Categories: اخبار نساجی

قاچاق و فقدان مواد اولیه مشکلات اصلی صنعت نساجی ایران است

دبیر انحادیه تولید و صادران صنعت نساجی کشور :

قاچاق و فقدان مواد اولیه مشکلات اصلی صنعت نساجی ایران است

وقتی کارخانجات نساجی به تامین مواد اولیه از داخل قادر نباشند مجبورند که این مواد را از خارج وارد کنند. تعرفه واردات نخ پنبه ۳۰ درصد است و تا به پارچه بدل شود، هزینه تمام شده زیادی را به تولید کننده تحمیل می کند. با این وضعیت نمی شود با محصولات خارجی رقابت کرد.

مشکلات اصلی صنعت نساجی کشور در حال حاضر فقدان مواد اولیه مناسب و قاچاق  گسترده پوشاک است که  قیمت تمام شده محصولات داخلی را بیشتر از محصولات وارداتی نموده است.
مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی در گفت و گو با ستاد خبری اولین نمایشگاه ملی مد و مانتو درباره مشکلات صنعت نساجی در ایران گفت: مهم ترین مشکل ما کمبود مواد اولیه است. در حال حاضر۴ تا ۵ مجموعه پتروشیمی  در ایران  هز طور که می خواهند با واحد های الیاف نساجی ها رفتار می کنند.
وی افزود : وقتی کارخانجات نساجی به تامین مواد اولیه از داخل قادر نباشند مجبورند که این مواد را از خارج وارد کنند. تعرفه واردات نخ پنبه ۳۰ درصد است و تا به پارچه بدل شود، هزینه تمام شده زیادی را به تولید کننده تحمیل می کند. با این وضعیت نمی شود با محصولات خارجی رقابت کرد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: برای تنظیم بازار ابتدا باید مسوولیت واردات پنبه از جهاد کشاورزی به وزارت صنایع و معادن نفویض شود چرا که پنبه محصولی صنعتی است و تعداد مجنمع های پتروشیمی ها هم باید افزایش یابد تا انحصار بازار از دست آن ها خارج شود.
یکتا تاکید کرد: در گذشته ما صادر کننده پنبه بودیم اما در حال حاضر واردکننده هستیم .همچنین کشت پنبه در کشور باید افزایش یابد وگرچه این پروسه  طولانی و چندین ساله است اما با توجه به  ظرفیت اشتغال زایی صنعت نساجی و پوشاک ارزش سرمایه گذاری دراین حوزه وجود دارد.
او درباره مشکلات صنعت پوشاک نیز گفت: فقدان مواد اولیه متنوع ، ارزان قیمت و با کیفیت مناسب ،اولین مشکل این صنعت است مشکل بعدی قاچاق لباس های چینی و ترک به ایران است که سبب می شود تولیدکننده داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نداشته باشد. وقتی ما در صنعت نساجی نتوانیم رقابت کنیم مسلما در همه صنایع مربوط هم دچار افت می شویم.
او تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد پوشاک ایران خارجی است و بالای ۹۰ درصد این ها قاچاق می شود. بنابراین دولت باید با قاچاق لباس های چین و ترکیه مبارزه کند.
یکتا در پایان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مد و مانتو به پیوند چرخه های مختلف صنعت پوشاک کمک می کند و می تواند به اشتغالزایی نیز کمک کند

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

4 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago