی ارز در اتاق مبادلات ارزی دریافت می کنند و گروه هشتم نیز به بانک مرکزی برای اختصاص ارز در مرکز مبادلات ارزی معرفی شده اند.

البته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به مهر گفت: هنوز جمع بندی نهایی بر سر برداشتن ممنوعیت واردات برخی از کالاها صورت نگرفته است و امیدواریم در روزهای آینده بتوان این جمع بندی را با کار کارشناسی دقیقی که صورت گرفته است، اعلام کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسش ایرنا نیز مبنی بر اینکه به تازگی اعلام شده که لوازم خانگی از فهرست ممنوعیت های وارداتی خارج شده است، گفت: ثبت سفارش واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است.

وی درباره برداشت برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه همزمان با شروع تخصیص ارز به گروه کالایی ۸، لوازم خانگی نیز ثبت سفارش می شود، گفت: برخی براساس تقسیم بندی گروه کالایی ۸، با ارتباط دادن این گروه با لوازم خانگی، این گونه برداشت کرده بودند که لوازم خانگی در این گروه قرار می گیرد، حال آنکه این گونه نیست.صافدل تأکید کرد: در بخش لوازم خانگی فقط امکان ثبت سفارش اقلامی چون کولرهای گازی با تفکیک صورت گرفته، کماکان با روش قبلی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات امکان پذیر است و ثبت سفارش سایر اقلام ممنوع است.

وی افزود: در گروه هشتم بخشی از ماشین آلات که به تازگی ذکر شده قرار دارد و در این گروه فقط ماشین لباسشویی غیرخانگی که با نوع خانگی آن متفاوت است، قرار گرفته است.

صافدل در عین حال به ایسنا گفت: ممکن است پس از تأمین ارز مورد نیاز برای اولویت های سوم تا هشتم بخشی از کالاهای اولویت ۹ و ۱۰ نیز مشمول دریافت ارز مبادله ای شوند، گرچه این اقدام منوط به تأمین ارز آن از سوی مرکز مبادله ارزی و بانک مرکزی است.

گفتنی است اولویت نهم شامل تخم پرندگان، ادویه جات، کاغذسیگار و کالاهایی از این دست و اولویت دهم شامل سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان و لباس است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago