Categories: اخبار نساجی

قانون فروش ملک به خارجیان در ترکیه برای ایرانیان با محدودیتهایی مواجه است

آنکارا – در قانون فروش ملک به خارجیان در ترکیه با هدف جذب سرمایه خارجی بیشتر که با تصویب رییس جمهوری و بخشنامه نخست وزیری این کشور اجرایی شد برای ایرانی ها محدودیتهایی در نظر گرفته شده است.

با اجرایی شدن این قانون در برخی موارد استثنایی فروش ملک در ترکیه به اتباع ۱۸۳ کشور آزاد شد.

در واقع قانون فروش ملک به خارجیان با اصلاحاتی که در مجلس ترکیه داده شددر مقیاس وسیعی تعدیل شده است.

ترکیه پیشتر به آن دسته از اتباع خارجی که کشورهای آنها اجازه خرید ملک به شهروندان ترکیه در کشورهای خود نمی دهند، اجازه خرید ملک در این کشور نمی داد.

در مصوبه جدید استثناهایی نیز مشاهده می شود که فروش ملک به اتباع سوریه با توجه به اینکه روابط آنکارا با دمشق به حالت تعلیق درآمده و نبود روابط ترکیه با کره شمالی و ارمنستان در شرایط خاصی صورت خواهد گرفت و فروش ملک به اتباع کشورهایی مانند ایران و عراق نیز با کسب مجوز لازم از مراجع ذیصلاح ترکیه ممکن خواهد شد.

در بخشنامه ای که به منظور تعیین شرایط و چگونگی فروش ملک به خارجیان به تصویب هیات دولت ترکیه رسیده است، فروش ملک به اتباع چین و اسراییل با محدودیتهایی امکان پذیر شده ولی اتباع اروپایی و کشورهای عربی در خرید ملک از ترکیه تابع هیچ شرطی نخواهند بود.

با این قانون اتباع کشورهای روسیه، گرجستان، یونان و بلغارستان به عنوان کشورهای هم مرز با این کشور به شرط اینکه املاک مورد نظر آنان در مناطق مرزی و سواحل ترکیه نباشد، خواهند توانست از دیگر مناطق ترکیه ملک خریداری کنند.

برخلاف کشورهایی مانند ایران و عراق که با کسب مجوز ویژه خواهند توانست از ترکیه ملک خریداری کنند، کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر و همچنین کشورهای ترک زبان مانند جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نیز آزادانه امکان خرید ملک از ترکیه را خواهند داشت.

به موجب این قانون که در واقع اصلاح قانون قبلی فروش ملک به خارجیان است، حداکثر فروش ملک از ۵/۲ هکتار به ۳۰ هکتار افزایش داده شده است و به هیات دولت اجازه می دهد تا این متراژ را به میزان دو برابر نیز افزایش دهد. ولی میزان فروش ملک به خارجیان در محدوده هر شهر نباید از ۱۰ درصد میزان ملک های در مالکیت خصوصی آن شهر تجاوز کند.

نکته مهم دیگری که در قانون جدید پیش بینی شده، حذف کسب نظر از وزارت امور خارجه ترکیه در فروش ملک به خارجیان می باشد. در قانون قبلی برای فروش ملک به خارجیان، اعلام نظر وزارت امور خارجه ترکیه یکی از شرایط الزامی بود.

همچنین در قانون قبلی فروش ملک به خارجیان در محدوده های نزدیک به مناطق نظامی ممنوع بود که در قانون جدید با کسب مجوز لازم از مراجع مربوطه امکان پذیر شده است.

فروش ملک به خارجیان در برخی مناطق ترکیه از هم اکنون به بیش از ۱۰ درصد رسیده و لذا تصویب و اجرایی شدن این قانون نیز فرصت جدیدی برای خریداران خارجی ایجاد نخواهد کرد.

مهمترین مناطقی که تاکنون اتباع خارجی کشورهایی که مطابق اصل متقابل در ترکیه ملک می خریدند و اکثر آنها را اروپائیان تشکیل می دادند، مناطق توریستی آنتالیا در جنوب و موغلا در جنوب غربی ترکیه است.

بر اساس آمار دولتی منتشر شده اکنون در ترکیه ۱۲۵ هزار و ۴۵۲ نفر خارجی صاحب املاکی به وسعت ۸۹ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۹۰ مترمربع می باشند.

بیشترین شهری که تاکنون اتباع خارجی در آن اقدام به خرید ملک نموده اند شهر قونیه است که نزدیک به ۶ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۱۵۸ مترمربع ملک توسط خارجیان خریداری شده است. پس از قونیه شهرهای آنتالیا، موغلا، آیدین، استانبول، بورسا و ازمیر قرار دارند.

در شهرهایی همانند آغری، حکاری و شیرناک نیز هیچ ملکی توسط خارجی ها خریداری نشده است.

بیشترین خریداران آلمانی ملک، آنتالیا را برگزیده اند و انگلیسی ها شهر موغلا را برای خرید مسکن ترجیح داده اند. در شهر آنتالیا ۲٫۳ میلیون مترمربع زمین توسط آلمانی ها خریداری شده است. اتباع کشورهای دانمارک و هلند پس از آلمانی ها بیشترین ملک را در آنتالیا خریداری کرده اند.

در شهر استانبول نیز بیش از ۴ هزار و ۳۸۰ شهروند تابع آلمان دارای ملک می باشند.

ترکیه انتظار دارد با اجرایی شدن این قانون حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

21 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

22 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago