Categories: اخبار نساجی

قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرا می‌کنیم

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح عملکرد ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار در دنیا، گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرا می‌کنیم.

بهروز علیشیری ظهر روز گذشته در یک نشست خبری شاخص کسب و کار را مهمترین شاخص توسعه کشور دانست و گفت: مجموعه ای از عوامل اقتصادی که در شکل گیری تا تولید و بلوغ یک بنگاه اقتصادی تاثیرگذار است، فضای کسب و کار نام دارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه از سال ۲۰۱۰ رتبه کل ایران در کشورها ۱۳۷ بود که در ۲۰۱۱ به ۱۲۹ رسید، اظهارداشت: متاسفانه دوباره رتبه کل ایران به لحاظ فضای کسب و کار در سال ۲۰۱۲ به ۱۴۴رسید که نشان می دهد نسبت به سال ۲۰۱۰ هفت پله سقوط کردیم.

علیشیری با تاکید بر اینکه در بخش شروع کسب و کار در کشورمان از رتبه ۴۸ جهانی سال ۲۰۱۰ به ۵۳ در ۲۰۱۲ نزول کردیم، گفت: در بخش اخذ مجوزهای فضای کسب و کار نیز ایران در سال ۲۰۱۰ رتبه ۱۴۱ جهان را داشت که در سال ۲۰۱۲ نیز در این بخش نزول کردیم و به ۱۶۴ رسیدیم.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: در بخش نقل و انتقال اموال در سال ۲۰۱۰ ایران رتبه ۱۵۳ جهان را در اختیار داشت که در سال ۲۰۱۲ این رتبه به ۱۶۳ رسید، البته در بخش اخذ اعتبارات که مربوط به بانک مرکزی است، رتبه ایران از ۱۱۳ سال ۲۰۱۰ به ۹۸ در ۲۰۱۲ بهبود پیدا کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در شاخص پرداخت مالیات ایران از رتبه ۱۱۷ سال ۲۰۱۰ به ۱۲۶ سال ۲۰۱۲ نزول یافت و در ورشکستگی بنگاهها نیز از رتبه ۱۰۹ سال ۲۰۱۰ به ۱۱۷ در ۲۰۱۲ رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: جایگاه ایران در منطقه در سال ۹۰ به ۱۵ رسید. این رتبه در سال ۸۷ ، ۱۷ ، سال ۸۹ نیز ۱۳ و سال ۸۸ هم ۱۵ بوده است.

علیشیری با اعلام اینکه در سطح بین المللی رقابت در بهبود مداوم مقررات و قوانین شکل می گیرد، اظهار داشت: بیش از ۱۷۰ اصلاح در طی ۳ ماه در بخش فضای کسب و کار کشورها انجام شد که ۶۰ درصد آن فقط در کشورهای پیشرفته بوده است.

این مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه طبق گزارش غیررسمی مقدماتی برای ایران یک اصلاح تسهیل کننده و یک اقدام محدود کننده ثبت شد که در آبان ماه اعلام می شود، گفت: در این گزارش غیر رسمی شاخص حمایت از سهامداران خرد بهبود و شاخص شروع کسب و کار تضعیف شده است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی تاکنون نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار نداشته و نتوانسته اند در خصوص اشکالات و موانع فضای کسب و کار گزارشات روشنی را به هیئت مقررات زدایی جهت بررسی و اصلاح ارائه کند، اظهار داشت: در شاخص اخذ مجوزهای ساخت رتبه ایران در بین ۱۸۳کشور جهان ۱۶۴ است.

وی با اشاره به اینکه در شاخص اخذ مجوزهای ساخت ایران در بین ۱۸ کشور منطقه رتبه ۱۸است، گفت: در ایران در اخذ انشعابات آب و فاضلاب در یک پروژه ساخت ۲۷۰ روز و ۱۴ هزار و ۷۰۰ دلار هزینه و برای اخذ انشعاب برق نیز ۱۸۰ روز و ۳ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۲۰۰ ریال هزینه لازم است.

علیشیری در خصوص شاخص تجارت فرامرزی ایران گفت: این شاخص در سال ۸۹ از بین ۱۸۳ کشور برای ایران ۱۳۱ بود که درسال ۹۰ به ۱۳۸ نزول کرد. هم اکنون برای انجام صادرات ۷ سند و ۲۵ روز زمان در ایران نیاز داریم که در سال ۸۹ معادل هزار دلار و در سال ۹۰ نیز ۱۲۷۵ دلار هزینه دارد.

معاون وزیر اقتصاد در پایان سخنانش اسناد مورد نیاز برای واردات را نیز ۸ فقره اعلام کرد و گفت: در سال ۸۹ و ۹۰ مدت زمان مورد نیاز برای واردات ۳۲ روز و هزینه آن در سال ۸۹ ، ۱۷۳۵ دلار و در سال ۹۰ ، ۱۸۸۵ دلار بوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

11 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

12 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

13 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

1 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

1 روز ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

3 روز ago