Categories: اخبار نساجی

قانون گریزی‌های دولت، نمایندگان را مجاب به اصلاح قانون هدفمندی کرد

تین نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم با بیان اینکه قانون گریزی‌های دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نمایندگان را مجاب به اصلاح قانون این قانون کرد، گفت: متأسفانه مجلس در بعد نظارتی‌اش به خوبی عمل نکرده و دولت هم به خود اجازه تفسیر قانون را داده است.

ابوالفتح نیکنام در توضیح طرح دو فوریتی اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که به تصویب مجلس شواری اسلامی رسید، گفت: تصویب این طرح موجب می‌شود که دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بیشتر از قیمت فوب خلیج فارس را نداشته باشد.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل سوء برداشت‌هایی که دولت از قانون انجام می‌داد، صورت گرفت.

وی با تأکید بر اینکه بعد نظارتی مجلس باید قوی‌تر عمل کند تا دولت به خود اجازه سوء برداشت از قانون را ندهد، ادامه داد: دولت قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از قیمت فوب خلیج فارس را داشت و قانون را به نحوی که می‌خواست تعبیر کرد.

جزء الف ماده یک قانون هدفمند کردن یارنه‌ها به این صورت بود “قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (۹۰%)  قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد” که با اصلاح انجام شده در این بند و براساس این طرح بعد از عبارت “۹۰درصد قیمت” عبارت “و بیشتر از قیمت” اضافه می‌شود.

همچنین جزء ب این ماده می‌گوید “میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج ‌تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، معادل حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود” که در این بند بعد از عبارت “معادل ۷۵درصد” عبارت “حداکثر معادل” اضافه می شود که در این بند بعد از عبارت “قیمت خوراک” عبارت “گاز و مایع” اضافه می شود؛ همچنین در این بند بعد از عبارت “قیمت خوراک” عبارت “گاز و مایع” اضافه می‌شود.

نیکنام با بیان اینکه اصلاحات انجام شده فقط برای محکم کاری انجام شد، تأکید کرد: قانون گریزی‌های دولت نمایندگان را مجاب کرد تا به چنین طرحی رأی مثبت دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر تقویت بعد نظارتی مجلس تأکید و تصریح کرد: متأسفانه ضعف در نظارت مجلس بود که به دولت اجازه تفسیر قانون را می‌دهد.

در جلسه روز یکشنبه (سوم اردیبشهت‌ماه) مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت به دو فوریت طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رأی مثبت دادند و بررسی جزئیات این طرح به نشست علنی فردای مجلس موکول شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago